شهردار منطقه ثامن مشهد از تبدیل به احسن ۱۶۰ رقبه وقفی در بافت پیرامونی حرم رضوی خبر داد.

۱۶۰ رقبه وقفی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تبدیل به احسن شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، حمید ضمیری اظهار داشت: وقفیات و رقبات شهری یکی از فضاهای با ارزش شهر اسلامی و تجلیگاه ارزش‌های والای انسانی در این گونه شهرها است که تحت تأثیر جهان بینی دینی و مذهبی، نقشی مهم در پایدار ساختن منابع موجود، جذب سرمایه گذاری‌ها، نوسازی بافت، بازگشت حیات اجتماعی به محدوده و جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و فرهنگی دارد.
وی افزود: در کلانشهر مشهد مقدس به واسطه وجود موقوفات و رقبات وقفی گسترده به ویژه در محدوده پیرامونی حرم مطهر رضوی، رویکرد «بازآفرینی حیات مدنی و تاریخی ـ فرهنگی محدوده بافت پیرامون حرم با اتکا به بقاع متبرکه و رقبات وقفی» مورد توجه مجموعه شهرداری قرار گرفته است.
ضمیری با بیان اینکه به طور تقریبی 2500 رقبه وقفی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی وجود دارد، تصریح کرد: سازمان مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، در راستای حفظ حقوق موقوفات واقع در محدوده اجرای طرح نسبت به شناسایی، تکمیل و تشکیل پرونده برای 1350 پلاک اقدام کرده که از این تعداد موقوفه حدود 550 رقبه متصرفی اداره اوقاف و امور خیریه و 800 رقبه بصورت غیرمتصرفی است.
شهردار منطقه ثامن مشهد افزود: همچنین از کل رقبات شناسایی شده در محدوده بافت اطراف حرم مطهر رضوی حدود 68 رقبه با مساحت تقریب 17 هزار و 184 متر مربع متعلق به مساجد و 93 رقبه با مساحت تقریبی 45 هزار و 854 متر مربع متعلق به حسینیه ها و تکایا است.
وی ادامه داد: پلاک‌های موقوفه به صورت متصرفی(تحت تولیت اداره اوقاف و امور خیریه) و غیر متصرفی(تحت تولیت اشخاص ثالث و غیره) است که مهمترین پلاک‌های غیرمتصرفی در محدوده طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی می‌توان به رقبات وقفی عباسقلی خان شاملو، نظام الملکی و کربلایی علی و عادلشاهی و ... اشاره کرد.
ضمیری با اشاره به اینکه تبدیل احسن رقبات وقفی به دو شکل نقدی و معوض صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در صورت نقدی، از محل ثمن واگذاری رقبه وقفی،  اداره اوقاف و امور خیریه پلاکی را در جای دیگر خریداری و با همان نیات قبلی واقف، وقف می‌کند و در تبدیل به احسن رقبات به صورت معوض، پلاک وقفی واقع شده در طرح از اداره اوقاف و امور خیریه خریداری و در جای دیگر یک پلاک به عنوان معوض اختصاص می‌یابد تا با همان نیات قبلی واقف، وقف شود.
وی افزود: البته قبل از هرگونه اقدام و نقل و انتقال رقبات وقفی باید کسب مجوز تبدیل به احسن از نماینده محترم ولی فقیه انجام پذیرد که سازمان مجری طرح تاکنون در راستای آزادسازی پلاک های وقفی واقع در اولویت طرح نسبت به اخذ مجوز تبدیل به احسن برای هر رقبه خریداری شده از نماینده محترم ولی فقیه اقدام کرده است.
شهردار ثامن تاکید کرد: در راستای بهسازی و نوسازی مساجد واقع در طرح و با موافقت مدیرکل اداره اوقاف و امورخیریه استان و همچنین مجوز ماخوذه از نماینده ولی فقیه، 11مسجد در محدوده بلوار وحدت که در اولویت طرح واقع گردیده بودند، خریداری و تبدیل به احسن شد و پروژه ای تحت عنوان مسجد امام خمینی(ره) به عنوان معوض مساجد، احداث شده است.
شهردار منطقه ثامن در ادامه با اشاره به تفاهم نامه فیمابین شهرداری ثامن و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گفت: به موجب این تفاهم نامه دو قطاع 2 و 1 و بخش هایی از قطاع 3 و 4 به عنوان اولویت‌های طرح اعلام  شده اند که تعداد160 رقبه در این قطاع ها با موافقت اداره کل اوقاف و امورخیریه استان خراسان رضوی به‌صورت معوض تبدیل به احسن خواهند شد.
ضمیری ادامه داد: از تعداد رقبات مورد توافق تعداد 75 رقبه بصورت عرصه و اعیان وقف و 85 رقبه بصورت عرصه وقف است که پس از خریداری عرصه های وقف، حقوق مستاجرین آنها نیز از ناحیه سازمان مجری طرح تعیین تکلیف می شود.
وی با بیان اینکه براساس این توافق نامه پیشنهاد شده سه پروژه (پرند، مریم نگار و بهاره) به عنوان معوض به اداره کل اوقاف وامورخیریه استان خراسان رضوی واگذار شودد، تاکید کرد: مساحت تقریبی رقبات مورد توافق با حدود 2 میلیون و292 هزار و 185 مترمربع و مساحت املاک واقع در سه پروژه مورد توافق با حدود 955 هزار و 915 مترمربع مورد توافق قرار گرفته‌اند.
ضمیری افزود: با توجه به اینکه در تفاهم نامه امسال قطاع یک و دو سازمان مجری طرح تعیین تکلیف خواهند شد، بنا شده تا در سال آینده تبدیل به احسن پلاک های قطاع 3 و 4 همانند توافق نامه امسال در اولویت قرار بگیرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.