قدس انلاین: سواد رسانه‌ای (Media Literacy) عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ ها و انواع تولیدات آن ‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

اصول و مبانی قرآن کریم در راستای افزایش سواد رسانه ای

به گزارش قدس انلاین، سواد رسانه‌ای آمیزه ‌ای از تکنیک ‌های بهره‌ وری مؤثر از رسانه ‌ها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانه‌ ها از یکدیگر است، از این رو در رسانه های دین مدار که مخاطبان آن با مبانی اسلامی آشنایی دارند رعایت نکاتی الزامی می باشد. در این راستا کتاب «اصول و مبانی قرآن کریم در راستای افزایش سواد رسانه ای»، از جمله کتبی می باشد که این امر را مد نظر داشته است. مصطفی لعل شاطری نویسنده این اثر در مقدمه کتاب آورده است:  تکامل اخلاق رسانه ای با پیدایش تکنولوژی ها و فرصت های جدید ارتباطی چون رسانه های متعامل، روزنامه نگاری شهروندی و تکثر منابع اطلاعاتی وارد مرحله جدیدی از حیاتِ خود شده است که به گفته بسیاری از صاحب نظران علوم ارتباطات در مرحله گذار پارادایم جدیدی در حوزه اخلاق رسانه ای قرار دارد. بی شک از این رو برای موفقیت در روند سیر تکامل اخلاق رسانه ای و آموزش های مناسب در این حوزه نیازمند منابع غنی و کاملی منطبق با شرایط روز هر جامعه ای می باشیم که در کشور ما با توجه به وجود منابع دینی غنی و بالاتر از همه قرآن کریم تبیین منشور اخلاق اسلامی رسانه ای لازم و حیاتی است، چرا که این منبع را می توان برترین الگو برای افزایش سطح سواد رسانه ای مخاطبان جوامع دین محور دانست.

در دهه های اخیر تحقیقات فراوانی در باب الگو برداری از قرآن کریم و کاربردی ساختن آن در منشور قوانین مشاغل گوناگون صورت پذیرفته است، اما کمتر به الگوبرداری و ترسیم خط مشی رسانه بر اساس موازین قرآنی و مبنا قرار گرفتن آن از سوی مخاطبان، توجه شده است. بر این اساس سعی گردیده تا به پرسش ذیل پاسخ داده شود که در ابتدا سواد رسانه ای به چه معنا و چه کاربردی دارد و مخاطبین  باید به چه اصولی در حوزه کارِ اصحاب رسانه توجه نموده و آن ها را ملزم به رعایت آن نمایند؟ بر این اساس هر چند قوانین گاه از سوی انسان ها مدون می گردد، اما مخاطبین رسانه در کشورهای اسلامی و به ویژه ایران باید الگوی خود را در زمینه رعایت یک رسانه معیار با ویژگی های الهی مطابق با تعالیم قرآن در نظر داشته باشند.

به گقته نویسنده، آنچه در این کتاب گردآوری شده است، مهم ترین نکات قرآنی در باب نحوه و چگونگی تهیه خبر بر اساس معیار و ضوابط قرآنی برای اصحاب رسانه و مخاطبین می باشد. این اثر در بردارنده نکاتی کلیدی و به دور از حاشیه پردازی در کتاب هایی از این دست است. چرا که در پی گرفتاری های کنونی، اندک خوانندگانی یافت می شوند که رغبت نمایند تا رو به سوی مطالعه کتاب های چند صد صفحه ای آن هم با نثری ثقیل و سنگین آورند؛ از این رو نویسنده با نگارشی ساده و روان به ذکر مهم ترین نکات قرآنی در باب اصول و مبانی قرآن کریم در باب افزایش سواد رسانه ای پرداخته است.

شایان ذکر است چاپ اول این کتاب در سال 1394 در در قطع وزیری و شمارگان 1000 نسخه از سوی نشر نی نگار و با حمایت معنوی موسسه فرهنگی روزنامه قدس مشهد مقدس صورت پذیرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.