گشایش کنسولگری عربستان سعودی در اربیل در شمال عراق ٬ نگرانی ها را در خصوص تبدیل شدن اقلیم کردستان عراق به آلت دست سعودی ها شدت بخشیده است.

نگرانی ها در بغداد از تبدیل شدن کردستان عراق به آلت دست عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، سایت معتبر خبری 'المسله' عراق امروز چهارشنبه به این مناسبت نوشت: کردها نگران هستند که با گشایش این سرکنسولی، اقلیم کردستان عراق در تله ریاض بیفتد و به بهانه کمک های مالی، عملا اقلیم کردستان تبدیل به گروگانی در دست سعودی ها شود.
سرکنسول جدید عربستان سعودی دیروز سه شنبه در کنفرانس خبری مشترک با استاندار اربیل از گشایش این نمایندگی دیپلماتیک در اقلیم کردستان عراق خبر داد.
سایت المسله افزوده است که این نگرانی وجود دارد که با توجه به بحران مالی در اقلیم کردستان عراق، این منطقه هم مانند لبنان و بحرین ، در مقابل دریافت کمک های مالی، به آلت دست شاهزادگان سعودی تبدیل شود.
سرکنسولی عربستان به دنبال ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان بغداد و ریاض بعد از 25 سال و بازگشایی سفارت عربستان در ماه دسامبر 2015 در بغداد ٬ دیروز سه شنبه رسما گشایش یافت.
'ثامر السبهان' سفیر جدید سعودی ها درعراق در سی ام ژانویه گذشته به اربیل سفر کرد و در دیدار با 'مسعود بارزانی' رییس حزب دموکرات کردستان عراق، در خصوص گشایش سرکنسولی سعودی ها در اربیل بحث و گفت وگو کرد.
السبهان متعاقب این دیدار در صفحه شخصی خود با انتشار عکسی از این دیدار نوشت: ' در کنار نواده صلاح الدین ایوبی، جناب مسعود بارزانی، مردی واقع گرا، صادق و پایدار و حامی مظلومان و پشیبان صاحبان حق'. 
المسله نوشته است که همین اشاره السبهان به صلاح الدین ایوبی خالی از نگرش فرقه انگیزانه عربستان سعودی نیست.
برخی کارشناسان نیز این لحن بکار گرفته شده درباره مسعود بارزانی را که با بغداد به شدت اختلاف دارد، نشانه ای از نظر و رویکرد سعودی ها به حکومت مرکزی عراق تلقی می کنند. 
هنوز مشخص نیست که گشایش سرکنسولی سعودی ها در اربیل با اطلاع و موافقت دولت مرکزی عراق بوده و آیا عراق مابه ازای آن سرکنسولی خود را در داخل عربستان گشوده است یا خیر.
درعراق به تحرکات عربستان سعودی به دیده تردید نگریسته می شود تا جایی که کمیسیون روابط خارجی پارلمان ملی عراق از وزارت خارجه این کشور خواسته است که تحرکات و اظهارات سفیر عربستان را در بغداد زیر نظر داشته باشد.
السبهان چندی قبل در اظهار نظری ٬ به تشکیلات داوطلب مردمی معروف به الحشد الشعبی اهانت کرده و در دخالتی آشکار در امور داخلی عراق ، مدعی شد که الحشد الشعبی فاقد مقبولیت عمومی در عراق است.
این اظهار نظر با اعتراض عمومی مواجه شد و وزارت خارجه عراق سفیر سعودی را فراخواند و کمیسیون روابط خارجی پارلمان نیز این اظهار نظر را دخالت در امور داخلی عراق دانست و تهدید کرد اگر تکرار شود، سفیر سعودی باید خاک عراق را ترک کند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.