مشاغل خرد می‌تواند در عین بی نیازی به سرمایه فراوان با سودآوری قابل توجهی روبه‌رو باشند و حتی به بازارهای صادراتی جهانی نیز راه یابند.

کارهای بزرگ با سرمایه‌های خرد / مشاغل خانگی همچنان در حاشیه توجهات مسئولین!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس،این روزها وقتی وضعیت اقتصادی کشور را برانداز می‌کنیم شرایط صنایع و کارخانه‌ها نمی‌تواند لبخند را بر لبان ما بنشاند و حتی ورشکستگی بسیاری از کارخانجات واقعیت این روزهای اقتصاد است. متاسفانه وضعیت اقتصادی کشور چنان دلچسب نیست و نمی‌توان پیش‌بینی درستی نیز درباره بازار و قیمت اجناس داشت و به نظر تنها راه مقابله با این وضعیت آشفته و رفع بی‌ثباتی‌ها تکیه بر توان داخلی و اجرایی‌ کردن الگوی اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب مدت‌هاست بر آن تاکید دارند.

اما بی‌شک ورود به تولید کالا و خدمات داخلی نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفت است که نمی‌توان به آن در یک شب دست یافت و هرکس برای ورود به بازار کار باید ابتدا از سرمایه مالی خوبی برخوردار شود و با پشتوانه مالی شروع به فعالیت کند در غیر این‌صورت شکست حتمی خواهد بود. بیشتر عموم مردم نیز از تمکن مالی برخوردار نبوده و سرمایه ورود به بازار تولیدات کلان را ندارند. از این روی اندکی چاره‌اندیشی برای حل مشکلات این قشر این اندیشه را به ذهن می‌آورد که تنها راه اشتغال برای این افراد ایجاد صنایع خرد و در واقع روی آوردن به مشاغل خانگی است. مشاغلی که می‌تواند در عین عدم نیاز به سرمایه فراوان با سودآوری قابل توجهی روبه‌رو باشد و حتی به بازارهای صادراتی جهانی نیز راه یابد. توجه به الگوی کشورهای توسعه یافته و ثروتمند نیز نشان می‌دهد که موفقیت این کشورها به دلیل توجه به صنایع خرد و مشاغل کوچک است. مشاغلی که بدون نیاز به زد و بندهای اداری و مالیاتی و همچنین سرمایه‌ای در کوتاه مدت رضایت و تولید ثروت را برای صاحبان خود به ارمغان می‌آورد.

به عنوان مثال در کشور چین هر فرد خانواده خود یک تولیدکننده به حساب می‌آید و خانه‌اش نمود یک کارخانه را دارد و با تولید کالاهای مختلف اعم از صنعتی، هنری، اغذیه‌ای و... توانسته بازار بسیاری از کشورهای جهان را برای خود تصاحب کند. اکنون در کشور ما نیز توجه به مشاغل خانگی باید در صدر امور قرار گیرد و با استفاده از این ظرفیت بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های ناشی از بیکاری در جامعه را پایان داد.

خوشبختانه این موضوع در استان قم مورد توجه قرار گرفته و مسئولان برای جنگ با معضل بیکاری وارد میدان شده و از سال 1390 با استفاده از حربه توسعه مشاغل خانگی به پیکار با این معضل برخاسته‌اند.

سیدحسین موسوی با اعلام اینکه مجوز 719 شغل خانگی در سال جاری صادر شده است گفت: از این تعداد 718 مجوز به صورت مستقل بوده و یک مجوز به صورت زیرپوشش صادر شده است که جمعا 724 امکان شغلی فراهم شده است.

مسئول مشاغل خانگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم بیان کرد: این مشاغل در 327 رشته مشخص شده‌اند که شامل خیاطی، گل‌سازی، حکاکی روی چرم و... می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا می‌شود، بیان کرد: در سال 94 میزان اعتبارات تخصیص داده شده به این امر 5 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.

موسوی تصریح کرد: حداکثر تسهیلاتی که به افراد مستقل ارائه می‌شود 5 میلیون تومان است و برای افرادی که دیگران را نیز  زیرپوشش قرار می‌دهند به ازای هر فرد زیرپوشش 5 تا 7 میلیون تومان اعتبارات دریافت می‌کنند و در واقع حداکثر 100 میلیون تومان برای گروه پشتیبان تعیین شده است.

احمد عطارنیا مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم نیز با اشاره به قانون حمایت از مشاغل خرد و خانگی گفت: از مهمترین اولویت‌های این اداره کل حمایت و ساماندهی اینگونه مشاغل است.

وی بیان کرد: از این رو طی سه ماهه سوم سال جاری برای متقاضیان به صدور 392 مجوز تسهیلات مشاغل خانگی پرداخته‌ایم و آنها را به بانک‌های مورد نظر ارجاع داده‌ایم.

وی ادامه داد: از این تعداد مجوز 308 مجوز مربوط به رشته خیاطی، 50 مجوز برای رشته تایپ و 17 مجوز برای حسابداری است، همچنین رشته نقشه‌کشی با 7 مجوز، رشته کاموابافی با 5 مجوز، دو مجوز برای عروسک‌سازی و حرفه‌هایی همچون گل‌سازی، مکرومه‌بافی و تعمیرات تلفن هرکدام یک مجوز را از این اداره کل دریافت کرده‌اند.

فاطمه کریمی کارشناس امور اجتماعی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه از ابتدای انقلاب شاهد اعتلای عزت زنان در جامعه بوده‌ایم، بیان کرد: فراهم کردن فرصت شغلی مناسب با شان و جایگاه زنان در جامعه بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از جامعه دانشگاهی را بانوان تشکیل می‌دهند، ادامه داد: توجه به این قشر و رفع نیازمندی‌های آنها باید در صدر امور قرار گیرد.

کریمی به فعالیت بانوان در عرصه‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: اشتغال در زمینه‌های ساخت صنایع دستی و هنری به ذهنی خلاق نیاز دارد که این ویژگی در میان بانوان ایرانی برجسته است.

این کارشناس امور اجتماعی فعالیت در مشاغل خانگی و خرد را در توسعه و تقویت اقتصاد بسیار موثر عنوان کرد و افزود: صادرات این محصولات می‌تواند منجر به رونق بخشی اقتصاد شود و حرکتی به سوی اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری محسوب شود.

وی حمایت از صنایع دستی را راهی برای رسیدن به استقلال اقتصادی عنوان کرد و گفت: حمایت از این بخش حمایت از میراث فرهنگی تاریخ کشورمان است و باید به طور جدی در این خصوص سرمایه‌گذاری انجام شود.

کریمی با بیان اینکه بسیاری از بانوان در تمام زمینه‌ها گوی سبقت را از مردان ربوده‌اند، اظهار کرد: اکنون نیز باید این بانوان با فعالیت در حوزه‌های مشاغل خرد و خانگی به ایجاد اشتغال برای دیگر بانوان بپردازند و خود به عنوان کارآفرین نمونه فعالیت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت در مشاغل خانگی به استحکام و قوام خانواده‌ها نیز کمک می‌کند گفت: بی‌شک فعالیت بانوان در منزل نه تنها رضایت خاطر و آرامش و آسایش را برای خود فرد و خانواده‌اش فراهم می‌کند بلکه بر بسیاری از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی نیز پرده می‌پوشاند.

مریم جمالی از فعالان استان در حوزه خیاطی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه فعالیت در این حوزه‌ها علاوه بر داشتن مهارت و علاقه نیازمند حمایت و ارائه تسهیلات از سوی مسئولان امر است، گفت: مسئله‌ای که بیش از همه، فعالان در این عرصه را با مشکل رو‌به‌رو می‌کنند عدم فضای مناسب برای کار است و تعداد زیادی از کارگران مجبورند در یک فضای کوچک به فعالیت مشغول شوند که مسلما این مشکل بر پایین بودن سطح کیفیت کار منجر می‌شود و در دراز مدت نیز فرد را از ادامه کار مایوس و خسته می‌کند.

جمالی ایجاد و ساخت کارگاه‌های خیاطی را برای فعالان این عرصه خواستار شد و ادامه داد: مشکل دیگری که اکثر حوزه‌های هنری از آن رنج می‌برند مسئله بیمه است که گاه تامین آن نیازمند گذر از پیچ و خم‌های فراوان اداری است که باید این مسئله نیز تسهیل شود.

وی راه‌اندازی نمایشگاه و یا بازاری مختص فروش محصولات تولیدی استان چه در حوزه خیاطی و پوشاک و چه دیگر حوزه‌ها را ضروری دانست و ادامه داد: اگر تولیدی‌ها بتوانند به راحتی محصولات خود را به بازار عرضه کنند و فروش و درآمد مناسب داشته باشند هرگز بانوان فعالیت‌های هنری را که با روحیات‌ آنان سازگاری بیشتری دارد، رها نکرده و برای کار به حوزه مشاغل مختص مردان ورود نمی‌کنند و در واقع به از بین رفتن بیکاری و اشتغال جوانان نیز کمک می‌شود.

با این حساب باید بپذیریم که ایجاد اشتغال متناسب با جایگاه بانوان می‌تواند نوعی عمل به دستورات دینی باشد و این الزام را ایجاد می‌کند که مسئولان با نگاهی خاص‌تر و ویژه به مسئله مشاغل خانگی نگاه کنند. بی‌شک توسعه مشاغل خانگی و خرد می‌تواند در اندک زمانی به توسعه صنایع کلان نیز کمک کند در حالیکه توجه صرف به صنایع کلان و عدم توجه به صنایع خرد می‌تواند ورشکستگی را برای صنایع بالا دستی به همراه داشته باشد چرا که صنایع کلان نیازمند تامین اعتبارات و منابع مالی بالاست و در صورت عدم تامین جز از بین رفتن سرمایه صرف شده سودی نخواهد داشت اما اگر همین سرمایه را صرف صنایع خرد کنیم در کوتاه مدت شاهد چرخش روبه جلو صنایع و اشتغالزایی فراوان خواهیم بود.

==============

گزارش از مریم حسینی

==============

انتهای پیام/2258/ر30/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.