​پوشش بسیار متنوع، متفاوت و فشرده و واقعی شبکه منطقه‌ای المیادین از انتخابات ایران، کاملا در تضاد با رویکرد سلطه رسانه‌ای سعودی در منطقه است.

​پوشش «فوق‌العاده ويژه» شبكه الميادين از انتخابات ايران

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، در ميان گزارش‌هاي پر از اتهام رسانه‌هاي سعودي‌محور منطقه، يک شبكه با تمام قوا وارد ميدان انتخابات ايران شده تا اخبار واقعي مردم‌سالاري ديني ايران را به مردم منطقه عرضه كند؛ درست خلاف آنچه عربستان می‌خواهد.

انتخابات امسال در ايران علاوه بر تغييرات معمولش با انتخابات‌هاي مجالس ادوار گذشته يك تفاوت بارز دارد.

اين تفاوت، توجه ويژه رسانه‌هاي عربي منطقه است. اين انتخابات زماني برگزار مي‌شود كه امپراتوري رسانه‌اي عربستان، در سايه تخاصم رياض با تهران، بخصوص پس از توافق هسته‌اي، ايران را هدف هجمه سنگين قرار داده است.

در ميان امواج  بزرگ رسانه‌هاي سعودي‌محور از جمله شبكه العربيه، اسكاي‌نيوز يا الجزيره و ...، يك شبكه منطقه‌اي ديگر، تمام‌قد براي پوشش كامل انتخابات ايران آستين بالا زده است.

غسان بن جدو مدیر ارشد شبکه المیادین

تدارك فوق‌العاده ويژه الميادين

نكته مهم اين پوشش، انعكاس واقعيت‌هاي جاري انتخابات و مردم‌سالاري ديني ايران بدون سياه‌نمايي معمول است. شبكه الميادين لبنان آنقدر جدي وارد صحنه انتخاباتي ايران شده است كه علاوه بر ۱۴ نيروي ثابت خود در دفتر تهران، ۱۶ نيروي ديگر خود از كادر بيروت را به تهران آورده است.

«محمد حسن البحراني» مدير دفتر الميادين در تهران در اين خصوص مي‌گويد: ۱۶ نفر از بيروت به تهران اعزام شده‌اند كه شامل گوينده خبر، خبرنگار، تصويربردار و ديگر اعضاي دفتر شبكه در بيروت هستند.

البحراني مي‌افزايد، «شبكه، كار پوشش ويژه انتخابات را از دوشنبه ۱۵ فوريه يعني ۱۱ روز مانده به انتخابات در تهران آغاز كرده است».

الميادين در تهران استوديو ويژه پوشش انتخابات راه‌اندازي كرده و در بخش‌هاي خبري ۱۱:۳۰، ۱۳:۳۰، ۱۶:۳۰ و ۲۰:۳۰ به وقت تهران پوشش اختصاصي دارد و به گفته البحراني، هر روز يك ميزگرد، سه ميهمان ويژه در استوديو و حداقل چهار گزارش اصلي ۱۵۰ ثانيه‌اي دارد.

الميادين به ۱۰ شهر بزرگ خبرنگار اعزام كرده و علاوه بر انعكاس نظر مردم شهرهاي بزرگ مانند شيراز، مشهد، تبريز، زاهدان، قم و اصفهان، ابعاد اقتصادي استان‌هاي مختلف و نقش آن در انتخابات پس از توافق هسته‌اي (برجام) را نيز بررسي مي‌كند.

مدير الميادين نيز هر روز حداقل دو بار در بخش‌هاي خبري بخصوص بخش خبري ۲۰:۳۰ به صورت زنده از سطح شهر تهران گزارش مي‌دهد و آخرين خبرها را به اطلاع افكار عمومي منطقه و دنياي عرب مي‌رساند.

در بخش صبحگاهي نيز شبكه الميادين در استوديو تهران، به بررسي اخبار انتخاباتي از روزنامه‌هاي صبح ايران مي‌پردازد و اخبار انتخابات از ديد روزنامه‌هاي گرايش‌هاي مختلف سياسي را پوشش مي‌دهد.

الميادين تاكنون دو مصاحبه اختصاصي با «غلام‌علي حداد عادل» سرليست ائتلاف اصولگرايان و «محمد رضا عارف» ‌ سرليست اصلاح‌طلبان داشته و اين روند كاري را كه نام «انتخابات بدون تحريم» بر آن گذاشته است، تا روز انتخابات و حتي پس از آن تا اعلام نتايج ادامه ‌مي‌دهد.

گفت‌وگوبا سرلیست‌ها «حدادعادل» و «عارف»

الميادين در بخش خبري ساعت ۱۹ پنجشنبه‌شب به وقت بيروت (۲۰:۳۰-تهران) همزمان با آغاز تبليغات انتخابات مجلس شوراي اسلامي گزارش داد كه با توجه به شعارهاي دو ائتلاف اصولگرايان و اصلاح‌طلبان، وضعيت معيشتي و اقتصادي مردم بيشترين توجه را به خود جلب كرده است.

محمد رضا عارف در گفت‌وگو با اين شبكه گفته است كه مردم بار ديگر با درايت و آگاهي رأي خواهند داد همانطور كه قبلا اين كار را كرده‌اند. الميادين گفت كه اشاره عارف به انتخابات رياست جمهوري سال ۹۲ است كه اصلاح‌طلبان در آن پيروز شدند.

الميادين گزارش كرد كه عارف گفته كه اصلاح‌طلبان سه شعار «اميد، آرامش و رونق اقتصادي» را سرلوحه كار خود قرار داده‌اند. او گفته كه معتقد است عملكردي كه اصلاح‌طلبان زماني كه اداره كشور را در دست داشتند، موفق تر بوده است و براي همين از مردم مي‌خواهد كه به آنان (ائتلاف اصلاح‌طلبان) رأي بدهند.

الميادين گفت كه اما در مقابل، اصولگرايان «معيشت، امنيت و پيشرفت» را شعار خود قرار داده‌اند. الميادين از اين شعار به نام سه محور دردناك و دغدغه ايراني‌ها نام برد و گفت كه دو ائتلاف رقيب در تهران دو جلسه براي هماهنگي برنامه‌هاي خود برگزار كرده‌اند.

المیادین همچنین در بخش ویژه ساعت ۲۰:۳۰ روز جمعه خود نیز سخنان عارف را پوشش داد و به نقل از او اعلام کرد که یکی از اهداف ائتلاف اصلاح‌طلبان بازنگری در برخی قوانین کنونی است. او گفته که بازنگری قوانین بخصوص آنهایی که اکنون با هم در تعارض است یکی از اهداف اصلاح‌طلبان است بخصوص قانون‌هایی که به حقوق افراد (جامعه) مرتبط است. او همچنین از مردم خواسته که به لیست ۳۰ نفره او به طور کامل رأی بدهند حتی اگر اطلاعاتشان درباره برخی اعضای لیست کم باشد.

المیادین در بخش خبری ۲۰:۳۰ روز جمعه، مصاحبه کوتاه خود با حداد عادل را پخش کرد. سرلیست فهرست اصولگرایان  اعلام کرد که امنیت در ایران به لطف مبارزه با تروریسم و فتنه در سوریه و عراق به دست آمده و نتیجه انتخابات را نمی‌شود پیش‌بینی کرد.

حداد گفت: ما نمی‌توانیم نتیجه انتخابات در ایران را حدس بزنیم. رأی، رأی مردم است و نتیجه [و تصمیم مردم] هر چه باشد خواهیم پذیرفت.

مدیر المیادین: نبرد داغ از حالا مشخص است

البحراني در دو روز اخیر دو گزارش ویژه زنده از سطح شهر تهران داشته و این گزارش تا روز انتخابات ادامه دارد. او در گزارش پنجشنبه‌شب از سطح شهر اشاره كرد كه «مي‌توان گفت كه ما نبرد انتخاباتي داغي در پيش داريم. لحن مبارزه‌طلبانه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان كاملا روشن است». علي مطهري با حضور محمد عارف و ديگر سران اصلاح طلب و اعضاي اين ائتلاف اعلام كرد كه نيت آنان خانه‌تكاني در پارلمان است و ميخواهند كه جريان غالب بر مجلس اصلاح طلبان باشند.

البحراني گفت كه واقعيت جديدي در راه است كه برخي مي‌گويند پيروزي روحاني در انتخابات قبل اميد آن را نزد اصلاح‌طلبان افزايش داده است اما همه احتمالات وجود دارد. روحيه مبارزه‌طلبي نزد اصولگرايان نيز وجود دارد و هر دو طرف منتظرند تا ببينند ملت ايران چطور رفتار خواهد كرد.

محمدحسن البحرانی مدیر المیادین در تهران

مدير الميادين گفت: گفته مي‌شود كه همه منتظر هستند تا ببيند ملت ايران چطور پاسخ دشمنانش از جمله آمريكا و انگليس را خواهد داد... اصولگرايان مي گويند كه رقبايشان يعني اصلاح طلبان كه نامشان را به صراحت نبردند، مورد حمايت دشمناني مانند آمريكا از جمله رسانه‌هاي فارسي‌زبان آنان هستند بخصوص صداي آمريكا و شبكه بي. بي. سي و از آنان خواستند كه از اين شبكه‌ها اعلام برائت كنند. آنچه در جامعه ايران روشن است اين است كه جامعه دو قطبي است و به دو قطب اصولگرايان و اصلاح‌طلبان تقسيم شده است.

البحرانی همچنین جمعه‌شب از میدان تجریش گزارش داد. او گفت سخنان و مواضع کاندیداها ادامه دارد اما سه موضع جناح‌های اعتدال‌گرا، اصولگرا و اصلاح‌طلب را باید مورد توجه قرار داد. ابتدا موضع «اسماعیل شجاعی» رئیس ستاد انتخاباتی حزب «اعتدال و توسعه» که گفت مردم ایران آنقدر آگاهی دارند که از تجارب دو دهه گذشته استفاده کنند و افزود که دو دوره  اصلاحات و دوره دولت نهم و دهم نتوانست خواسته‌های مردم را برآورده کند.

البحرانی افزود: محمد رضا عارف سرلیست فهرست اصلاح‌طلبان روز جمعه تکرار کرد که اهداف جبهه اصلاح ‌طلبان بازنگری در قوانین بخصوص قوانین مربوط به آزادی فردی است.  

غلامعلی حداد عادل نیز دو موضع را بیان کرد که یکی از آن، یکی از رویکردهای احتمالی مجلس آینده خواهد بود (اگر فهرست آنان رأی بیشتر را بیاورد) و گفت که ما در صدد تضعیف دولت روحانی نیستیم و قصدی برای این کار نداریم. امیدواریم مردم پارلمانی قوی انتخاب کنند که اگر کار خوب انجام شد از آن تقدیر کند و اگر اشتباه دید، از آن انتقاد کند.  

گزارش الميادين از ميدان تجريش

هبه محمود خبرنگار اعزامي الميادين به شمال شهر تهران و مشخصا در ميدان تجريش گزارش داد كه روز جمعه، بر خلاف اينكه در ايران تعطيل است، اما فعاليت‌هاي انتخاباتي همچنان شاهد تحرك پررنگ بود. هبه گفت كه غلامعلي حداد عادل سخنگوي رسمي اصولگرايان به الميادين گفته كه اصولگرايان اساسا  مشخصه ايران اين است كه نظامي ديني و مردمي دارد و بر خلاف اينكه غرب مي‌گويد كه نظام بايد يا ديني باشد يا مردمي، نظام ايران ثابت كرده كه مي‌تواند ديني و مردمي باشد.

او گفت كه حق انتخاب با مردم است اما اصولگرايان نميدانند كه مردم به چه كسي رأي خواهند داد. اين همان چيزي است كه سرليست اصلاح‌طلبان نيز در گفت‌وگو با الميادين به آن اشاره كرد و هر دو گروه به طور خاص به مسائل اقتصادي توجه دارند همچنانكه حداد عادل گفت كه اصولگرايان به مسئله اقتصاد مقاومتي توجه دارند و اصلاح‌طلبانه گفتند كه دنبال رفاه اقتصادي هستند.

گزارش خبرنگار مذاکرات هسته‌ای وین این بار از انتخابات

علی هاشم خبرنگار المیادین نیز که مذاکرات نهایی توافق هسته‌ای در وین را پوشش داده بود، این بار از خیابان‌های تهران گزارش انتخاباتی می‌دهد.

علی هاشم خبرنگار ارشد المیادین

او در گزارش جمعه شب گفت: در تبلیغات انتخاباتی، اصولگرایان از نقش منطقه‌ای ایران و تاثیر آن بر ثبات و امنیت داخل ایران سخن می‌گویند. اصولگرایان این مسئله را در مقابل اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند که بر «سیاست عدم دخالت» تاکید می‌کنند.

علی هاشم  با بیان اینکه «چگونه رأی مردم را به دست آوریم، سوالی است که سیاستمداران شرق و غرب عالم را به خود مشغول کرده، و ایران هم از آن مستثنی نیست» گفت که تلاش اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیز برای یافتن همین راهکار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.