قدس آنلاین / رها واعظی: افزایش مناسبات دیپلماتیک ایران و ارمنستان، در یک همایش علمی در ایروان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ایران در مرحله صعود قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین، در بیست و پنجمین سالگرد آغاز مناسبات دیپلماتیک بین ارمنستان و ایران و همچنین پس از اجرای برجام، انجام طرح ها و پروژه های مشترک بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

به همین مناسبت، همایش علمی در زمینه ی مناسبات سیاسی، علمی و اقتصادی بین دو کشور ایران و ارمنستان، در دانشگاه دولتی ایروان برگزار شد.

در این همایش، کارشناسان ارمنستان، با تاکید بر نقش کلیدی و مهم ایران در تاریخ معاصر این کشور، اظهار کردند: ساختارهای دولتی و طبقات مختلف اجتماعی در هر دو کشور، نقش مهمی در رشد و توسعه ی دو جانبه ی ایران و ارمنستان خواهد داشت.

در این همایش، با اشاره به اینکه ایران از نخستین کشورهایی بود که استقلال کشور ارمنستان را به رسمیت شناخت، عنوان شد: کشور جمهوری اسلامی ایران، شریک مهمی در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و علمی برای کشور ارمنستان می باشد.

وارطان وسکانیان، رییس کرسی ایران شناسی دانشگاه دولتی ایروان در این همایش حضور داشت. وی در خصوص نقش ایران و برقراری مناسبات با این کشور گفت: ایران در مرحله ی صعود قرار دارد و ایجاد مناسبات سیاسی ارمنستان با این کشور، در سطح بالایی قرار دارد.

وی ادامه داد: ایران و ارمنستان با وجود داشتن تفاوت های دینی، همکاری های متعدد و مهمی در زمینه های مختلف داشته اند و تاثیر خوبی بر منطقه گذاشته اند.

در این همایش، سفیر ایران در ارمنستان نیز حضور داشت. وی تاکید کرد: با توجه به ملاقات هایی که پیش از این ها، بین سران دو کشور ایران و ارمنستان صورت گرفته است، پیش بینی می شود که روابط دو کشور محکم تر شود.

سید کاظم سجادی، با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی به زودی برای بهره گیری از امکانات فنی و اقتصادی و همچنین شرابط ساخت خط آهن بین ایران و ارمنستان، به این کشور سفر خواهند کرد، گفت: بهره گیری از صنعت گردشگری بین دو کشور ایران و ارمنستان، می تواند یک همکاری سودآور برای طرفین باشد.

لازم به ذکر است که سفر گردشگران ایرانی به ارمنستان در سال 2015، حدود 25 درصد افزایش داشته است و ارمنستان نیز پس از لغو تحریم ها، برنامه های زیادی برای افزایش سفرهای توریستی به ایران دارد. این کشور همچنین برنامه یی را برای تسهیل صدور روادید بین دو کشور در دست بررسی قرار داده است. به علاوه، ایجاد مسیرهای جدید گردشگری بین ایران و ارمنستان در حال بررسی می باشد و قرار است گرجستان نیز به مشارکت در این برنامه جذب شود.

وزارت بهداشت و بهداری ارمنستان، تصمیم گرفته است که از تجربیات ایران در رشته ی شیمی درمانی و فناوری پیوند مغز استخوان بهره گیرد.

ارمنستان همچنین اعلام کرده است که بهره گیری از تجربه ی متخصصان ایرانی می تواند کمک شایانی برای صنعت درمانی این کشور باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.