باغ کلکسیون زرشک پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مسیر ثبت جهانی قرار گرفت.

باغ کلکسیون زرشک مشهد در مسیر جهانی شدن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشکده علوم وصنایع غذایی، مدیران مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران هنگام بازدید از این مرکز علمی، بر ضرورت اقدام برای ثبت جهانی این کلکسیون ارزشمند تاکید کردند.
آنان همچنین خواستار نگهداری نمونه پشتیبان از ذخایر ژنتیکی موجود در باغ کلکسیون زرشک و نیز شناسنامه دار کردن گونه های موجود در این کلکسیون شدند.
رئیس این پژوهشکده نیز بر لزوم توجه به تنوع ژنتیکی و تدوین شناسنامه برای ذخایر زیستی کشور تاکید کرد و خواستار گسترش همکاری های دوجانبه با رویکرد کاربردی شد.
رسول کدخدایی ادامه داد: علی رغم وجود انواع طبیعی بسیاری از افزودنی های وارداتی مورد استفاده در صنعت غذا نظیر صمغ، رنگ، طعم دهنده و امولسیفایرها در داخل کشور، متاسفانه از این ذخائر در جهت منافع کشور و ایجاد ارزش افزوده استفاده نمی شود.
وی افزود: این عدم توجه باعث شده که برای تامین نیازهای اساسی در بخش غذا به سایر کشورها وابسته باشیم که این موضوع خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی و استقلال کشور است.
کدخدایی همچنین ثبت ذخایر ژنتیکی را در کنار احصای کاربردهای آن در صنعت اقدامی اصولی خواند و گفت: همکاری دو مجموعه باید برای درازمدت برنامه ریزی شود تا نتایج آن در جامعه ملموس شود.
رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران نیز پس از بازدید از بخش های مختلف پژوهشکده علوم و صنایع غذایی و آشنایی با توانمندی و دستاوردهای این موسسه پژوهشی گفت: فعالیت های ستودنی بسیاری در این مرکز انجام شده که نقطه قوت آن کاربردی بودن آن در صنعت و انجام پروژه های مشترک با بخش خصوصی است.
عبدالحسن شاهزاده فاضلی افزود: خوشبختانه زمینه های همکاری های مشترک بسیاری میان دو مجموعه وجود دارد که از جمله آنها می توان به کاربرد پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها در صنعت غذا، افزایش بقای باکتری های پروبیوتیک، جمع آوری کلکسیون ژنوتیپ های مختلف زعفران و سایر ذخایر زیستی بومی کشور و تکثیر گونه های دارای ارزش اقتصادی اشاره کرد.
وی بر تداوم نگاه اقتصادی به انجام پروژه های مشترک دوجانبه تاکید و بیان کرد: گیاهانی در کشور وجود دارد که دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی بسیار بالاتر از حد استاندارد است که این موضوع می تواند یکی از زمینه های همکاری مشترک محسوب شود.
در پایان با امضای تفاهم نامه ای مقرر شد دو طرف در زمینه اجرای پروژه های مشترک پژوهشی نیمه صنعتی، برگزاری کارگاه های آموزشی، سمینار و کنفرانس، فراهم آوردن امکان فرصت مطالعاتی برای اعضای هیأت علمی و ارائه مشاوره های علمی و فنی همکاری کنند.
پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به عنوان یکی از مراکز مهم پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور پاسخگویی به بخشی از نیاز پژوهشی کشور از سال 1385 به عنوان 'پژوهشکده مستقل ملی' و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی، فصل نوینی از فعالیتهای خود را آغاز کرد.
سابقه فعالیت این پژوهشکده به سال 1360 بازمی گردد که در ابتدا با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، مرکز خراسان فعال شد و در فاصله زمانی سال 1381 تا 1385 با تبدیل مراکز استانی سازمان به پارکهای علم و فناوری، با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری فعالیت خود را ادامه داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.