قدس آنلاین/ پروین محمدی: وقتی نوجوان ۱۴ ساله‌ات در کنار خیابان ایستاده و به خاطر ترکیدن لاستیک کامیون دچار مرگ مغزی می‌شود و دیگر چشم‌هایش را باز نمی‌کند و به رویت لبخند نمی‌زند، چه چیزی تو را آرام می‌کند؟

 اهدای دو هزار عضو از ۵۵۰ مرگ مغزی در مشهد

وقتی دیگر پسر 14 ساله‌ات از تو دوچرخه نمی‌خواهد و تو دیگر نباید او را برای رفتن به مدرسه از خواب بیدار کنی چطور می‌توانی صبوری‌ات را حفظ کنی و ضجه‌های خود را در گلو نگه داری؟
وقتی پسر کوچکت بهانه برادرش را می‌گیرد و رضا را می‌خواهد تا با او بازی کند به او چه جوابی می‌دهی؟ و هنگامی که همه جای خانه را پر از یاد و خاطره نوجوان دوست داشتنی‌ات «رضا» می‌یابی چطور صبح را به شب و شب را به صبح می‌رسانی؟
آری خانواده زنده یاد «رضا آذرهوش قاضی محله» ساکن تهران حدود یک سال است جای خالی فرزند نوجوانشان را با تمام سختی‌اش تحمل می‌کنند و تنها به این دلخوشند که اعضای بدن «رضا» در بدن چندین بیمار وجود دارد و هنوز بهانه‌ای برای ادامه حیات افراد دیگری هستند که آن‌ها هم عزیز خانواده‌اند. مراسم نکوداشت اهداکنندگان عضو از بیمار مرگ مغزی با حضور 16 خانواده که به اهدای عضو عزیزشان به علت مرگ مغزی (پدر- مادر- خواهر- برادر- فرزند) به بیماران نیازمند عضو رضایت داده بودند، برگزار و با اهدای تندیس از این کار خداپسندانه و با ارزش آن‌ها قدردانی شد.
در این مراسم خالقی- مدیر مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد- طی سخنانی اظهار داشت: از سال 80 همزمان با تصویب آیین نامه‌ اهدای عضو از مرگ مغزی، مرکز پیوند اعضا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه‌اندازی شده و تاکنون بیش از 1000 مرگ مغزی اتفاق افتاده که 550 مورد آن به رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو منجر شده است.
وی با اشاره به اینکه از این شمار مرگ مغزی (550 مورد رضایت داده) بیش از دو هزار عضو به بیماران نیازمند اهدا شده، خاطرنشان کرد: بیشترین پیوند که تاکنون در دانشگاه مشهد انجام شده به ترتیب پیوند کلیه، کبد، قرنیه، پوست، قلب و یک مورد ریه بوده است که در تمام پیوندها بیش از 80 درصد با موفقیت همراه بوده و در مورد کبد بیش از 90 درصد موفقیت داشته است.
وی با تأکید به اینکه چندین تیم و بیش از صد نفر برای انجام یک پیوند تلاش می‌کنند، اظهار داشت: همه کسانی که در تیم‌های مختلف هماهنگی، تأیید مرگ مغزی، جراحی و پیوند، نگهداری و مراقبت بعد از پیوند و... تلاش می‌کنند تا به بیمار نیازمند عضو کمک کنند و او را به زندگی برگردانند، ولی مهترین بخش پیوند مربوط به خانواده‌هایی است که برای اهدای عضو مرگ مغزی عزیزشان رضایت می‌دهند و برای ما نیز مشکل‌ترین و سخت‌ترین کار این است که به خانواده مرگ مغزی بگوییم فرزند، پدر یا مادرش دچار مرگ مغزی شده است، اما با توجه به اینکه تلاش همه ما به خاطر نجات جان و زندگی بیمار است این کار سخت را انجام می‌دهیم و قدردان خانواده‌هایی هستیم که رضایت می‌دهند تا اعضای بیمار مرگ مغزی آن‌ها به بیماران نیازمند اهدا شود.
ابراهیم خالقی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که هم اکنون چند نفر در انتظار دریافت عضو هستند، گفت: هم اکنون 670 بیمار در انتظار دریافت کلیه، 70 بیمار منتظر کبد و 50 بیمار نیز در فهرست انتظار دریافت قلب برای پیوند هستند، این درحالی است که اگر خانواده‌های بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو بیمارشان رضایت بدهند، بیماران زیادی از مرگ نجات یافته و خانواده‌های زیادی هم عزیزانشان را از دست نمی‌دهند.
در ادامه مهین صباغ، قائم مقام معاون درمان و معاون آموزشی، اداری و مالی بیمارستان منتصریه (مرکز پیوند اعضا) طی سخنانی از کار ارزشمند خانواده‌های بیماران مرگ مغزی که راضی به اهدای عضو بیمارستان شدند قدردانی کرد و افزود: اهدای عضو نوعی ایثارگری است، چون از این طریق به نوعی خیرات کرده و معیاری از باقیات الصالحات است.
وی که فوق تخصص پیوند است از رسانه‌ها خواست در جهت ارتقای دانش پزشکی، آموزش جامعه و بالا بردن فرهنگ اهدای عضو از مرگ مغزی با دانشگاه علوم پزشکی مشهد همکاری کنند تا این فرهنگ خداپسندانه موجب شود بیماران عزیزی که سال‌ها رنج و درد را تحمل کرده و در انتظار اهدای عضو هستند بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.
در این مراسم جهان تیغ که دو ماه پیش در مرکز منتصریه پیوند کبد شده است نیز از اهداکنندگان قدردانی کرد و گفت: کسی که عضو خود را هدیه کرده نه تنها به من زندگی دوباره بخشیده بلکه به همسر و فرزندان من نیز زندگی دوباره داده است.
او در حالی که بغض کرده و با صدایی گرفته از دهنده عضو خود تشکر می‌کرد، همه حاضران را نیز به گریه انداخت به گونه‌ای که صدای هق هق مدعوین ضرورت این کار ارزشمند و انسانی را بیش از پیش آشکار می‌ساخت.
در پایان نیز  با حضور مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تندیس یادبود اهدای عضو به خانواده اهداکنندگان ارایه شد. اما...
اما اتفاق زیباتری که در این مراسم افتاد قرعه‌کشی در بین خانواده اهداکنندگان به منظور اعزام یکی از خانواده‌های اهداکننده مرگ مغزی (2 نفر) به کربلای معلی و زیارت حرم سیدالشهدا (علیه السلام) و همچنین اعزام یکی از گیرندگان عضو به کربلا بود که توسط خیر مشهدی (آقای اخلاق دوست) که میزبانی گروه اعزامی از تهران را نیز پذیرفته بود اعلام شد و این مراسم در میان شور و هیجان شرکت‌کنندگان و آرزوی شادی روح اهداکنندگان و سلامتی گیرندگان عضو پایان یافت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.