استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به قابلیت های فراوان بندر اقیانوسی چابهار، این منطقه آماده تبدیل شدن به قطب تجاری افغانستان است.

 چابهار آماده تبدیل شدن به قطب تجاری افغانستان است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا،علی اوسط هاشمی روز شنبه در دیدار با سرکنسول افغانستان در زاهدان اظهار داشت: افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن از جمله مزیت های این بندر است که می تواند زمینه را برای گسترش روابط بیش از پیش کشورهای ایران و افغانستان فراهم کند.
وی با بیان اینکه چابهار باید به قطب تجاری ایران و افغانستان تبدیل شود افزود: با اجرای برخی اقدامات از جمله راه اندازی خط کشتیرانی، فعال کردن شرکت حمل و نقل مشترک و ایجاد بندر مشترک می توان دامنه فعالیت را در این بندر مهم گسترش داد.
وی گفت: با توجه به ظرفیت های بالای اقتصادی و فرهنگی دو کشور افغانستان و پاکستان، کنسولگری این کشور در سیستان و بلوچستان باید موضع فعال تری را اتحاذ کند.
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به نیاز افغانستان به سوخت، این استان برای تامین این کالای اساسی آماده راه اندازی بزرگترین پایانه و انبار سوخت و انتقال آن با لوله به این کشور است.
هاشمی افزود: همچنین با توجه به جایگاه والای مردم مرزنشین دو کشور می توان با راه اندازی چندین بازارچه مرزی زمینه بهره مندی مردم دو سوی مرز را از فعالیت های مطلوب اقتصادی فراهم کرد.
وی تالاب بین المللی هامون را یک سرمایه مشترک بین دو کشور دانست و گفت: برای بهره مندی ایران و افغانستان از محیط زیست زیبا این تالاب و جلوگیری از پیامدهای منفی حاکم از جمله ریزگردها و خشکسالی، باید برای احیای آن تلاش کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به اینکه نادیده گرفتن تالاب هامون به قیمت از بین رفتن هوای پاک ناشی از بروز ریزگردها در منطقه سیستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان تمام می شود باید به طور جدی برای رفع مشکلات این تالاب اقدامات لازم صورت گیرد.
هاشمی گفت: برای افزایش روابط منطقه ای دو کشور می توان نشستی مشترک میان مسئولان سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی و چند والی افغانستان در آینده نزدیک تدارک دید.
وی اظهار داشت: همچنین با توجه به تردد زیاد مرزی میان دو کشور باید روان سازی در صدور ویزا مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به قدمت بالای فرهنگی ایران و افغانستان شاید در آینده ویزایی برای تردد میان دو کشور وجود نداشته باشد.
وی تاکید کرد: با هدف افزایش مراودات در مرز میلک (مرز مشترک میان ایران و افغانستان) می توان با راه اندازی پل دوم این فرصت را برای تجار فراهم کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: ضروری است مقدمات کلنگ زنی پل دوم با حضور مسئولان دو کشور در عید نوروز به عنوان عید باستانی مشترک فراهم شود.
هاشمی گفت: 10 هکتار زمین برای راه اندازی مجتمع دیپلماتیک با طراحی و معماری خاص در زیباشهر زاهدان در نظر گرفته شده است.
سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در زاهدان نیز در این نشست گفت: از آنجایی که چابهار نقطه حیاتی برای افغانستان به حساب می آید آماده هر گونه همکاری مشترک میان دو کشور هستیم.
عبدالرحیم نیکپور افزود: فعالیت 110 شرکت و تاجر افغانستان در چابهار نشان دهنده افزایش فعالیت های کنسولگری این کشور برای استفاده از ظرفیت های این بندر است.
وی تاکید کرد: کشور افغانستان برای افزایش روابط اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.