مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های دولتی در توسعه حفظ، گفت: اگر بسیج ۵ سال قبل که مقام معظم رهبری ۱۰ میلیون حافظ قرآن مطالبه کردند، وارد عمل می‌شد قطعاً وضعیت حفظ در جایگاه بهتری قرار داشت.

نهادهای دولتی برای تحقق مطالبات رهبر انقلاب موفق نبودند/ لزوم ورود بسیج در توسعه حفظ قرآن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در نشست بررسی ظرفیت بسیج در ارتقای فرهنگ قرآنی و تعامل با مؤسسات اظهار داشت: بسیج شبکه گسترده‌ای شبیه مؤسسات قرآنی است. اصلی‌ترین شباهت این دو انگیزه الهی داشتن آنها است.

وی بابیان اینکه بسیج بیش از 30 سال شکل گرفته است، افزود: در این مدت بسیج توانسته با شناسایی نقاط ضعف و قوت خود و برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت کردن نقاط قوت، فعالیت‌های شاخصی صورت دهد. از بعد دیگر نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های بسیج است که با بیش از 20 میلیون بسیجی مخلص و آماده به خدمت، در راستای اهداف انقلاب اسلامی حرکت می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه بسیج در تمامی برهه‌ها توانسته موفق عمل کند، گفت: همان‌طور که امام خمینی(ره) فرمودند: «انقلاب ما فرهنگی است»، البته متأسفانه بسیج از همان سال‌های ابتدایی فعالیت، برنامه‌ای برای توسعه امور قرآنی نداشت، اما در سال‌های اخیر در این عرصه با برنامه‌ریزی وارد عمل شده است.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استقلال را مهم‌ترین مزایای بسیج نسبت به سایر ارگان‌ها و نهادها عنوان کرد و افزود: استقلال بسیج یک مزیت رقابتی مناسبی است که باعث می‌شود، آنها به‌راحتی فارغ از حمایت‌ها در باره آینده برنامه‌ریزی کنند. اگر این ظرفیت به‌خوبی هدایت شود، کارهای خوبی صورت می‌گیرد.

وی به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم اشاره کرد و گفت: اگر بسیج 5 سال قبل که مقام معظم رهبری 10 میلیون حافظ قرآن مطالبه کردند، وارد عمل می‌شد، قطعاً وضعیت حفظ در جایگاه بهتری قرار داشت، اما متأسفانه نهادها و دستگاه‌های دولتی در این عرصه موفق عمل نکردند و شاید خروجی آن تنها تدوین سند راهبردی در حوزه حفظ قرآن کریم باشد که البته انتقاداتی نیز به آن وارد است.

محمدی بابیان اینکه تا زمانی که فعالیت‌های قرآنی در دست مردم باشد، به‌خوبی این امور پیش می‌رود،‌ افزود: مهم‌ترین هدف تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رفع آسیب‌ها در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور بود، علاوه‌بر این این شورا روی کار آمد تا بتواند نگاه جزیره‌ای دستگاه‌ها به امور قرآنی را به نگاهی همه‌جانبه و هماهنگ تبدیل کنند، اما متأسفانه به دلیل عدم یکپارچگی این امر محقق نشد و نه‌تنها فعالیت‌های قرآنی سامان نگرفت، بلکه بودجه‌ها نیز به هدر رفت.

وی با اشاره به جایگاه بسیج برای توسعه برنامه‌های قرآنی خاطرنشان کرد: بسیج با توجه به ظرفیت و امکانات خود می‌تواند در هماهنگی ساختارهای قرآنی کشور، موفق عمل کند، البته به شرطی که سایر نهادها نقش ترمز ایفا نکرده و اجازه دهند با توجه به ظرفیت بسیج برنامه‌های قرآنی راهبری شود.

محمدی بابیان اینکه وجود سند جامع برای فعالیت‌های بسیج ضروری است، گفت: ما تمامی ساختارهای مردمی را به‌سوی ایجاد تشکیلات توصیه می‌کنیم، اما تحقق آن آسیب‌هایی نیز دارد، بنابراین باید مواظب بود مبادا ساختارمند شدن در مؤسسات موجب شود، روحیه جهادی و انقلابی که در مؤسسات بسیج وجود دارد، کم‌رنگ شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.