۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 351658

قدس آنلاین/سعیده ساجدی نیا: شاید باور اين مسأله براي عده‌اي سخت باشد که تمام جنبه‌هاي شخصيتي کودک در طول دوران بارداري مادر و ۹ ماه رشد جنين شكل می گیرد.

استرس دوران بارداری را جدی بگیرید!

سال‌هاي سال است كه پژوهشگران،تحقيقات گسترده‌اي را در این زمینه پیگیری می کنند و تمام نتايج بیانگر این واقعیت است که كودكان به هنگام تولد،هر يك با ويژگي‌هاي شخصي خود پا به اين دنيا مي‌گذارند که با وضعیت مادر در دوران بارداری مرتبط است.
به این ترتیب روحيات و اخلاقيات مادران روي رشد كودكان‌شان حتي در مرحله جنيني، تأثير مي‌گذارد. شرايط روحي يك زن باردار و در واقع اين 9 ماه از زندگي نوزادان، روي تمام عملكردهاي فيزيكي، ذهني، هوشي، حسي و روحي آنها در زندگي آينده‌شان تأثير مستقيم دارد.
استرس و فشارهاي رواني كه در طول دوران بارداري بر مادر وارد مي شود، يكي از خطراتي است كه كمتر مورد توجه خانواده هاست. افكارشخص و نحوه برخورد اطرافيان و نامساعد بودن محيط زندگي موجب ناراحتي رواني مادر مي شود و اين حالات مستقيمً روي جنين اثر مي گذارد.
نکته حایزاهمیت و غیرقابل انکار این است که رفتارها در هنگام تولد شروع نمي‌شوند بلكه خيلي زودتر از تولد شروع مي‌شوند و رشد مي‌كنند و رشد شخصيتي جنين تأثير زيادي از شيوه زندگي مادر و انتخاب‌هاي او مي‌گيرد.
بر اساس این نظریه، اگر لحظه تولد، لحظه شروع رشد شخصيت نوزاد نيست و با توجه به اینکه با استناد به تحقیقات انجام شده، مادراني كه فشار بيشتري را تحمل مي‌كنند،كودكان بي‌قرارتر و حساس‌تري بدنيا مي‌آورند، بايد از مادران انتظار داشت كه در اين دوران (دوران بارداري) به آنچه مي‌خورند، آنچه احساس مي‌كنند و آنچه انجام مي‌دهند، بیش از گذشته، توجه داشته باشند و در اين ميان نقش همسر نيز بسيار حائزاهميت است.
محققاني كه عوامل استرس مادر در دوران بارداري را بررسي كرده اند، دریافته اند: اثر اين استرس در تكامل آينده كودك، هنگامی که همسرشان در بارداري نسبت به آنها بي توجه بوده، بسيار واضح است و به این ترتیب پدر نقش مهمي در كاهش استرس زن باردار خود دارد؛ ضمن این که اطرافيان نیز باید با درك شرايط زن باردار، محيط آرامش بخش و شادابی را براي وي فراهم كنند.
به گفته دکتر اسداله زنگویی، عضو هیات علمی دانشگاه و محقق تعلیم و تربیت، بهداشت روان در دوران بارداري بايد از طرف فرد و اطرافيان مورد توجه قرار بگيرد، اگر می خواهیم نوزاد سالم و باطراوت داشته باشیم.
وی در گفت وگو با "قدس آنلاین" در این باره می گوید: گاهي استرس وارد شده به مادر باردار، ناشي ازعملكرد ديگران است، بنابراين اگر فرد و اطرافيان قبول كنند كه هرگونه فشار بيروني چه عواقب منفي بر جنين و آينده كودك دارد، اين دوران بدون تنش و آرامش بسر می رسد.
این استاد دانشگاه، تأکید می کند که والدين پيش از تصميم براي بچه دارشدن با بهره گيري از مهارتهاي لازم براي كاهش تنش، آسيب هاي اين دوران را به حداقل برسانند.
به گفته وی، استرس مادر در دوران بارداری در آينده خلقي كودك نیز تاثيرگذار است و مادران با حاملگي هاي پراسترس، بچه هاي تحريك پذير، عصبي، بيقرار و ناآرام با اختلالات خواب و تغذيه خواهند داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.