به تازگی شورای عالی اداری برای جلوگیری از موازنهکاری در دانشگاهها اقدام به حذف برخی دروس تخصصی و کوچکسازی برخی دانشگاههای دستگاههای اجرایی از جمله دانشکده صنعت هواپیمایی کرده که از سوی کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.
«عبدالله اسداللهی» کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی کشور در گفت و گو با CHN، در اینباره گفت: «سال 1382 و 83 یکی از سیاستهای دولت کوچک سازی مراکز آموزشی وابسته به دستگاههای اجرایی بود؛ در نتیجه برای جلوگیری از موازنهکاری رشتههایی که در این دانشگاهها و دانشگاههای معمولی به صورت مشترک تدریس میشد را مورد هدف قرارداد.»
به گفته وی،طبق مصوبه شورای عالی اداری، دانشگاههای وابسته بهدستگاههای اجرایی به سه شکل ادغام، ابقاع و یا منحل میشوند.
اسداللهی با بیان این که بسیاری از متخصصان صنعت حمل و نقل هوایی کشور در دانشکده صنعت هواپیمایی تحصیل کردند ادامه داد: «دانشکده صنعت هواپیمایی هم جزو لیست کوچکسازی قرار گرفته و این اقدام آسیب جدی بر ناوگان هوایی کشور وارد میسازد.»
این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی در ادامه به نتیجه این اقدام اشاره کرد و یادآور شد: «رشتههایی چون تعمیر و نگهداری هواپیما، مراقبت پرواز و الکترونیک هواپیمایی ازجمله رشتههایی است که در هیچ دانشگاهی تدریس نمیشود و حذف این رشتهها در صنعت هوایی کشور فاجعه میآفریند.»
او در پاسخ به این سوال که این رشتهها در دانشکده هوا ـ فضا تدریس می شود گفت: «این رشتهها فقط در دانشکده صنعت هواپیمایی تدریس میشود و رشتههای دانشکده هوا و فضا در حوزه طراحی و ساخت هواپیماست؛ در حالی که آموزشهای دانشکده صنعت هواپیمایی مربوط به تعمیر، نگهداری و بهرهبرداری از هواپیماست.»
به گفته این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی کشور، 99درصد متخصصان رشتههای دانشکده صنعت هواپیمایی جذب بازار کار میشوند.
اسداللهی در ادامه اذعان داشت: «تاکنون پذیرفتهشدگان کنکور سراسری به این دانشکده راه مییافتند اما طبق مصوبه اخیر شورای عالی اداری این اقدام از سال 1393 اجرایی میشود و این دانشکده در رشتههای یاد شده پذیرای دانشجو نیست.»
او ادامه داد: «مقرر شد دانشکده علمی ـ کاربردی مسئولیت آموزش مسائل هوانوردی پس از کوچکسازی این دانشکده را برعهده گیرد. اما دانشکده علمی ـ کاربردی صلاحیتهای علمی برای ایفای این مسئولیت ندارد و در این میان دانشجویان متضرر میشوند.»
اسداللهی در ادامه خاطر نشان کرد: «برخی دانشکدههای وابسته به مراکز دولتی از جمله دانشکده صنعت نفت، دانشکده شهید رجایی، دانشکده شهید ستاری، دانشکده امام حسین، دانشکده مالکاشتر استثناء هستند و باید دانشکده صنعت هواپیمایی نیز جزو استثناءها قرار گیرد.»
وی با بیان این که دانشکده صنعت هواپیمایی بیش از 62 سال است که نیروهای بسیار متخصص تربیت میکندادامه داد: «طی تحریم 30 سالهای که ناوگان هوایی با آن درگیر است فقط این دانشکده توانایی آموزش صحیح، رشد استعدادها و پرورش خلبانان مستعد را داشته، در غیر این صورت صنعت حمل و نقل هوایی کشور باید در انتظار یک شوک باشد.»
دانشکده صنعت هواپیمایی باید تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشور باشد
"علیرضا منظری" ازدیگر کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی در گفت و گو با CHN، با بیان این که دانشجویان چطور میتوانند درسهایی بخوانند که منطبق با استانداردها و مقررات هواپیمایی کشور نیست به عواقب ناخوشایند این اقدام پرداخت و افزود: «حذف دورههای آکادمیک و کوچک سازی این دانشکده فاجعه است و مشکلات زیادی رابرای صنعت هوایی به دنبال خواهد داشت.»
منظری با بیان این که در همهجای دنیا آموزش دانشجویان با تائید سازمان هواپیمایی انجام میشود اما در ایران برعکس است یاداور شد: «باید در دانشگاههای کشور، دانشکدههای مربوط به این رشته تاسیس شود تا درسهای مورد تائید سازمان هواپیمایی در آن تدریس شود.»
این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی خاطرنشان کرد: «دیدگاههای تخصصی در تغییرات اخیر ناوگان هوایی مورد توجه نبوده و این اقدام غیر کارشناسانه است.»
به گفته وی، تا زمانی که دروس تخصصی مورد تائید سازمان هواپیمایی کشور در دانشکدهها تدریس نشود هر اقدام غیرکارشناسانه منجر به مشکلات جدی در صنعت حمل و نقل هوایی کشور میشود.
۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 35488
در حالی ناوگان هوایی کشور از سه دهه گذشته متحمل مشکلات فراوانی از سوی مجامع بین المللی شده که هر شوکی در داخل کشور میتواند موجبات آسیب جدی در این صنعت را فراهم سازد.<BR>
نظر شما