در بین تمامی مناقشات انتخاباتی در طول دوران تبلیغات و رقابت‌های سیاسی شاید بتوان افزایش میزان مشارکت مردم در هر دوره از انتخابات را موضوع مشترک مورد توجه تمامی جریانات و سلایق سیاسی دانست.

دلایل ضرورت مشارکت مردم در انتخابات از زبان بهارستانی‌ها

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از (ایسنا)، میزان مشارکت مردم در هر دوره انتخابات در ایران علاوه بر اهمیت آن برای نظام و دستگاه‌های داخلی،‌ برای برخی کشورهای جهان، رسانه‌های بین‌المللی و افکار عمومی جهان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در ادوار نه گانه مجلس تاکنون بسیار مورد توجه بوده است چه اینکه میزان حضور مردم در انتخابات مجلس علاوه بر اینکه متاثر از شرایط سیاسی و اجتماعی کشور است می‌تواند در ترکیب مجلس نیز موثر باشد.

نگاهی به درصد مشارکت مردم در ادوار نه گانه انتخابات نشان می‌دهد مجالس پنجم و ششم بیشترین میزان مشارکت و مجالس هفتم و هشتم کمترین میزان مشارکت را داشته‌اند.

در همین رابطه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گوهای جداگانه‌ای با ایسنا به بیان دلایل ضرورت مشارکت مردم در انتخابات پرداخته‌اند.

یکی از نمایندگان مجلس در این رابطه گفت: دنیا بعد از برجام چشم به انتخابات اسفندماه ایران دوخته است. از این رو مشارکت حداکثری مردم پای صندوق‌های رای بار دیگر عزت و قدرت ملی ایرانیان را به رخ جهانیان خواهد کشید.

وی افزود: حکومت دینی ایران حکومتی سیاسی است و قدرت ملی ایران مولفه استراتژیکی در قدرت، عزت و اقتدار کشور است. همین حکومت توانست دستاورد بزرگ برجام را برای نظام جمهوری اسلامی به ارمغان بیاورد و منطق، عزت و اقتدار ملت ایران را به دنیا نشان داد. لذا اگر ملت حضور پررنگی پای صندوق‌های رای داشته باشد، دنیا بر مبنای همین حضور مناسبات خود را با نظام جمهوری اسلامی می‌چیند.

نماینده دیگر مجلس نیز یادآور شد: با حضور پر شمار مردم در انتخابات هفتم اسفند می‌توان معطوف به خرد جمعی، نمایندگان نخبه‌تری را راهی مجلس کرد. زیرا هر قدر رای کاندیداهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرنگار رهبری بالاتر و قابل توجه‌تر باشد، توان و قدرت نمایندگان این مجلس برای پیگیری امور کشور، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی آنان بهتر و بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: دشمنان جهانی و رقبای منطقه‌ای جمهوری اسلامی هر قدر درصد مشارکت مردم در انتخابات اسفندماه را بالاتر ببینند، در تنظیم روابط سیاسی خود با ایران دقت بیشتری کرده و سطح روابط سیاسی و غیرسیاسی‌شان را بر همین اساس تنظیم خواهند کرد.

وی تاکید کرد: حضور موثر مردم پای صندوق‌های رای چه در تعاملات بین‌المللی و چه در مناسبات داخلی، موجب ارتقاء جایگاه و قدرت نمایندگان برای پیگیری بهتر مطالبات عمومی، تصویب قوانین موثر و نظارت قوی‌تر بر دستگاه‌های اجرایی می‌شود.

هم‌چنین یک نماینده مجلس با تأکید بر لزوم شرکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، گفت: با شرکت حداکثری در انتخابات می‌توانید با دنیا حرف بزنید. هرچه شرکت بیشتر و تعداد آراء بیشتر باشد حرف برای گفتن بیشتر داریم. زیرا هر رأیی که درون صندوق‌های رأی ریخته می‌شود تیری است که به چشم دشمنان اسلام، انقلاب و مملکت زده می‌شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: با شرکت مردم در انتخابات دنیا متوجه این امر می‌شود که بعد از 37 سال که از انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد هنوز هم مردم به صحنه می‌آیند. این باعث یأس دشمن می‌شود و ما باید دشمن مأیوس را مأیوس‌تر کنیم.

وی افزود: مردم باید به هر تشکیلاتی که اعتقاد دارند رأی بدهند البته در این میان باید انتخاب اصلح نیز در نظر گرفته شود

نماینده دیگری ضمن دعوت مردم به حضور پر شور و گسترده در انتخابات، این حضور را مشتی محکم بر دهان یاوه‌گویی‌های استکبار و دشمنان نظام دانست.

وی تصریح کرد: امروز رسانه‌های بیگانه به ما پیام می‌دهند که در انتخابات شرکت کنید و به فلان شخص رأی دهید، این برای ما و آن افراد انقلابی باعث ننگ است و مردم باید انقلابی بمانند و به دشمن تو دهنی بزنند.

وی گفت: البته مردم حرف آخر را می‌زنند و آنان دشمنان را ناکام خواهند گذاشت.

یکی از نمایندگان با بیان این‌که صحنه تبلیغات حکایت از حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای دارد، گفت: نباید میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس و خبرگان را با انتخابات ریاست‌جمهوری مقایسه کرد چون قرار است مردم در شهر تهران 30 نفر را برای مجلس و 16 نفر را برای خبرگان انتخاب کنند اما در ریاست‌جمهوری فقط یک نفر انتخاب می‌شود.

نماینده دیگری در مجلس هم با تاکید بر اینکه افزایش مشارکت مردم در انتخابات به عنوان یکی از بهترین مسیرهای تحقق مردم‌سالاری و گزینش نمایندگان از گرایش‌های متنوع به توانمند شدن مجلس می انجامد ادامه داد: لازمه یک مجلس مقتدر و توانمند و راهگشا برخورداری از حمایت گسترده مردم و فرصت آفرینی برای حضور کاندیداهای قوی تر گرایش‌های مختلف سیاسی است که متاسفانه این فرصت برای اصلاح طلبان و اعتدالیون به طور کامل فراهم نیامد و با تنگ نظری های صورت گرفته در بررسی صلاحیت‌ها این امکان تا حدود زیادی از مردم وکشور گرفته شد اما ما همچنان امیدواریم تا در یک انتخابات منصفانه از نظر اختصاص امکانات و ابزار تبلیغی برابر بتوانیم رقابت کنیم.

یک نماینده مجلس هم با بیان این‌که نفس حضور مردم پای صندوق‌های رای موجب خلق حماسه سیاسی می‌شود، گفت: هر رایی که به صندوق ریخته می‌شود صددرصد به معنای تایید نظام جمهوری اسلامی است. هر ایرانی باید این احساس را داشته باشد که در خلق این حماسه مشارکت داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و تاثیر مشارکت حداکثری مردم در شکل‌گیری مجلس عقل‌گرا، گفت: اگر ملت پای صندوق‌های رای در اسفند حاضر شوند و نمایندگانی شجاع، کارآمد، قوی، باتجربه و با برنامه، متخصص و متعهد را برگزینند یقینا سبب خواهند شد تا مجلس دهم فکری اساسی برای از بین بردن رکود عمیق اقتصادی کند. زیرا انتخاب نمایندگان توسط مردم و مطالبه‌گری آنان از نمایندگان‌شان در قوه مقننه حتما موجب قرار گرفتن اقتصاد در ریل اصلی و حرکت سریع در مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی می‌شود.

نماینده‌ای با تاکید بر ضرورت مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات آینده گفت که کاهش میزان مشارکت در انتخابات به تشکیل یک مجلس ضعیف می‌انجامد.

وی مهمترین آسیب کاهش میزان مشارکت در انتخابات مجلس را ورود افراد ضعیف به مجلس دانست و اضافه کرد: اگر مردم مثل همیشه پای صندوق‌های رای حاضر شوند طبیعتاً هرچه میزان مشارکت مردم بیشتر باشد خرد جمعی هم بالاتر می‌شود. اما اگر شاهد کاهش مشارکت مردم در انتخابات باشیم خرد جمعی هم پایین می‌آید لذا عامل اصلی خرد جمعی است که می‌تواند در تشکیل مجلسی کارآمد موثر باشد.

این نماینده مجلس افزود: هر چقدر حضور مردم پای صندوق‌های رای بیشتر باشد افرادی قوی‌تر و کارآمدتری نیز به عنوان نمایندگان مردم انتخاب خواهند شد اما اگر میزان مشارکت کم باشد مردم خودشان بهتر می‌دانند که در این صورت چه کسانی برنده انتخابات خواهند بود. پس اگر می‌خواهند چهار سال گلایه کنند و بگویند این چه مجلسی است پای صندوق‌های رای حاضر نشوند البته در این صورت حق اعتراض هم ندارند اما اگر وارد عرصه شوند و رای بدهند ترکیب این مجلس و کیفیت آن متفاوت خواهد بود.

یک نماینده مجلس نیز با بیان این که حضور و مشارکت گسترده‌ی مردم توطئه‌های دشمن را خنثی می‌کند گفت‌: این حضور موجب اقتدار کشور شده و به نفع امنیت کشور است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش مشارکت به عنوان تایید کننده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نشانگر مردم سالاری در کشورگفت: این مساله موجب می‌شود در مباحث و گفت و گوهای بین‌المللی با پشتوانه مردمی قدرتمندتر بایستیم، در واقع حضور گسترده مردم ضمن این که توطئه‌های دشمن را خنثی می‌کند موجب اقتدار بیشتر شده و به نفع امنیت کشور است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.