قدس آنلاین: عصر جمعه ۳۰ بهمن ۹۴ عکاسان مشهدی به نیابت از همه عکاسان ایران دور هم جمع شدند تا به بار نشستن سومین جشنواره سراسری عکس «خانه دوست» را نظاره گر باشند.

 خانه ای که عکاسان می‌شناسند

این سومین سال پیاپی است که اسفند ماه برای عکاسان این شهر رنگ و بویی دیگر دارد؛ عطر خانه دوست حالا دیگر نه فقط برای عکاسان مشهد که برای همه آن‌هایی که دل به عکس و عکاسی سپرده اند در هر کجای ایران که باشند؛ عطری آشناست.

 میهمان ویژه افتتاحیه
در مراسم گشایش نمایشگاه آثار منتخب سومین جشنواره سراسری عکس «خانه دوست» افزون بر مسؤولان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی که این جشنواره را حمایت می‌کنند، میهمانی ویژه نیز حضور داشت، مردی که نامش برای همه عکاسان ایران آشناست یعنی مسعود زنده روح کرمانی رئیس انجمن عکاسان ایران که رنج سفر را به دوش خریده و به نمایندگی همه عکاسان، به مشهد آمده بود.

  دیوارهایی پوشیده با عکس
نمایشگاه با حضور جواد آرین منش رئیس هیأت مدیره و علی ثابت نیا مدیر عامل و سایر مسؤولان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، مسعود زنده روح کرمانی رئیس انجمن عکاسان ایران گشایش می‌یابد و جمعیتی که از ساعتی پیش منتظرند همراه با مسؤولان و عوامل جشنواره وارد نگارخانه می‌شوند .
دیوارهای نگارخانه پوشیده شده بود از 109 عکس منتخب هیأت داوران که به عنوان برندگان همسطح معرفی شده اند، عکس هایی از مردمان سراسر کشور که اگر چه هر کدامشان پوشش متفاوتی دارند، اما آنچه آن‌ها را گرد هم آورده مهری است که در چشمانشان موج می‌زند و دستی که اغلب به اظهار ارادت بر سینه گذاشته اند.
دقایقی از گشایش نمایشگاه که گذشت سیدمجتبی خاتمی یکی از عوامل دبیرخانه جشنواره «خانه دوست» پشت تریبون رفت و از آقای آرین منش رئیس هیأت مدیره مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برای شروع مراسم دعوت کرد و او نیز چنین گفت: آنچه وظیفه و رسالت ماست، برداشتن گام هایی بلند به قصد ترویج فرهنگ رضوی در عرصه هنر و بخصوص هنر ارزشی است و جشنواره «خانه دوست» مصداق مسؤولیتی است که آستان قدس رضوی بر دوش ما گذاشته است.

  6 ماه کار پیوسته
پس از سخنان رئیس هیأت مدیره مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، کیارنگ علایی- دبیر جشنواره سراسری عکس «خانه دوست»- که به دعوت سید مجتبی خاتمی به جایگاه آمده بود، گفت: آنچه روی دیوارهای گالری رضوان می‌بینید حاصل شش ماه کار پیوسته دبیرخانه جشنواره و فعالیت شبانه روزی همکاران من در موسسه آفرینش‌های هنری و دبیرخانه جشنواره است و قضاوت درباره خروجی نهایی و عملکرد ما و نتیجه کار با شماست و کتابی که رونمایی خواهد شد در زمانی بسیار کوتاه تولید شده است، اما همه تلاش مان این بود که در این بازه زمانی کوتاه از زمان پایان داوری تا امروز، کتاب به بهترین شکل ممکن به این مراسم برسد.
وی در ادامه، برقراری نظم در جشنواره‌ها را حلقه مفقوده بیشتر جشنواره‌های ایرانی دانست و گفت: همه سعی ما بر این بود تا به تعهداتی که در فراخوان داده ایم عمل کنیم و وظایفی که بر دوشمان است در زمان صحیح انجام دهیم زیرا این نخستین گام در راستای احترام به حقوق معنوی عکاسان ایرانی است.
علایی با تشکر از مسعود زنده روح کرمانی، رئیس انجمن عکاسان ایران به سبب حضور در مراسم و قدردانی از سایر عوامل دبیرخانه جشنواره به سخنان خود پایان داد.
در ادامه علی ثابت نیا - مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی- گفت: خاطرات ماه‌های گذشته را مرور می‌کنم، میان روزها و شب‌های کار مداوم جشنواره، خاطره شب برفی داوری در ذهنم پررنگ تر است، شبی که پروازها با تأخیر به زمین نشست و داوری عکس‌ها تا ساعت چهار صبح طول کشید، آنچه این شب را در ذهنم پررنگ تر می‌کند، دقت نظر گروه اجرایی این جشنواره به مدیریت آقای کیارنگ علایی است.
مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری سپس با قدردانی از سایر همکاران خود و هیأت مدیره مؤسسه، تندیس مرغ علم را به نمایندگی از شرکت کنندگان جشنواره و به رسم قدردانی از زحمات کیارنگ علایی دبیر جشنواره به ایشان تقدیم نمود.

  خراسان از قطب‌های عکاسی است
در آخرین بخش برنامه، سیدمجتبی خاتمی از مسؤولان حاضر در برنامه، آرین منش، ثابت نیا، زنده روح کرمانی و کیارنگ علایی خواست برای رونمایی از کتاب جشنواره در جایگاه حضور یابند. زنده روح کرمانی پس از حضور در جایگاه، خراسان را یکی از قطب‌های عکاسی ایران خواند و گفت: همواره در دوسالانه‌ها و جشنواره‌های عکاسی نام بچه‌های مشهد سرآمد بوده است.
وی سپس به بسترهای ایجاد شده در شهر مشهد اشاره ای داشت و افزود: هم اکنون 182 جشنواره عکاسی در کشور برگزار می‌شود که از این شمار تنها تعداد انگشت شماری در عکاسی ایران تأثیرگذار بوده‌اند و با نظم برگزار شده‌اند که خوشبختانه جشنواره «خانه دوست» یکی از تأثیرگذارترین بسترهایی است که وجود دارد.
رئیس انجمن عکاسان ایران در ادامه ضمن قدردانی ویژه از کیارنگ علایی گفت: کاش در 31 استان کشور افرادی مانند علایی داشتیم تا انرژی پراکنده در استان‌ها را متمرکز کرده و شاهد چنین خروجی هایی در سایر استان‌ها هم باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.