کودکان و نوجوانان مراجعه‌کننده به فروشگاه مرکزی به‌نشر در مشهد، هوش‌سنجی می‌شوند و محصولات و کتب متناسب با هوش خود را دریافت می‌کنند.

هوش‌سنجی کودکان و نوجوانان در فروشگاه مرکزی به‌نشر در مشهد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، مدیرعامل انتشارات به‌نشر ضمن اعلام این خبر عنوان کرد: از آن جا که شناسایی کودکان با بهره‌ هوشی کمتر در سنین اولیه برای کمک به  مراحل رشد کودک مهم است، قرار دادن محصولات، اسباب‌بازی‌ها، کتب و وسایل متناسب با هوش آن‌ها از لوازم و ضروریات رشد آن‌ها محسوب می‌شود.

جواد محمدزاده مقدم ادامه داد: امروز با وجود کامپیوتر و سیستم‌های دیجیتالی مختلف برای آموزش، کتاب خواندن در بین کودکان و نوجوانان مهجور مانده است، اما باید گفت کتاب هم‌چنان بهترین و موفق‌ترین وسیله‌ آموزش و یادگیری به شمار می‌رود و به همین دلیل، تشویق کودک به خواندن کتاب‌های متناسب سن خودش از همان سال‌های نخست زندگی مانند غذایی برای فکر و مغز مفید است.

وی افزود: از آن‌جا که پیشنهاد کتاب‌های متناسب با هوش کودکان و نوجوانان نیازمند بررسی و سنجش است، انتشارات آستان قدس رضوی طی اقدامی در فروشگاه مرکزی مشهد واقع در خیابان امام خمینی(ره)، روبه‌روی باغ ملی، هوش‌های نه‌گانه‌ کودکان و نوجوانان را در دو گروه سنی 2 تا 7 سال و 7 سال تا دوره‌ نوجوانی با گرفتن آزمونی روانشناسانه بررسی کرده و ضمن اعلام نتیجه‌ این بررسی‌ها به خانواده‌ها، محصولات، کتاب و کالای متناسب با هوش کودکان و نوجوانان را به آن‌ها پیشنهاد می‌کند.

محمدزاده مقدم به این سیستم هوش‌سنجی اشاره کرد و گفت: در این سیستم هوش‌سنجی، هوش‌های موسیقیایی، تصویری-فضایی، منطقی-ریاضی، درون‌فردی، طبیعت‌گرایی، میان‌فردی، کلامی-زبانی، هستی‌گرایی و هم‌چنین هوش بدنی-جنبشی با آزمون روان‌شناسانه‌ «گاردنر» مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد.

وی در خصوص این آزمون گفت: نظریه «هوش چندگانه» توسط «هاوارد گاردنر»، روان‌شناس دانشگاه هاروارد ارائه شده که بر طبق این نظریه، دیدگاه‌های روان‌سنجی سنتی نسبت به هوش، بسیار محدود و ضعیف است.

محمدزاده اظهار کرد: به عقیده‌ گاردنر، همه‌ انسان‌ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند. طبق نظریه‌ او، برای به دست آوردن تمام قابلیت‌ها و استعدادهای یک فرد، نباید تنها به بررسی ضریب هوشی پرداخت، بلکه انواع هوش‌های دیگر مثل هوش موسیقیایی، هوش درون فردی، هوش تصویری- فضایی و هوش کلامی- زبانی نیز باید در نظر گرفته شود.

مدیرعامل به‌نشر ادامه داد: در فروشگاه مرکزی به‌نشر در مشهد، یکی از طبقات به صورت ویژه برای کودکان و نوجوانان اختصاص یافته و در آن، فروشنده‌های تحصیل کرده در رشته‌ روان‌شناسی کودک و نوجوان به مراجعه‌کنندگان مشاوره می‌دهند.

وی اظهار کرد: علاوه ‌بر ارائه‌ مشاوره، این طبقه از فروشگاه حدود 50 قفسه دارد که با چینش مناسب و موضوعی کتاب در آن‌ها تلاش داریم تا به مخاطبان ایده دهیم و در انتخاب کتاب مورد نیازشان به آن‌ها کمک کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.