وزیر خارجه اسبق لبنان ضمن دفاع از موضع‌گیری دولت لبنان در قبال عربستان موضع‌گیری ریاض علیه بیروت را نوعی انتقام‌گیری دانست و گفت: واشنگتن نمی‌خواهد ایران لبنان را به سلاح تجهیز کند.

عربستان درصدد انتقام‌گیری از لبنان است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، شبکه المیادین در خصوص لغو کمکهای ادعایی عربستان به لبنان برنامه‌ای را تحت عنوان "آخر طبعه" (چاپ آخر) با حضور دو تن از مهمانان خود از جمله عدنان منصور وزیر خارجه اسبق لبنان به‌شرح زیر برگزار کرد.

بر اساس این گزارش، تصمیم عربستان سعودی مبنی بر لغو دو هدیه 4 میلیارد دلاری برای ارتش لبنان، جدال وسیعی را در داخل این کشور به وجود آورده است، این جدال بین گروه‌های مختلف سیاسی لبنان درگرفته است، به‌حدی که برخی از جریان‌های سیاسی در این کشور نوک اتهام خود در این رابطه را به جریان‌های مخالف خود نشانه رفتند.

این مسائل نشان از این دارد که ممکن است، باری دیگر اوضاع سیاسی در داخل لبنان برهم بخورد، و این امر می‌تواند بر موضوع انتخاب رئیس جمهوری لبنان بازتاب منفی داشته باشد، موضوعی که در اساس هم با مشکلاتی عدیده روبه‌رو شده است، چرا که توافق ملی در لبنان از میان رفته است.

در این باره و در خصوص مسائلی از این قبیل پرسش‌های خود را مطرح خواهیم کرد، یعنی سؤال خواهیم کرد، واقعاً عربستان سعودی به چه دلیلی این تصمیم را گرفته است؟ آیا این تصمیم ریاض برای بیان اعتراض خود نسبت به در اختیار بودن تصمیم گیری برای سرنوشت دولت لبنان به‌دست حزب‌الله است، اتهامی که در بیانیه دولت لبنان چنین ادعایی در آن مطرح شده؟ یا این که این تصمیم خود نشان از ادامه داشتن بحران اقتصادی در عربستان سعودی دارد؟ چرا که با پایین آمدن بهای نفت در بازارهای بین المللی ریاض سیاست ریاضت اقتصادی را در پیش گرفته و به همین دلیل این هدیه مالی به ارتش لبنان را لغو کرده، البته این امر حتی می‌تواند به‌دلیل افزایش میزان هزینه‌های جنگ این کشور برضد یمن باشد،‌ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و سؤالاتی از این دست، میهمانی در برنامه داریم.

میهمان برنامه این هفته برنامه ما عدنان منصور وزیر امور خارجه سابق لبنان است، آقای عدنان منصور سلام بر شما و به برنامه خوش آمدید.

عدنان منصور: من هم درود می‌فرستم و به بینندگان گرامی این برنامه سلام می‌کنم.

مجری: البته بینندگان عزیز تا دقایقی دیگر "عقل الباهلی" یکی از کارشناسان و نویسندگان معروف سعودی از ریاض به‌صورت تلفنی به این برنامه خواهد پیوست.

اما اکنون جناب آقای عدنان منصور، با شما بحث را شروع می‌کنیم، تصمیم عربستان سعودی یک تصمیم بی‌سابقه است، البته در سطح روابط بین لبنان و عربستان سعودی این یک اقدام بی‌سابقه است، از نظر شما آیا این تصمیم مقامات سعودی غافلگیر کننده بود، یا این که می‌توانستید انتظار چنین مسئله‌ای را داشته باشید؟

عدنان منصور: البته در گذشته در این باره نشانه‌هایی هم وجود داشت و نشانه‌ها حکایت از این داشت که ممکن است چنین تصمیمی گرفته شود.

اما در اینجا لازم می‌دانم به یک موضوع اشاره کنم و آن این است که در روابط بین کشورها کشمکش‌های بین جریان‌های حزبی و گروهی تأثیر چندانی ندارد، در روابط بین کشورها احترام متقابل و اعتماد متقابل سطح این روابط و نحوه این روابط را تعیین می‌کند، به‌خصوص این روابط زمانی به‌صورت جدی‌تر دنبال می‌شوند، که بین کشورهای دوست و برادر باشد.

یعنی در چنین مسائلی عرف بین المللی و روابط و پروتکل‌ها حاکم هستند، از این رو حتی می‌توان گفت رسوم بین کشورها هم در روابط بین کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد.

آنچه روی داده یعنی درباره تصمیم‌های کشور پادشاهی عربستان سعودی در خصوص لبنان و نحوه این تصمیم گیری‌ها در قبال لبنان قابل توجه است، از این رو اگر بخواهیم درباره این هدیه سعودی و تصمیم آنها برای لغو آن صحبت کنیم، باید بگوییم این تصمیم به مشکلات مالی عربستان سعودی مربوط می‌شود.

چرا که کشور پادشاهی عربستان سعودی هم اکنون در حال هزینه کردن مبالغ بسیار هنگفتی در خصوص زمینه‌های نظامی و بحث مربوط به جنگ است، این مبالغ به میلیاردها دلار می‌رسند، بنابراین همه مشکل بحران اقتصادی نیست بلکه باید بگوییم که بحث هزینه‌های نظامی و بحث تعهدهای کشور عربستان سعودی درباره پرداخت مبالغی به آنها هم مربوط است.

اما اگر بخواهیم به‌صراحت در این باره سخن بگوییم باید بگویم که این مسئله یک موضوع سیاسی است، نه‌تنها به‌دلیل شرایط حاکم در لبنان، بلکه به‌دلیل اوضاعی که بر منطقه حاکم شده، باید به این موضوع نگریسته شود.

هم اکنون در منطقه دو جریان وجود دارد و هریک از این دو جریان هوادارانی برای خود دارند، در این معادله قدرت‌های جهانی و قدرت‌های منطقه‌ای حضور دارند، در مقابل هریک از دو جریان مخالفان و موافقانی حضور دارند، یکی همراه سازش و دیگری مخالف سازش و طرفدار مقاومت است، لذا باید بگوییم که به‌دلیل تحولاتی که در مرحله اخیر در داخل سوریه حاصل شده است و به‌دلیل پیشروی میدانی حاصل در جبهه داخلی سوریه از سوی نظام در این کشور، از این رو این تحولات بر نه‌تنها داخل سوریه بلکه بر اوضاع در منطقه پیرامون سوریه و به‌خصوص لبنان تأثیر و پیامدهایی دارد.

مجری: این تصمیم سعودی چه ارتباطی به موفقیت‌های میدانی در سوریه دارد؟

عدنان منصور: بی‌شک چنین است، وقتی نظام در سوریه به پیروزی‌هایی دست می‌یابد، به‌طور حتم این امر باعث تقویت نظام در سوریه و تقویت مواضع آن در منطقه می‌شود، تقویت نظام در سوریه باعث این می‌شود تا محور مقاومت و طرفداران آن نیز تقویت شوند، از این رو محور همپیمان مقاومت هم تقویت خواهند شد.

بنابراین باید بگویم چنین تصمیمی و چنین رویدادی می‌تواند باعث آن شود تا یک جریان برضد جریان دیگر برتری پیدا کند، پس چنین مسئله‌ای لبنان را هم دربر می‌گیرد.

البته این را هم اضافه کنم، بسیار مایه تأسف است که شاهد باشیم در سطح روابط سیاسی در داخل لبنان هنوز بین گروه‌های مختلف لبنانی اختلاف نظرها شدید است، هم اکنون در جریان سیاسی داخلی لبنان دو خط وجود دارد، در لبنان دو دیدگاه متفاوت داریم، در داخل لبنان هستند کسانی که سیاست‌های عربستان سعودی را به‌صورت کامل تأیید می‌کنند و کسانی هم هستند که با این سیاست‌ها به‌صورت کامل مخالفند.

در مقابل کسانی در داخل لبنان هستند، که با تمام اقدامات سوریه و هرآنچه را نظام سوریه انجام می‌دهد، موافق هستند و در مقابل کسانی هم هستند که تمام اقدامات نظام سوریه را محکوم می‌کنند و با آن مخالف هستند، ما باید اوضاع و زندگی و تعامل سیاسی در لبنان را به همان شکلی که حاکم است، پذیرا باشیم، از این رو ما می‌خواهیم دیگران هم اوضاع سیاسی ما را به‌درستی درک کنند، و واقعیت موجود را بپذیرند.

ممکن نیست ما بخواهیم با یک جریان باشیم، و در عین حال قصد حذف و نادیده گرفتن جریان دیگر را داشته باشیم.

مجری: بسیار خوب، اعتراض در بیانیه دولت لبنان بسیار واضح بود و دیدیم تصمیم دولت عربستان سعودی برای تجدید نظر در روابط با لبنان مورد قبول بسیاری از کشورهای عربی منطقه هم قرار گرفته است،‌ سؤال من اکنون درباره موضع وزارت امور خارجه لبنان در قبال تصمیم و موضع وزرای امور خارجه کشورهای عرب عضو اتحادیه عرب است، آیا واقعاً تصور می‌کنید موضع این وزارتخانه موضعی درست و کارآمد بود؟

عدنان منصور: موضع لبنان نشان دهنده خواست و اراده تمام لبنان بود، موضع وزارت امور خارجه لبنان و موضع شخص وزیر بیانگر موضع دولت و نظام لبنان بوده است، لبنان انفجارهایی را که در تهران روی دادند، محکوم کرده بود، ببخشید منظورم هرج و مرج و رویدادهای مربوط به حمله به سفارتخانه عربستان سعودی در تهران است، حتی حمله به سرکنسولگری سعودی در شهر مشهد را هم محکوم کردیم، لبنان از طریق وزیر امور خارجه‌اش این اقدامات را محکوم کرد، چرا که هیچ کسی و هیچ کشوری نمی‌پذیرد که به سفارتخانه کشوری دیگر در جهان تعرض شود، یا با چنین اقداماتی مواجه گردد، این‌چنین اقداماتی با قوانین و عرف بین المللی در تضاد است.

موضع لبنان در این باره بسیار واضح بود، اما در عین حال لبنان نمی‌تواند در این خصوص بیشتر ادامه دهد، لبنان قادر به پیوستن و تشکیل ائتلاف‌ها نیست، لبنان حتی نمی‌تواند تشکیل ائتلاف‌ها بر ضد جریان‌ها یا کشورهای دیگر را مورد حمایت قرار دهد.

مجری: چرا، چرا نمی‌توانید، درحالی که تمام کشورهای عربی با بیانیه پایانی موافقت کرده بودند، چرا لبنان نسبت به آن بیانیه اعتراض کرد؟

عدنان منصور: همه به‌دلیل اوضاع و شرایط داخلی لبنان است، ترکیب و شکل گروه بندی‌ها و دسته بندی‌های سیاسی در لبنان سست و ناپایدار است، همان‌گونه که قبل از این هم گفتم در لبنان دو خط و دو جریان حضور دارند، ما نمی‌توانیم در برابر یک تیم و در مقابل یک جریان براساس تصمیم‌هایی که توسط یک گروه دیگر اتخاذ می‌شوند، موضع گیری کنیم و برضد یک جریان و به‌نفع جریانی دیگر باشیم.

لبنان شرایط منحصر به فرد خود را دارد، لبنان حساسیت‌های خودش را دارد، اوضاع در لبنان ویژه است، اما طرف مقابل در این بین وظیفه دارد این اوضاع را درک کند و بپذیرد.

مجری: اما عربستان سعودی و از طریق بیانیه دولت اعلام شده که تصمیم گیری از سوی دولت لبنان توسط یک حزب سیاسی در این کشور مصادره شده است، این مسئله را چگونه باید تفسیر کرد؟

عدنان منصور: ببینید در لبنان از چند وقت قبل همه به‌صورت گسترده‌ای در حال متمرکز شدن به موضوعات ویژه‌ای هستند، این تمرکز برضد مقاومت و برضد حزب‌الله و برضد ایران است، آنها به‌گونه‌ای وانمود می‌کنند که گویی حزب‌الله تصمیم گیری‌های دولت لبنان را مصادره کرده است، منظورشان از مصادره چیست؟ ببینید باید کمی به‌صورت موضوعی به مطالب بپردازیم، اگر حزب‌الله در داخل دولت و در داخل قوه مقننه حضور دارد،‌ آیا این حزب‌الله است، که تصمیم گیری‌های لبنان را مصادره کرده است؟

آیا حزب‌الله یا هر حزب دیگری و یا هر جریان دیگری همچون جریان المستقبل یا جریان اصلاح و تغییر یا به‌صورت کلی هر حزب دیگری آیا می‌تواند به‌تنهایی تصمیم گیری‌های دولت لبنان را به‌نفع خود مصادره کند؟

هرگز نمی‌تواند، هر تصمیمی در داخل دولت لبنان گرفته نمی‌شود، مگر آنکه در این خصوص توافق و اجماعی در این باره حاصل شده باشد، ببینید ما در خصوص مسائل بسیار ساده و معمولی نمی‌توانیم به یک توافق جامع برسیم، آن هم به‌دلیل اختلافات و مواضع مختلفی که در داخل جلسات گرفته می‌شود، چگونه انتظار می‌رود درباره مسائل مهم به توافق برسیم؟ چرا واقعاً قصد داریم بیش از گنجایش و تحمل لبنان به آن مسائلی را تحمیل کنیم؟ می‌خواهیم بسیار بیش از آنچه لبنان قادر است از عهده آن برآید، مسائلی را به آن تحمیل کنیم تا انجامشان دهد؟

واقعاً چه لزومی به بالا بردن سطح صدا و لحن گفتمان در خطابه‌های سیاسی وجود دارد، چه در سطح مسائل داخلی لبنان و چه در سطح مسائل مربوط به خارج از لبنان؟ ما به‌صورت روزانه در لبنان با فوبیا و ترس مواجه هستیم، شما هروقت بخواهید از یکی از مسئولان مطلبی را بشنوید خواهید دید به هر شکل اتهاماتش را سرانجام متوجه حزب‌الله و ایران خواهد کرد.

مجری: یعنی واقعاً فکر می‌کنید آیا عربستان سعودی حق ندارد در قبال رفتار لبنان اعتراض از خود نشان دهد، در حالی که در طول تمام این سالهای گذشته ریاض کنار لبنان ایستاده بود، حال این که لبنان تنها کشور حاضر در نشست کشورهای اتحادیه عرب بود، که نسبت به تصمیم حاضران درقبال محکومیت حمله یک کشور خارجی به سفارت عربستان سعودی اعتراض کرده بود؟

عدنان منصور: لبنان هرگز نسبت به محکومیت این اقدام اعتراض نکرده است، هرگز چنین نکرده است، ما در قبال تمام تصمیم گرفته شده، جانب بی‌طرفی از خود نشان دادیم.

مجری: اما همین بی‌طرفی به‌منزله اعتراض به تصمیم تلقی شده است؟

عدنان منصور: وزارت امور خارجه لبنان در این باره توضیح لازم را داده است، وزارت امور خارجه لبنان به نام نظام لبنان موضع می‌گیرد، از این رو وزارت امور خارجه لبنان برای بیش از یک مرتبه این مسئله را توضیح داده است، ما به‌صورت علنی و واضح و آشکار اعلام کردیم، با تمام هر آنچه روی داد، مخالف هستیم و این اقدام را محکوم می‌نماییم، یعنی اعلام کردیم نسبت به حمله صورت گرفته برضد سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری پادشاهی عربستان سعودی در مشهد اعتراض و آن اقدام را محکوم کردیم.

موضع ما واضح است، وقتی وزیر امور خارجه لبنان درباره موضع کشور در قبال این حادثه نظر می‌دهد، در واقع این امر به‌مثابه موضع رسمی دولت لبنان است، دولت و نخست وزیر لبنان از این امر شانه خالی نکرده است، حتی نخست وزیر لبنان هم به‌نوبه خود این اقدام را محکوم کرد، از این گذشته خود جمهوری اسلامی ایران هم اقدام صورت گرفته برضد سفارت کشور پادشاهی عربستان سعودی در تهران و کنسولگری مشهد را محکوم کرد، جمهوری اسلامی ایران هرگز در قبال آنچه روی داد، موافقت نکرده است.

بنابراین چرا تلاش می‌شود لبنان را به جاهای دیگر منتقل کرد، چرا تلاش می‌کنند از لبنان به این صورت انتقام بگیرند و می‌خواهند این کشور را به بیراهه سوق دهند؟ تصمیم‌ها بسیار واضح هستند و نیازی به دور شدن از واقعیت‌ها نیست، البته در این بین بگویم که عتاب و گلایه امری قابل قبول است، گلایه بین دوستان و برادران امری عادی است، اما تصمیم گیری‌های تند و از این قبیل فکر می‌کنم نه‌تنها به‌نفع لبنان نباشد، بلکه حتی به‌نفع کسانی که چنین تصمیم‌هایی را می‌گیرند، نخواهد بود.

مجری: اگر وزیر امور خارجه لبنان از جریانی غیر از جریان 8 مارس بود، آیا باز هم چنین تصمیم گیری را شاهد می‌بودیم؟

عدنان منصور: او نیز باید چنین موضعی را از خود نشان می‌داد، چرا که وی باید درک می‌کرد در داخل لبنان با چه حساسیت‌هایی مواجه است، و چه اوضاع حساسی در داخل این کشور حاکم است، ما نمی‌توانیم سیاست خارجی لبنان را به‌سمت تندروی سوق دهیم، چرا که چنین تصمیم گیری‌هایی باعث صدمه زدن به خود لبنان خواهد شد.

دلیل آنچه می‌گویم، اوضاع کنونی داخلی لبنان است، هم اکنون در قبال هیچ مسئله‌ای در لبنان توافق وجود ندارد، ما هنوز درباره حل مشکل زباله‌های لبنان به توافق نرسیده‌ایم، برای موضوع مسلح کردن ارتش لبنان هم هنوز به توافق نرسیده‌ایم، این که از کجا سلاح مورد نیاز ارتش لبنان را فراهم کنیم هنوز توافق حاصل نشده است، نمی‌دانیم واردات سلاح ما از چه مبدئی باشد، پیشنهاد بخشش‌ها و هدایای تسلیحاتی از روسیه به ارتش لبنان ارائه شد، پیشنهاد هدایا و بخشهایی تسلیحاتی از سوی جمهوری اسلامی ایران هم ارائه شد، ولی با این هدایا و بخشش‌ها لبنانی‌ها هنوز هم موافقت نکرده‌اند، وقتی در قبال بخشش و هدیه تسلیحاتی عربستان سعودی در داخل لبنان موافقت حاصل می‌شود، این نشان می‌دهد واقعاً یک امر مثبتی در قبال هدایای تسلیحاتی صورت گرفته که از بین این کشورها سرانجام درقبال ریاض توافق حاصل شده است.

اما اینکه در این خصوص و به این صورت بخواهیم لبنان را مسئول این مسئله سازیم و تصمیم گیری در قبال بازپس گرفتن پیشنهاد اهدای سلاح به ارتش لبنان فکر می‌کنم چنین تصمیمی هرگز به روابط دوجانبه بین ریاض و بیروت کمک نمی‌کند، روابطی که امیدواریم بسیار قوی باشد، روابطی که بین دو برادر می‌تواند بسیار قوی باشد. 

مجری برنامه: آقای وزیر، نظر شما درباره هرآنچه تاکنون شنیدید چیست؟

عدنان منصور : ابتدا لازم می دانم بین موضع دولت لبنان و بین موضع دیگر گروه های مختلف موجود در داخل لبنان تفاوت قائل شوم و این مساله را توضیح دهم.

متاسفانه کسانی هستند که مواضع دولت لبنان را با مواضع جریان ها و گروه ها و احزاب سیاسی در این کشور مرتبط می دانند، این امر متاسفانه بسیار نادرست است، وقتی کشوری می خواهد با کشوری دیگر تعامل داشته باشد، باید این تعامل به گونه ای باشد، که تنها مواضع دولت مقابل را مدنظر قرار می دهد.

تاکنون هر موضع گیری که از سوی دولت لبنان صادر شده، این مواضع با منافع ملت و دولت در این کشور کاملا متطابق و منسجم است، البته این را هم درنظر داشته باشید که این موضع با اوضاع داخلی کلی لبنان هم منسجم است، و با توجه به این اوضاع این تصمیم گیری ها گرفته می شوند.

هیچ کس نمی تواند تصمیم گیری ها و مواضع گروه ها و جریان های لبنانی را متوجه دولت و نظام در کشور لبنان کند، ما در لبنان یک دولت و نظام دمکراتیک داریم، ما در کشوری به سر می بریم که نظر و نظر طرف دیگر را می پذیریم ولو این که آن نظر مخالف باشد، البته هستند کسانی که نظر طرف مقابل را نمی پذیرند، این که خواسته باشند نظرات دیگر گروه ها و جریان ها را در داخل کشور به دولت و نظام در لبنان منتسب کنند، این امر مساله درستی نیست.

مجری: همین الان آقای عقل از عربستان سعودی گفت، چگونه انتظار دارید عربستان سعودی میلیارد ها دلار به لبنان کمک کند، ولی در مقابل رفتار پسندیده ای را هم از لبنان و لبنانی ها نمی بیند؟ لا اقل ریاض از بیروت انتظار داشت در قبال مساله ای ساده مثل موضوع بیانیه اتحادیه عرب لبنان در کنار عربستان سعودی قرار گیرد ؟

عدنان منصور : لبنان با محکوم کردن اقدام صورت گرفته برضد سفارتخانه عربستان سعودی در کنار ریاض قرار گرفت، اما لبنان هرگز در این خصوص بیش از این پیش نمی رود، زمانی که لبنان موضع بیطرفی از خود نشان داد، و در مقابل بیانیه اتحادیه عرب موضع گیری کرد، بیروت خوب می دانست، در کجا قرار دارد و چه تصمیمی به نفع لبنان است، به این دلیل است که به شما می گویم نباید به لبنان بیش از توانش چیزی را تحمیل کرد، یا بیش از توان لبنان از آن انتظاری داشت، تصمیمی که امروز گرفته شده نشان می دهد، لبنان در این بین نقش طرف ضعیف تر را ایفا می کند.

بسیار خوب به نشریات و روزنامه های جهانی سری بزنیم، آن چه در این نشریه های بین المللی و جهانی منتشر می شود، به مراتب چندین برابر آن چیزی است که در داخل لبنان برضد یک کشور نوشته می شود، چرا در قبال این مطالب و نشریه ها تصمیم گیری و موضع گیری نمی کنند، چرا در قبال این نشریه هایی که به آنها توهین می کنند تصمیم گیری از خود نشان نمی دهند ؟

چرا در قبال نشریه های این کشورها تصمیم گیری نمی شود؟ چون آنها به خوبی می دانند، نمی توانند به سادگی در مقابل این کشورها بایستند، به همین دلیل می گویم، وقتی گروهی یا جریانی در لبنان موضع گیری می کند، نباید این تصمیم گیری به حساب دولت و نظام لبنان نوشته شود.

مجری : اما هم اکنون گروهی در لبنان وجود دارد که از دولت لبنان می خواهد، در قبال آن دسته از افراد و گروه هایی که گفته می شود این کشور را به سمتی دیگر سوق می دهند، تصمیم گیری تندی اتخاذ شود ؟

عدنان منصور : کسانی در لبنان هستند، که به دنبال این هستند، به زور تصمیم هایی را برضد لبنان تحمیل کنند، کسانی در لبنان هستند که به گونه ای تصمیم گیری می کنند، تا تحریم هایی برضد لبنان اعمال شود و تحریم های سیاسی و اقتصادی برضد لبنان بوجود آید، این گروه ها در حالی دست به این تصمیم ها می گیرند که فکر می کنند از این طریق دارند، به گروه مقابل خود ضربه می زنند، این مساله واقعا درست نیست.

چند مقام در لبنان هستند که به نظام سوریه حمله ور شدند، چه تعداد از مقامات لبنانی هستند که به صورت روزانه درحال حمله ور شدن به نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، و به صورت 24 ساعته دارند مسئولیت مشکلات موجود و پیش آمده برای لبنان را متوجه حزب الله می دانند، چه میزان از مقامات لبنانی در حال متهم کردن ژنرال میشل عون هستند؟ چرا در قبال این سخنان، ایران تصمیم گیری و موضع گیری نمی کند، چرا سوریه در قبال این اتهامات موضع گیری از خود نشان نمی دهد ؟ ما موظف هستیم نظر موافق و نظر مخالف را پذیرا باشیم، اما اگر بخواهیم موضع گیری ها جناحی و حزبی و گروهی صادر شده در لبنان را به نظام و دولت لبنان منتسب کنیم و مسئولیت این موضع گیری ها را به نظام در لبنان نسبت دهیم، در این صورت مرتکب تصمیم گیری غلطی شده ایم، چنین تصمیم گیری برخلاف قوانین بین المللی و عرف بین الملل است، در این صورت ما به چارچوب ها و سطح روابط بین کشورها بی اعتنایی کرده ایم؟، در این صورت ما حتی اصول سیاسی را مورد بی مهری قرار داده ایم.

در تصمیم گیری در قبال چنین مواضعی بهتر است، کمی واقع بین و حکیمانه تصمیم گیری کنیم، بگذارید این مطلب را به شما بگویم، هیچ کس در لبنان اگر حاکم باشد خواه از جریان 8 مارس کسی به قدرت برسد و خواه از جریان 14 مارس بر کرسی قدرت در لبنان بنشیند، و خواه این شخص از هر دو جریان باشد، هیچ کس تکرار می کنم هیچ کس نمی تواند لبنان را به سمت پرتگاه و بیراهه امنیتی سوق دهد.

مجری : بعد از موضع گیری اخیر دولت عربستان سعودی در قبال لبنان، می بینیم مسئولان و مقامات جریان 14 مارس به صورت پیوسته در حال موضع گیری در این خصوص و پوشش موضع اخیر عربستان سعودی هستند، آن چه در بین تمام این موضع گیری ها نظرم را بیشتر به خود جلب کرد، موضع نهاد مشنوق وزیر کشور لبنان است، وی بعد از این موضع گیری عربستان سعودی پیش بینی کرد، مواضع سختگیرانه تری در راه است، منظور وی از این سخن چیست ؟

عدنان منصور : این همان سخن من است که گفتم کسانی در لبنان هستند که مایلند تصمیم گیری ها و موضع شدیدتری را برای لبنان آرزو کنند، اگر این شخص در این گفته خود صادق باشد، این سخن وی نشان می دهد که تصمیم گیری ها برضد لبنان به صورت از قبل طرح ریزی شده ای به صورت برنامه ریزی شده گرفته و اتخاذ می شوند. این به آن معنی است که تصمیم گیری برضد لبنان گرفته شده است و نیازی به موضع گیری‌های سیاسی نداشت.

مجری: آیا می توان انتظار داشت به زودی شاهد اخراج موج تازه ای از اتباع لبنانی مقیم در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از این کشورها باشیم، چرا که موضع عربستان سعودی از سوی بسیاری از کشورهای عرب مورد تایید و حمایت قرار گرفته است و بسیاری از این کشورها دیگر با عربستان سعودی در تصمیم گیریها همسو شده اند ؟ البته منظورم در این بین شامل موضع سلطان نشین عمان البته نمی شود.

عدنان منصور : به فرض که چنین تصمیمی اتخاذ شود، یعنی تصمیم بگیرند اتباع لبنان را به صورت دسته جمعی از این کشورها اخراج کنند، در این صورت مشکلات اقتصادی فراوانی برای لبنان به وجود خواهد آمد، این مشکلات به طور حتم تنها شامل یک گروه از گروه های متخاصم در لبنان نخواهد شد، این امر تنها یک گروه را در لبنان هدف نمی گیرد، بلکه تمام گروه های موجود در لبنان هدف قرار می گیرند و این بحران شامل همه آنها خواهد شد، همه خوب می دانیم اگر قرار باشد یک بحران در لبنان شکل گیرد، این بحران همه را باهم شامل می شود و استثنایی هم در این مساله وجود ندارد.

از این رو معتقدم چنین تصمیم گیری‌ها و موضع گیری هرگز به نفع لبنان نخواهد بود و هرگز به لبنان هم کمکی نخواهد کرد، یک مثال در این باره برای شما نقل می کنم، در سال 2006 زمانی که اسرائیل به لبنان حمله کرد، قرار بود همه چیز از بین برود، در آن حملات اسرائیل به امید تضعیف و نابودی مقاومت همه چیز را هدف قرار داد، اسرائیل انتظار داشت با چنین حملاتی باعث شود، ملت را برضد مقاومت بشوراند، اما واکنش ملت لبنان دقیقا واکنشی برعکس انتظار اسرائیل بود.

از این رو می گویم، اگر از سوی دولتی از بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تصمیم درخصوص اخراج اتباع لبنان گرفته شود، این تصمیم نه تنها خدمتی به آن کشور نخواهد کرد، بلکه این اقدام به ضرر تمام گروه های لبنانی و جریان ها در این کشور خواهد بود، چنین تصمیمی دولت لبنان را هم دربرمی گیرد، و زیان این اقدام برای همه خواهد بود.

مجری : آقای وزیر کمی از شما می خواهم صریح باشید، آیا ارتش لبنان با از دست دادن این کمک عربستان سعودی زیان دیده است، آیا با این کمک می توانست به صفوف ارتش های قوی منطقه برسد، یا به آنها نزدیک شود، یا خیر ؟

عدنان منصور : من چنین گمانی نمی کنم، چرا که نوع و حجم این سلاحی که قرار بود، به لبنان ارائه شود، نوعش مشخص شده بود، از این رو قدرت این سلاح ها هم مشخص بوده است، این سلاح ها تهاجمی نبودند، اما به هر حال با کمک این سلاح ارتش لبنان می توانست در لبنان از کشور در قبال حملات گروه های تروریستی بایستد.

مجری : البته شرایطی هم برای ارسال این سلاح به لبنان تعیین شده بود و گفته شده بود، نباید این سلاح به دست حزب الله لبنان بیفتد و حزب الله اجازه برخورداری از آن را ندارد و حتی عربستان سعودی در این باره پاره‌ای از شرایط را قرار داد که برخی در لبنان حتی اذعان کردند این شرایط مطرح شده خفت بار هستند؟

عدنان منصور : شرایط هر چه می خواهند باشند، این سلاح تهاجمی نبود، بلکه این سلاح تنها و تنها از نوعش جنبه دفاعی داشته است، ارتش لبنان با استفاده از این تسلیحات تنها می توانست در قبال گروه های تروریستی بایستد، از این رو از این سلاح ارتش می توانست در داخل لبنان برای برخورد با این گروه های تروریستی یا در طول مرزها استفاده کند.

لغو ارسال این کمک های نظامی به لبنان به منزله پایان همه چیز نیست، چرا که لبنان هم همپیمانان و شرایطی دارد و در این خصوص گزینه هایی هم وجود دارند، وقتی لبنان پیشنهاد هدیه عربستان را پذیرفت، این به آن معنی است که حق انتخاب داشت و می توانست انتخاب کند، آیا این کمکها را بپذیرد یا نپذیرد، همین مساله نشان می دهد، که تصمیم گیری در لبنان از سوی یک جریان خاصی صورت نمی گیرد و در اول این دیدار هم اعلام کردم، چرا که اگر قرار بود، تصمیم گیری در این رابطه از سوی یک جریان در لبنان باشد، هر یک از دو جریان عمده در لبنان می توانست این هدیه را با مشکل مواجه کند، از این رو موافقت و قبول این هدیه سعودی نشان از این دارد که تصمیم گیری در لبنان در اختیار دولت لبنان است.

مجری: گزینه‌های کنونی موجود در برابر ارتش لبنان در قبال سلاح چیست؟

عدنان منصور : خوب گزینه ها این ها هستند، شما می دانید که پیش از این روسیه هم پیشنهادی را در این رابطه به لبنان ارائه کرده بود، در این بین ایران هم در این خصوص پیشنهادی را ارائه کرده بود و هنوز هم آمادگی دارد این پیشنهاد را دوباره مطرح کند و به ارتش لبنان کمک کند، و تمام سلاح مورد نیاز ارتش لبنان را فراهم کند.

مجری برنامه: بنابراین همان طور که گفتید دیگر کسی نمی‌تواند لبنان را به این مساله متهم کند که تصمیم گیری از دولت لبنان در این باره سلب شده است؟

عدنان منصور : بله این بهانه دیگر وجود ندارد، اکنون دولت و ارتش لبنان در حال امتحان پس دادن است، اگر واقعا دولت و ارتش می خواهد تجهیزات خود را به روز و کارآمد سازد، و خود را از زنجیرهای محدود کننده خارجی رهایی بخشد، اکنون باید انتخاب کند، باید خود را از واشنگتن رها سازیم، آمریکا در برابر دولت و نظام در لبنان موانع و مشکلات و دشواری هایی را بوجود می آورد، واشنگتن نمی خواهد لبنان را ایران مسلح و مجهز سازد، آمریکا می خواهد ارتش لبنان به سلاح ایرانی مجهز نشود، آمریکا حتی نمی خواهد ارتش لبنان به سلاح روسی مجهز شود، این مساله بر همه آشکار است، به همین دلیل هم باید گفت که لبنان به این دلیل در برابر پیشنهاد ایران و پیشنهاد روسیه مکث کرد، اکنون و در این شرایط فعلی حال که لبنان به چنین سلاحی نیاز دارد و عربستان سعودی از تصمیم خود برای واگذاری این سلاح صرف نظر کرده چرا بیروت از قبول پیشنهادهای دیگران سرباز زند.

مجری : حال که پیشنهاد هدیه عربستان سعودی برای ارسال سلاح به ارتش لبنان به ارزش نزدیک به 4 میلیارد دلار از سوی ریاض پس گرفته شده است، به عقیده شما آیا با دریافت سلاح از سوی ایران و یا حتی دریافت سلاح از سوی روسیه دولت لبنان موافقت خواهد کرد ؟

عدنان منصور : بسیار خوب الان هم تصمیم گیرنده خود دولت لبنان است، به همین دلیل گفتم این دولت لبنان است که باید در این خصوص تصمیم گیری کند، الان دولت لبنان در بوته آزمایش گذاشته شده است، اکنون این دولت باید بگوید، می خواهد چه گزینه ای را انتخاب کند، باید این دولت تصمیم بگیرد، گام بعدی در قبال پس گرفته شدن پیشنهاد هدیه تسلیحاتی از سوی عربستان سعودی چیست ؟ بی هیچ شک و تردیدی باید بگوییم که در داخل دولت لبنان یک گروه و جریانی وجود دارد که نمی خواهند دولت لبنان سلاح خود را از ایران تهیه کند، حتی این گروه نمی خواهد سلاحی از روسیه دریافت شود.

بنابراین وقتی دولت لبنان دربرابر موضع سعودی قرار می گیرد که نمی خواهد دیگر سلاحی را به لبنان تحویل دهد، این دولت است که باید از بین دو گزینه یکی را انتخاب کند، یا این که ارتش لبنان را بدون سلاح واگذارد و یا این که به دنبال گزینه ای دیگر باشد، این حق مسلم دولت لبنان است.

مجری: همیشه و در طول مدت بحران های موجود در منطقه معذرو بوده که لبنان به دلیل شرایط حساس داخلی و شکل و ترکیب این کشور همواره موضع بی طرفی را در قبال این تحولات از خود نشان می دهد، حتی کشورهای منطقه ای و قدرت های منطقه ای هم سعی داشته و دارند تا جایی که امکان دارد لبنان را به صورت بی طرف در این بین معرفی کنند، همه آنها می خواهند از این طریق لبنان را از خطر بروز جنگ داخلی نجات دهند، اکنون و بعد از این تصمیم های اتخاذ شده از سوی کشور پادشاهی عربستان سعودی، آیا هنوز فکر می کنید تصمیم مربوط به بی طرفی لبنان از منازعات همچنان پابرجاست؟

عدنان منصور : باید این تصمیم هنوز هم به قوت خود باقی بماند، چرا که منفجر کردن اوضاع در لبنان هرگز به سود کسی تمام نخواهد شد.

مجری: درست است، اما این تصمیم پیامدهایی را هم برای لبنان به دنبال خواهد داشت، وحتی این مساله می تواند برای اوضاع سیاسی لبنان از جمله تصمیم برای انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان را تحت الشعاع قرار دهد ؟

عدنان منصور : تصمیم عربستان سعودی برای لغو کمک های تسلیحاتی و نظامی به دولت و ارتش لبنان هیچ ارتباطی با تصمیم های سیاسی بین ریاض و بیروت ندارد، چرا که تصمیم اخیر ریاض تنها جنبه وارد آوردن فشار بر لبنان داشته است، این فشار به این دلیل به لبنان تحمیل شده تا به صورت غیر مستقیم از این کشور خواسته شود، به اوضاع داخلی سیاسی خود سر وسامان دهد، این سروسامان دادن شامل همه مسائل منطقه ای و بخصوص موضع لبنان در قبال آنها می شود، از این رو گمان نمی کنم این تصمیم اخیر منجر به بحرانی شدن اوضاع داخلی در لبنان شود، چرا که هیچ کسی در لبنان نمی تواند اوضاع بحرانی در لبنان را تحمل کند، و هیچ کسی هم نمی تواند مسئولیت بحرانی شدن این اوضاع را تحمل کند.

همانگونه که از ابتدا هم گفتم در لبنان دو گروه حاضر هستند، هیچ یک از این دو گروه نمی تواند طرف مقابل خود را شکست دهد، ما باید برای لبنان به دنبال یک خط و مشی خاصی باشیم که با استفاده از آن هم خود را از دایره بحران های منطقه ای بیرون بکشیم و هم این که لبنان را از احتمال وقوع بحران داخلی نجات دهیم.

مجری : البته آقای وزیر شما خوب می دانید که بعد از موضع اخیر عربستان سعودی اتفاقاتی که در لبنان روی داده متفاوت شده است، برخی از گروه ها در لبنان شدت و لحن سخنان و خطابه های سیاسی خود را برضد گروه مقابل تشدید کرده‌اند و حتی اتهاماتی را هم به هم نسبت می دهند که بعضی از این اتهامات سنگین هستند ؟

عدنان منصور : بله اما هنوز این نزاع و دعوا سیاسی است، ولو این که به فحش و ناسزا هم رسیده باشد، ولی باهم مقبول است، چرا که هنوز وارد مرحله منفجر شدن اوضاع در داخل لبنان نرسیده ایم و ما به مرحله انفجار نظامی و امنیتی نرسیده ایم.

ما در لبنان به این قبیل ناسزا گویی ها عادت کرده ایم، حال که ما به این قبیل اختلافات و اختلاف در دیدگاه عادت کرده ایم، باید اوضاع لبنان را هم بپذیریم، لبنان از این طریق از بحران جدی دور می ماند، از زمان استقلال لبنان تا به امروز وضع لبنان به همین منوال بوده است.

همواره در لبنان موافق و مخالف داشته ایم، اما هرگز این موافقت و مخالفت ها نباید به سمت نزاع و درگیری پیش رود، یعنی هرگز نباید دوران سال 1975 تکرار شود.

مجری : هم اکنون اوضاع جدید لبنان را بررسی می کنیم، و منظور من از این اوضاع جدید تصمیم اخیر کشور پادشاهی عربستان سعودی در قبال لبنان است، آیا این تصمیم می تواند بر روزنه و جایگاه سعد حریری در لبنان به عنوان رهبر یک جریان طرفدار عربستان سعودی تاثیر بگذارد و این جایگاه را متاثر سازد ؟

عدنان منصور : این تصمیم عربستان سعودی هرگز نمی تواند باعث تقویت یک جریان برضد یک جریان دیگر باشد، قدرت و توان جریان ها همواره از داخل لبنان تامین می شود، هرگز نمی توان قدرت و توان را از خارج به درون آورد، از این طریق حتی نمی توان قدرت یک جریان برضد یک جریان دیگر را افزایش داد.

مجری: اما در لبنان گروه و جریانی وجود دارد که توان خود را از عربستان سعودی دریافت می دارد، عربستان سعودی یک قدرت منطقه ای است، عربستان سعودی مواضع حامی لبنان داشته است، از این رو این جریان توان خود را از این قبیل مواضع دریافت کرده است.

عدنان منصور : فراموش نکنید تمام گروه ها و جریان های موجود توان خود را از قدرت های منطقه ای به دست می آورند، حتی برخی از آنها به توان و قدرت های بین المللی استناد می کنند، از این رو هرگز نمی توان این میزان از تاثیر را به یک کشور منطقه ای به صورت مجزا استناد کرد، کشورهایی هستند که در اوضاع لبنان بسیار تاثیر گذارند و نقش فعالی در میدان دارند، ما کشور پادشاهی عربستان سعودی را داریم و قطر را داریم، و در این بین جمهوری اسلامی ایران را داریم، ما در این بین سوریه و آمریکا را هم داریم، ما حتی اتحادیه اروپا و روسیه را هم در این بین داریم، ترکیه هم هست، بنابراین نیم توان این موضوع را تنها به یک کشور محدود کرد، از این رو در این خصوص نباید تمام اوضاع را مربوط به یک کشور و دخالت های یک کشور مرتبط دانست و آن را محدود جلوه داد.

لبنان به طور حتم تاثیر می پذیرد، لبنان حتی از کشورهای فعال و تاثیر گذار حاضر در میدان عمل تاثیر می پذیرد و آثار این امر را در لبنان می توان مشاهده کرد، از این رو هرگز با این اوضاع یک جریان نمی تواند در مقابل جریان دیگر برتری پیدا کند، یا از این اوضاع جدید به عنوان حربه ای برضد گروه مقابل استفاده کند، حال این تصمیم ها هرچه باشند فرقی نمی کند و از سوی هرکسی هم که اتخاذ شوند فرقی ندارد، هیچ کس نمی تواند بر دیگری برتری پیدا کند، و نمی تواند شرایط خود را بر کل ملت لبنان تحمیل کند.

مجری : در چند دقیقه اندک باقی مانده می خواهیم چند سوال هم درباره انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان داشته باشیم، هنوز هیچ تصمیم گیری در این رابطه صورت نگرفته است، اما تاکنون هیچ تصمیمی به صورت جدی در این باره اتخاذ نشده است، اگر چه نامزدهای متفاوتی و متعددی هم مطرح شده اند و اختلافات در این باره بسیار بالا گرفته است و دیگر برکسی پوشیده نیست، و حتی سطح این اختلافات به حدی است که در یک جریان واحد هم دیده می شود، در صورتی که بازهم توافق بر سر یک نامزد حاصل نشود، آیا طرح فوق العاده ای در این زمینه وجود دارد؟

عدنان منصور : متاسفانه ما در لبنان بر موضوع خلأ عادت کرده ایم، ما حتی درباره انتخابات و شرکت نداشتن در آن هم متاسفانه عادت کرده ایم، ما حتی قادر به حل برخی از مشکلات غیر قابل حل روزانه خود هم نیستیم، و این بحران هر روز ادامه داشته و دارد، حال که اختلافات دیگر مشخص است و حال که همه می دانیم این اختلافات ریشه ای هستند، لذا باید بگویم این بحران هم به صورت جدی ادامه دارد، ما دیگر عادت کرده ایم، اکنون بیش از یک سال می گذرد و کشورمان فاقد رئیس جمهور است، از این رو بعید نیست تا ماه ها و ماه ها هم به همین صورت ادامه پیدا کند.

مجری برنامه : آیا می‌توان گفت که به سمت مرحله انتقالی به پیش خواهیم رفت و بعد از آن بار دیگر انتخاب رئیس جمهور در آن دوره صورت می‌گیرد؟

عدنان منصور : خیر چنین احتمالی وجود ندارد، ما قانون اساسی در کشور داریم و نباید از این قانون اساسی تخلف کنیم، قانون اساسی واضح است و قوانین مندرج در آن هم واضح و عیان هستند، ما نمی توانیم برای کشور یک حالت جدید سیاسی تصور کنیم تا از این طریق از این وضعیت خارج شویم و بعد از آن نخواهیم مشکل موجود را برای همیشه حل کنیم.

انتخاب رئیس جمهور باید صورت گیرد و مقامات دولت لبنان باید برای حل این موضوع و رسیدن به نتیجه اقدام لازم را به عمل آورند، باید در همین راستا گام برداریم، اما تا زمانی که وضع ما به این صورت است و نوع اندیشیدن ما به این صورت است و تا زمانی که اختلافات ما به این اندازه هستند، هرگز به نتیجه نخواهیم رسید و این بحران به قوت خود باقی خواهد ماند.

مجری برنامه : سعد حریری بعد از بازگشت به لبنان در همین چند روز قبل طی سخنانی از تمام گروه های سیاسی لبنانی خواست تا به پارلمان مراجعه کنند، و برای حل معضل انتخاب رئیس جمهور در لبنان تصمیم گیری کنند، چرا حزب الله لبنان به صورت اخص و جریان میشل عون از رفتن به پارلمان و انتخاب رئیس جمهور سرباز می زنند.

عدنان منصور: ما همواره برای رهایی از مشکلاتی که در آنها به سر می بریم، سعی کرده ایم، مسئولیت مشکلات را بر دوش طرف مقابل خود واگذار کنیم، انتخاب رئیس جمهور لبنان یک خواسته لبنانی کامل است، این خواسته لبنانی باید توجه و خواسته های تمام گروه های مختلف لبنانی را جلب کند، چون همه باید در این خصوص به توافق برسند، ابتدا لازم است این توافق خاصل شود و بعد باهم به سمت مجلس بروند.

ماهرگز نمی توانیم یک جریان را ناگزیر به رفتن در جلسه پارلمان کنیم و بگوییم دیگر تمام شد تو باید موافقت کنی، بخصوص که طرف مقابل در این باره دیدگاه و نظر خاصی هم دارد، مثلا ژنرال عون به شما می گوید من نماینده اکثریت مسیحیان در کشور لبنان هستم، بنابراین اکثریت باید رئیس جمهور منتخب را خود برگزینند و باید از میان آنها باشد، بنابراین باید گفت هم اکنون اثری از توافق سیاسی در لبنان دیده نمی شود، اگر توافقی از سوی همه در این باره حاصل شود، در آن صورت می توان به رفتن به مجلس برای انتخاب رئیس جمهور امیدوار بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.