دو نفر از افتصاددانان عضو ائتلاف اصولگرایان در نشست خبری مشترک به تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی کشور پرداخته و از برنامه‌های آینده خود سخن گفتند.

توکلی: قراردادهای نفتی از نظر قانونی مشکلات جدی دارند/نادران: لشگر بیکاران تبدیل به «ارتش فارغ التحصیلان بیکار» شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس،در نشست خبری احمد توکلی و الیاس نادران دو اقتصاددان عضو لیست ائتلاف اصولگرایان ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه در خبرگزاری مهر برگزار شد.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به بررسی قراردادهای نفتی در سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت، اظهارداشت: با توجه به مطالعاتی که در رابطه با قراردادهای نفتی داشتیم، این قراردادها از حیث نقش حاکمیت ملی و قانون اساسی و لطمه شدید خوردن به شرکت نفت و منافع عجیبی که به طرف مقابل ارائه می‌شود و از حیث دوام خام‌فروشی و تزریق منابع نفتی به بودجه دارای مشکلات اساسی است.

قراردادهای نفتی از حیث حاکمیت ملی و قانون اساسی مشکلات اساسی دارند

وی افزود: وزیر نفت در برابر انتقادات ما نسبت به قراردادهای نفتی برخورد مناسبی داشته و از ما دعوت کرده‌اند تا سخنانمان را بشنوند و تاکنون چند جلسه برگزار شده و پیشنهاداتی مطرح کردیم که پذیرفته‌اند و تعامل خوبی وجود دارد، البته ما خطرها را اعلام کردیم تا ان‌شاالله نسبت به رفع تمامی آنها اقدام شود.

نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس تأکید کرد: در همین موضوع نیز تأسیس باشگاه نفت و نیروگاه ایرانیان یکی دیگر از خطرات جدی مطرح است، زیرا در تشکیل این باشگاه، دولتمردان سطح بالای کشور و همچنین دولتمردان سابق وزارت نفت که الان در بخش‌های خصوصی فعالند و دارای سرمایه‌های عظیمی هستند، حضور دارند و چیزی شبیه داووس درنظر دارند تشکیل دهند و به تعبیری تشکیل این باشگاه داووس انرژی ایران است که اگر اصلاحاتی در این زمینه صورت نگیرد، به دروازه نفوذ شرکت‌های چندملیتی تبدیل می‌شود و باعث خواهد شد منابع نفتی به درستی در کشور هزینه نشود.

احمد توکلی در ادامه این نشست درباره پنهان کاری دولتمردان در ارائه آمارهای اقتصادی و نرخ رشد اقتصادی تاکید کرد: این مسئله اخیراً حتی باعث برخی حرف‌ها و حدیث‌ها بین بنده و معاون اول رئیس جمهور شد زیرا بنده به وی اعتراض داشتم که چرا برخی آمارهای اقتصادی و حتی نرخ رشد اقتصادی از سوی دولت اعلام نمی‌شود زیرا کسانی که می‌خواهند فعالیت اقتصادی کنند به این آمارها نیاز دارند تا براساس آن برنامه‌ریزی کنند.

هیچ اطلاعاتی قابل کتمان نیست و دولت باید آمارها را در اختیار مردم قرار دهد

وی ادامه داد: وظیفه قانونی دولت بر این است که طبق قانون و حتی طبق اصل دسترسی آزاد اطلاعات، آمارها و اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند و هیچ اطلاعاتی قابل کتمان نیست زیرا اگر دولت به طور شفاف آمارها و اطلاعات را به مردم ارائه کند مردم هم به تبع آن اعتماد بیشتری خواهند کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: وقتی دولت آمارها و اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار ندهد مردم هم در صحت مطالبی که بیان می‌شود اعتماد نخواهند کرد و در این شرایط مردم سیاست گریز خواهند شد و به تبع آن نیز دولت به اهداف خود نمی‌رسد.

توکلی تصریح کرد: بنده خیرخواهانه به دولت می‌گویم که اطلاعات و آمارها را به طور دقیق به مردم اعلام کنند و این نصیحت را هم در دولت گذشته داشته‌ام زیرا که مردم باید براساس همین آمارها و اطلاعات خوب و بد امور را حس کنند.

وی ادامه داد: هیچ اشکالی ندارد که مردم از نقاط ضعف و قوت سیاست‌های دولت مطلع شوند بالاخره ممکن است دولت در بسیاری از امور دچار مشکل باشد.

وی با بیان اینکه برخی از همین دولتمردان نسبت به ارائه نشدن آمارها و اطلاعات به مسئولان دولت قبلی انتقاد و اعتراض می‌کردند، گفت: متاسفانه همین افراد هنگامی که مدیریت را در دست گرفتند همان شرایط گذشته حاکم شده و نسبت به ارائه آمار و اطلاعات خودداری می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از رشد اقتصادی و اشتغال در شرایط فعلی چیست، اظهارداشت: ممکن است رشد اقتصادی داشته باشیم بدون اینکه اشتغال ایجاد شود مثلا هنگامی که درآمدهای نفتی افزایش می‌یابد این شاخص کمک می‌کند که رشد افزایش یابد اما وقتی درآمدها صرف هزینه های جاری شود نه تنها رشد اقتصادی و اشتغال ایجاد نمی‌کند بلکه رشد آینده را هم به خطر می‌اندازد.

عامل رکود را به سیاست خارجی و تحریم‌ها گرده زدند اما الان می‌گویند با رفع تحریم معجره رخ نمی‌دهد

وی افزود: دولتی‌ها ابتدا عامل رکود را به سیاست خارجی و تحریم‌های بانکی و نفتی گره زدند و از مسائل داخلی عامل ایجاد رکود چشم پوشی کردند در نتیجه هم وقتی تجریم‌ها برداشته شد و به تبع آن نتیجه مورد نظر آنها پدید نیامد آمدند و به صراحت گفتند که با لغو تحریم‌ها معجزه رخ نمی‌دهد

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نابرابری در توزیع درآمد یکی دیگر از عوامل رکود است، گفت: هنگامی نابرابری‌ها افزایش می‌یابد ثمرات رشد اقتصادی فقط شامل سرمایه داران خواهد شد اما اگر این منافع به فقرا ارائه شود آن‌ها خرج می‌کنند و نیازهای اولیه خود را تامین می‌کنند که این چرخه موجب رونق در بازار می‌شود.

دولت نسبت به افزایش یارانه فقرا بی توجهی کرد

وی افزود: ما از ابتدای کار دولت و هنگامی که پیش بینی می‌کردیم رکود در حال تعمیق شدن است بر افزایش چتر حمایتی فقرا و افزایش یارانه فقرا تاکید داشتیم  اما دولتمردان حرف ما را گوش نکردند.

توکلی با اشاره به دلایل دولت نسبت به عدم افزایش یارانه نیازمندان اضافه کرد: در آن زمان دولت در مخالفت با افزایش یارانه فقرا اعلام کرد که ما به حساب‌های خصوصی افراد سرک نمی‌کشیم این درحالی است که با این اقدام دولت می‌توانست فرارهای مالیاتی را کنترل و به تبع ‌آن شاهد افزایش درآمدهای غیر نفتی باشیم که از همین بخش هم می‌توانست مالیات فقرا و نیازمندان را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: دولت در شرایطی با بررسی اطلاعات حساب‌های شهروندان مخالفت می‌کرد که این مسئله در سایر کشورهای غربی انجام می‌شد زیرا مقامات قضایی و مالیاتی نامحرم نیستند و می‌توانستند این کار را به سرانجام برسانند که دولت مخالفت کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: این تفکر که همه چیز در رابطه با آمریکا حل و فصل می‌شود باعث شده که اقتصاد و معیشت مردم به این حال و روز بیفتد و ادامه پیدا کند.

توکلی گفت: تمایلات غیر تولیدی در کشور نهادینه شده و اگر زمینه‌های تولید در داخل تسهیل نشود شاهد بدتر شدن وضعیت خواهیم بود.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه تعرفه ترجیحی ایران با ترکیه در مسئله واردات پوشاک تاکید کرد: هنگامی که این سند مورد امضا قرار گرفت داد تولیدکنندگان بالا رفت اما گوش شنوایی در دولت وجود دارد.

عدم وجود اقتصاددان در برخی لیست‌ها جای تعجب دارد

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با اشاره به برخی لیست‌های ارائه شده از طیف‌های مختلف برای حضور در مجلس آینده اظهار داشت: در شرایطی که با مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنیم لیستی که هیچ اقتصاددانی در آن وجود نداشته باشد جای تعجب دارد.

به صورت لیستی رای داده شود

توکلی تاکید کرد: بنده ترجیح می‌دهم که به صورت لیستی رای داده شود زیرا این کار باعث می‌شود که بتوان با جدیت و اهتمام بیشتری نسبت به تحقق برنامه‌های پیش بینی شده اقدام کرد.

وی با بیان اینکه بررسی بودجه 95 و لایحه احکام لازم برای برنامه ششم و احکام دائمی برنامه‌ریزی از مهمترین برنامه‌های مجلس به شمار می‌رود تاکید کرد: بالاخره دولت باید برنامه ششم را تقدیم مجلس کند زیرا آنچه که اکنون به قوه مقننه ارائه شده برنامه ششم نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: بنده ادبیاتی که درباره آغاز برجام 2 عنوان شده را قبول ندارم اما اینکه با تفاهم و به صورت مشترک نسبت به حل مشکلات بپردازیم پذیرفتی است.

وعده‌ صد روزه گذشت اما مردم آثاری از بهبود وضعیت معیشتی ندیدند

همچنین در این نشست خبری مشترک خبری، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو لیست انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان طی سخنانی اظهار داشت: به دلیل تحریم‌ها رکود تورمی مسئله اول کشور شد. شعار دولت روحانی نیز بر این قرار بود که رکود را مرتفع کنید اما وعده‌های صد روزه گذشت و مردم آثاری از بهبود وضعیت معیشتی خود ندیدند.

وی افزود: مشکل اساسی از اینجا پیدا شد که مدیریت اجرایی کشور حاضر نبود واقعیت اقتصادی ایران را بپذیرد و رکود را اقرار کند و به دنبال برطرف کردن آن باشد.

ماهیانه 5 هزار نفر به بیکاران کشور افزوده می‌شود

نادران نتیجه رکود 30 ماهه دولت فعلی را اینچنین عنوان کرد: بر اساس آمار رسمی دولت ماهیانه 5 هزار و 352 نفر به بیکاران به خصوص بیکاران متخصص کشور اضافه می‌شوند.

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: زمانی در این دولت صحبت از لشکر بیکاران بود اما امروز این لشکر به  ارتش مهندسین بیکار تبدیل شده است. عارضه رکود و بیکاری به لحاظ عوارض معیشتی و اجتماعی که دارد، برای کشور فوق‌العاده مخرب خواهد بود که اگر راهکاری برای آن نداشته باشیم کشور با مشکل مواجه می‌شود.

نادران در ادامه گفت: انتظار ندارم وزرایی که در 30 سال گذشته ماهیانه به طور متوسط بیش از یک میلیارد تومان درآمد داشته‌اند و امروز ثروتشان از مرز هزار میلیارد تومان هم گذشته است، درکی از مشکلات اقتصادی مردم داشته باشند.

هدف دولت خارج کردن خودروسازان از بحران بود نه حل گرفتاری مردم

وی با دردناک خواندن بیکار شدن جوانان و از دست رفتن فرصت‌های شغلی به دلیل تعمیق رکود در کشور، گفت: مجلس در این خصوص تمام تلاش خود را کرد که بسته خروج از رکود دولت را با شرایط کشور تنظیم کند که اگر آن مصوبه عملیاتی می‌شد احتمال کاهش فشار رکود در اقتصاد ایران بود اما دولت بسته دیگری را پیشنهاد کرد با این هدف که شرکت‌های خودروسازی کشور را از بحران خارج کند و نه اینکه گرفتاری‌های مردم در حوزه عمومی را رفع کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم عملیاتی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: اگر امروز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به همراه دیگر مصوبات دولت از جمله بهبود فضای کسب و کار عملیاتی می‌شد، امروز هم سوء مدیریت در اقتصاد رد می‌شد و اینکه از هم‌پاشیدگی و بخشی‌نگری در مدیریت دولت در حوزه اقتصاد نیز سامان پیدا می‌کرد و مردم نیز از فشار اقتصادی خارج می‌شدند.

عضو لیست انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان در ادامه خاطر نشان کرد: دولت به دلیل عدم درک درست از وضعیت اقتصادی و پنهان‌کاری در خصوص آمار نرخ رشد و بیکاری باعث شده هم خود درک درستی از وضعیت اقتصادی نداشته باشد و هم قادر به حل مبنایی این مشکلات نباشد.

نادران خاطر نشان کرد: آقایان ابتدا گفتند تحریم‌ها کمترین اثر را در مشکلات اقتصادی دارد بعد که بر سر کار آمدند گفتند اگر تحریم‌ها برداشته شود رونق اقتصادی می‌آید. حال امروز هم می‌گویند با رفع تحریم هم مشکل حل نمی‌شود بلکه باید ببینیم چه کار باید بکنیم.

وی ادامه داد: این «دولت وعده» با شعار و پنهان‌کاری قادر نیست مشکلات را حل کند. اگر اعضای ستاد مقاومتی و هیأت دولت روزانه هزار بار ذکر اقتصاد مقاومتی بگویند، اما بیکاری رشد کند، فایده‌ای نخواهد داشت و هر دولتی باشد شرمنده خواهد شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدواریم مجلس آینده مجلسی باشد که بتواند با کارشناسی بهتر در فهم بهتر مسئله به دولت کمک کند.

نادران با اشاره به اینکه دو رویکرد اساسی در نظام مدیریتی اقتصاد در کشور وجود دارد، گفت: یکی از این رویکردها تکیه بر رشد اقتصادی است که مبتنی بر سیاست‌های تعدیل اقتصادی است که در دولت هاشمی رفسنجانی تجربه شد اما آنانی که امروز مشاور اقتصادی روحانی هستند در همان زمان نتیجه شکست سیاست‌هایشان را در سال 74، با بدهی 40 میلیارد دلاری خارجی و تورم 50 درصدی تجربه کردند.

 4 رویکرد اصلی برای حل مشکلات اقتصادی

وی افزود: در مقابل این رویکرد دیدگاه دیگری وجود دارد که معتقد است حل مشکلات اقتصادی در افزایش کارایی، شفافیت اطلاعات اقتصادی، سالم‌سازی محیط اقتصادی و توزیع عادلانه منابع است.

نادران اظهار داشت: دولت به جای توجه به کلان‌سرمایه‌دارها برای تزریق منابع به آنها چون به دنبال حداکثر آنها هستند به دنبال سرمایه‌برتر و کم‌کاربردتر می‌روند، مانند صنایع پتروشیمی که گاز را با تبدیل به مواد جامع به عنوان مواد خام پتروشیمی صادر می‌کنند در حالی که انتقال آن به رده‌های دوم و سوم پتروشیمی می‌تواند میزان اشتغال کشور را تا 200 برابر افزایش دهد.

وی ادامه داد: اما سرمایه‌گذارانی که به دنبال منفعت بزرگ و کم دردسر هستند، ترجیح می‌دهند در همین مرحله حداکثر ارزش افزوده را ببرند که در نتیجه کشور محتاج واردات مصنوعات پتروشیمی می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم مردمی کردن اقتصاد گفت: مشارکت دادن مردم در اقتصاد مثل استفاده از توانمندی‌های سرمایه‌ای و نیروی کار مردم به افزایش اشتغال و استفاده از سرمایه خرد و جهت‌گیری برای عادلانه توزیع کردن منابع اقتصادی منجر می‌شود.

نادران با بیان اینکه دولت به اقتصاد تجاری و نه تولیدی توجه دارد، گفت:  بر همین اساس تمام توجه خود را بر تسهیل واردات و صادرت گذاشته است به همین دلیل و در شرایط تعمیق رکود وزیر به خود اجازه می‌دهد تعرفه ترجیحی با ترکیه امضا کند که نتیجه‌اش نابود کردن صنعت نساجی و پوشاک کشور است

وی ادامه داد: وزیر صنعت اگر می‌خواهد بگوید به محصولات ایرانی احترام می‌گذارم نیازی نیست بگوید که کت و شلوار ایرانی می‌پوشم کاری کند که همه مردم ایران از کت و شلوار ایرانی استفاده کنند.

نادران در همین خصوص گفت: اگر حمایتی هم از محصولات داخلی صورت می‌گیرد در حوزه خودروسازی و پتروشیمی و صنایع و شرکت‌های خاص است که آقایان خود سهامداران آن شرکت‌ها و صنایع هستند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نتیجه مسیر اقتصادی دولت بن‌بست است، گفت: با ایجاد محیط کسب و کار سالم می‌شود مشکل اشتغال، رکود و توزیع عادلانه منابع را حل کرد مجلس نیز وظیفه دارد در این حوزه به نحوی ریل‌گذاری کند تا دولت از این مسیر به سلامت عبور کند.

عضو لیست انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان با اشاره به تفاوت بین لیست حامیان دولت و اصولگرایان گفت: بر خلاف لیست اصولگرایان در لیست حامیان دولت اساساً کسی که اقتصاد خوانده باشد وجود ندارد. اعتقاد آنان این است که دولت مسائل اقتصادی را مدیریت می‌کند و آنان در مجلس تنها باید رأی دهند تا دولت مسیر خود را برود.

نادران در ادامه خاطر نشان کرد: دولت به دلیل نداشتن راهبر معین اقتصادی و یک فرمانده اقتصادی دچار تناقض‌گویی‌های مکرر شده است، برای مثال رئیس جمهور می‌گوید نباید به حساب مردم سرک بکشیم اما از طرف دیگر بیان می‌شود که برای جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات باید مراقبت جدی داشته باشیم.

وی در همین خصوص گفت:‌ جلوگیری از ورود پول‌های کثیف و در یک کلام مقابله با پولشویی در اقتصاد عمومی ممکن نخواهد بود مگر اینکه نهادهای نظارتی بتوانند حساب‌های بانکی و مسیر تردد پول‌ها را رصد کنند که در این خصوص قانون هم وجود دارد اما متاسفانه بسیاری از بانک‌های خصوصی مقاومت می‌کنند.

وی اضافه کرد«: بانک مرکزی به جای اینکه نماینده حاکمیت و مردم باشد، به عنوان نماینده سیستم بانکی در ابزار پول مدیریت می‌کند.

نادران ادامه داد:« یک بانک خصوصی بر خلاف وظایف بانکی خود رسما اعلام می‌کند که من ده‌هزار هکتار زمین را برای ساخت و ساز گرفته‌ام. کدام قانون به این بانک‌ اجازه داده است که در فعالیت ساخت و ساز مستقیما دخالت کند.

عضو لیست انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان تصریح کرد: از آنجایی که رئیس کل بانک مرکزی از مجموعه بانک‌های خصوصی وارد حوزه حاکمیتی شده نمی‌تواند با این بانک‌ها به صورت جدی مواجه شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سیاست اقتصادی حاکم در دولت هاشمی گفت: در آن دوران این موضوع مطرح بود که برای توسعه باید رشد اقتصادی داشته باشیم، برای رشد اقتصادی نیز باید پس‌انداز صورت گیرد، پس‌انداز نیز وقتی صورت می‌گیرد که طبقات پرثروت پول‌دارتر شوند تا بخشی از منابعشان را در اقتصاد مصرف کنند و این یعنی رشد سرمایه‌گذاری که شکست آن سال‌هاست که تجربه شده است.

نادران با تأکید بر اینکه اعتقاد داریم عامه مردم در مسیر رشد و توسعه کشور نباید زیر چرخ توسعه له شوند، گفت: باید طبقات کم درآمد جامعه سهمشان را از منابع ملی و نفتی ببرند. طراحی سهام عدالت و تعاونی‌های فراگیر ملی با همین راهبر صورت گرفت.

وی افزود: متأسفانه دولت معتقد است مسائل اقتصادی زمانی حل می‌شود که ما مشکلاتمان را با کدخدا حل کنیم و آن هم با کوتاه آمدن از ارزش‌های انقلاب. یعنی ما عقب‌نشینی سیاسی کنیم تا در اقتصاد به نقطه‌ای برسیم. حال ما عاقبت برخی  کشورهای منطقه که دربست در اختیار آمریکا بودند را ازجمله عربستان، مصر و لیبی مشاهده می‌کنیم.

عضو لیست انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان با تأکید بر اینکه حق مردم است که از منابع ملی و اقتصادی بهره ببرند، گفت: نباید ما از مردم تنها در زمان انتخابات و راهپیمایی‌ها و حضور سیاسی استفاده کنیم. لازم است مردم در فعالیت‌های اقتصادی نیز سهم پررنگی داشته باشند.

نادران با اشاره به موضع‌گیری سریع‌القلم مشاور روحانی مبنی بر اینکه روحانی پول‌های پسابرجام را خرج مبارزه با داعش نخواهد کرد، گفت: همانطور که صدام جنگ را بر ما تحمیل کرد داعش نیز برای مهار انقلاب اسلامی ایران تشکیل شده است و همانطور که ما برای مقابله با صدام هزینه کردیم امروز هم باید برای مقابله با داعش هزینه کنیم. اگر روحانی خط مقاومت را تضعیف کند و برای مبارزه با داعش پول خرج نکند و باید منتظر باشد که داعش در تهران سراغ مردم بیاید. هزینه جنگ داخلی نیز صدها برابر جنگی خواهد بود که خارج از مرزهای ما باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما در ورود به مجلس دهم نیز آنچه که برای کمک به دولت در مدیریت حوزه اقتصادی بر مبنای  ارزش‌های دینی نیاز باشد انجام خواهیم داد و در همین خصوص در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی، کارآمدی و راهبردهای دیگر اقتصادی به دولت کمک خواهیم کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.