قدس آنلاین/ زهرا طوسی: صنعت نفت و بانک از‌‌ همان قدیم‌ها برای کسانی که می‌خواستد کارمند یک اداره‌ بشوند، جاذبه داشت. همه اتفاق نظر داشتند که این دو مجموعه به کارمندانشان پول بیشتری می‌دهند.

 اختلاف ۲۰ درصدی دستمزد حقوق بگیران

دلیل کار‌شناسی در میان نبود، اما بر این منطق استوار بود که این دو تشکل منتسب به دولت، به دلیل درآمدزایی که دارند، سهم بیشتری از بیت المال می‌برند.
از‌‌ همان زمان‌های دور، پشت سر کارکنان شرکت نفت و بانک‌ها در مورد رفاه بیشتر و وام بهتر و تسهیلات فراوان‌تر صحبت می‌کردند و سر و وضع خانواده شاغلان این بخش‌ها و نمای ساختمان و رنگ رخساره آنان هم این موضوع را تأیید می‌کرد. بعد‌ها ادارات آب و برق و مخابرات به این فهرست اضافه شدند و می‌گفتند، آن‌ها هم پاداش‌های نجومی می‌گیرند و ردیف دریافت‌هایشان طولانی‌تر است.
این روز‌ها اظهارات آقای نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مورد افزایش حقوق حاکمیتی‌ها دوباره ذهن‌ها را معطوف همین مسأله کرده است.

 افزوده شدن ۳۵ درصدی فوق‌العاده حقوق‌ها
به گفته وی، چندی پیش هیأت وزیران به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مصوب کرد کارکنان ستادی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل زیرنظر ریاست‌جمهوری که انجام وظایف ستادی و حساس را برعهده دارند، ۲۵ تا ۳۵ درصد به فوق‌العاده حقوقشان اضافه شود. این بخشنامه از اول بهمن اجرایی شد و حقوق کارمندان ستادی و وزارتخانه‌های دولت افزایش ۳۵ درصدی یافت.
متعاقب انتقاد‌ها به این مصوبه، شماری از معلمان در سراسر کشور هم از پایین بودن سطح حقوقشان و نیز آنچه با عنوان افزایش تبعیض‌آمیز حقوق کارکنان دولت اعلام کردند و حتی تجمع سکوت هم برگزار نمودند. معلمان می‌گفتند هم شغلشان حساس است و هم دریافتی‌شان از سایر کارمندان همتراز پایین‌تر است. در نتیجه دولت باید برای بهبود وضعیت حقوق و مزایای آنان فکری بکند.

 افزایش حقوق مطابق نرخ تورم
آنچه سخنگوی دولت درباره مبنای این افزایش‌ها اعلام کرد، این بود که با توجه به اینکه سال آینده نرخ تورم در حد ۱۴درصد پیش‌بینی شده، ما هم برای جبران این کاهش ارزش پول یا قدرت خرید کارکنان دولت ۱۴درصد به حقوق و مزایای آنان اضافه کردیم.  به گفته وی میزان افزایش حقوق همین ۱۴درصد است اما فوق‌العاده‌ شغل که طبق ماده‌۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت می‌شود، حداکثر به ۲۵درصد از کارکنان و برخی از دستگاه‌ها تعلق خواهد گرفت که شغل ویژه‌ای دارند و دولت نمی‌تواند با آگهی‌‌های استخدامی آنان را جذب کند.
در حالی که مثلاً نان و ماست و گوجه فرنگی را در بازار به یک نرخ می‌فروشند، کارمند حاکمیتی که پارسال یک میلیون تومان درآمد داشته امسال با یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و یک معلم یا کارمند ساده ثبت اسناد با یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان برای میزان کردن دخل و خرج زندگی‌شان وارد همین بازار می‌شوند.

  انتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس
مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی این روند را به باد انتقاد گرفته است. در این گزارش آمده دستگاه‌های گوناگون از طریق لابی با دولت و مجلس از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنا می‌شوند که طبیعتاً ضوابط پرداخت متفاوتی را دنبال می‌کنند.  به نظر می‌رسد، اکنون ساز و کار پرداخت در کشور به نظامی چندپاره تبدیل شده، هر دستگاهی به اقتضای منابع مالی که در اختیار دارد، با استفاده از سازوکارهای گوناگون به کارمندان خود پول پرداخت می‌کند تا سفره برخی کارکنان دولت رنگین‌تر از دیگران باشد.

 چتر کارفرمای بزرگ
دکتر بایزید مردوخی، اقتصاددان که مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ‌رئیس دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه را در سوابق کاری خود دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: نظام پرداخت در کشور باید عادلانه بوده و همه را زیر چتر خویش بگیرد، اگر فضای اقتصادی مناسب است، این شامل همه می‌شود و اگر غیر قابل تحمل است، برای همه کارمندان، وضع به همین منوال است.
این اقتصاددان می‌گوید: دولت یک کارفرمای بزرگ است با میلیون‌ها کارمند و با محدودیت‌های زیادی در منابع خود مواجه است، در حالی که درآمد دولت از محل نفت کاهش یافته و مالیات نیز رقم قابل توجهی نیست، هر یک درصد افزایش حقوق بار مالی سنگینی بر شانه‌های دولت می‌گذارد.  وی ادامه داد: در این میان برخی دستگاه‌ها به خاطر حساسیت‌های شغلی گرایش دارند کارکنان خود را از شمول قوانین خارج کنند که البته به تصویب مجلس نیز می‌رسد و از گذشته نیز متداول بوده است.  این استاد دانشگاه تهران می‌افزاید: باید توجه کرد، گاهی میزان سختی کار و بهره وری در یک وزارتخانه به طور مشخص بیشتر است که این مهم باید در پرداخت حقوق در نظر گرفته شود، ولی اگر همه یکسان کم کار هستند و در میزان بهره وری تفاوت معناداری میان آن‌ها دیده نمی‌شود، افزایش حقوق به این شکل مطلوب نظر نیست.
دکتر مهدی تقوی، اقتصاد‌دان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما تصمیم دولت مبنی بر تفاوت گذاشتن میان میزان افزایش حقوق بین دو گروه کارمندان دولت را مصداق تبعیضی آشکار می‌داند و می‌گوید: به ظاهر برخی کارمندان از نظر دولت تافته جدا بافته هستند که با وجود درآمد بیشتری که نسبت به دیگران دارند، باز هم شاهد افزایش دریافتی‌های آن‌ها هستیم.  استاد دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی می‌گوید: انتظار بود برای توزیع درآمد و عادلانه‌تر شدن فضا، شاهد این باشیم که کارمندانی که کمتر دریافت می‌کنند، حقوق بیشتری بگیرند تا این افزایش حقوق در ترمیم قدرت خرید آن‌ها مؤثر باشد، در غیر این صورت با افزایش نرخ تورم، گشایشی در زندگی این افراد اتفاق نمی‌افتد.  وی می‌افزاید: این مسأله پیش از انقلاب هم بود، اینکه شرکت نفتی‌ها بیشتر از بقیه حقوق می‌گرفتند، آن موقع هم تبعیض بود و آنچه امروز روی داده هم تبعیض است، به هر حال اگر دولت توانایی پرداخت دارد، باید از سطوح پایین‌تر شروع کند که دخل و خرج زندگی‌شان با هم نمی‌خواند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نظامی بازنشسته IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    17 1
    اگراین بی عدالتی نیست اسمش چیست بگید تامردم بدانند
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    4 0
    سلام برا یه اداراتی که نفوذ بیشتری دارن اعمال شد نه ما شهرستانی ها
  • محیط زیست IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    3 0
    گدا خانه می خوای اداره محیط زیست لیسانس با پنج سال سابقه نهصد به خصوص از زمان خانم ابتکار بدتر هم شده
  • داود IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    6 0
    مسئولین محترم وانهایی که خود را شیعه علی (ع)مینامیداین همه بی عدالتی رامیکنیداز مولایمان خجالت نمیکشید مازندگی نداریم زن وبچه نداریم ماهای بدبخت سبد کال نیاز نداریم از این حقوق کارگری که تصویب می کنید خجالت نمیکشید5روز این پولی که میدین دوام نمیاره چرا ازخدا غافلید 12میلیون قشر کارگر درفلاکت باشندانوقت شما عیدبرنامه خارج از کشور دارید ان هم اروپا اما دربرنامه دست مزد کارگران توجلسه بخورید و تورم رازیر 10درصد اعلا ن بکنید خدایا شاهد باش .........
  • کارمند وزارت کار IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    2 2
    واقعا حقوق پرسنل وزارت کار یها بسیار پایین است و اکثر کارمندان شاغل در استانها و شهرستانهای کشور در وضع بسیار بدی زندگی می کنند و هیچگونه حمایتی از وزارتخانه یا دولت نمی شوند. خواهشا بفکر ما باشید
  • مهرنار IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    5 1
    مشکلی که که سالیان ساله گربانگیر جمعیت میلیونی کارمند با حداقل 4 سر عائله هست یعنی ارتزاق 20 میلیون جمعیت با حقوق اندک دولت تدبیر وامید باید اینجا تدبیرشو مثل سیاست خارجی به خرج بده !
  • لر بختیاری IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    5 0
    چرا برای رای آوردن دم از بهبود اوضاع مدهید اما بعد هیچی . هیچی بدتر بی عدالتی نیست و حتی جود وبخش هم به عدالت نمی رسد به گفته حضرت علی ع
  • علی IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    12 0
    راستش برای بنده هم همیشه سوال بوده که چرا بانکها دستمزدهای نجومی و وامهای انچنانی میدهند مگه همه ما ایرانی نیستم مگه ما کارمند دولت نیستیم پس چرا اینهمه تبععیض باید باشد حقوقی که به ما میدهند تا 10 روز هم کفاف دخل و خرجمان را نمیدهد از دولت تدبیرو امید تمنا دارم که امید مارا نا امید نکند و حقوق همه کارمندان چه بانک چه نفت و ادارات دیگر را همسان کند تا حسرت نداشته هایمان را نخوریم با تشکر
  • غلام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    سلام
  • کارمند محیط زیست IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    1 1
    35 درصد کجا بود؟ سازمان ما که 20 درصد برا کارشناسان و 25 درصد برا رییس ادارات و برا مدیر کل ها درصد بیشتر در صورتی که باید همه 35 درصد باید لحاظ میکردن چون کارشناس حق شغل و شاغل ضعیفتری دارد و رییس ادارات و مدیران که فوق العاده مدیریت هم دارند و تازه اون دو آیتم دیگه اشون از کارشناسا بیشره در صورت تساوی35درصد باز حقوق رییس ادارات و مدیران بیشتر و بیشر از کارشناسان میباشد و با این تقسیم و تبعیض شکاف بزرگتری بین کارمندان و رییس ادارات و مدیران ایجاد کرده اند.(کارمند سازمان محیط زیست) از سرکارخانم ابتکار خواهشمندم که نگذاره در زیر مجموعه اش همچنین تبعیضایی صورت دهند.
  • الف -ب IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    12 2
    آقای نوبخت سال گذشته هم حدود35 درصدبه حقوق ستادیهااضافه کردندو امسال هم 35 درصدافزایش داشته اندآیابیت المال برای یک عده خاص می باشدومن معلم ازآن هیچ بهره ای ندارم وسالیان سال بایدمشکلات رابه دوش بکشم وصدایم درنیایدآیامعلمی که عدالت رابه دانش آموزیادمی دهد بایدبی عدالتی درجامعه ببیند.کی می خواهیداسلام ناب رادراین کشورپیاده کنیدآیا بااین وضعیت من معلم می توانم عدالت رابه معنی واقعی درکلاس درسم مطرح کنم آقای نوبخت ازاین کارهادست بردار.
  • دبیر بازنشسته IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    2 0
    باسلام من کارمند بازنشسته با سی سال خدمت در آموزش و پرورش هستم تعداد جند نفر از دانش آموزان سنوات گذشته بنده در حال حاضر در بانک کارمند می باشند بحمدا... خدا را شاهد می گیرم که هر کدام از آنها حداقل چند تا منزل تجاری مسکونی و بهترین اتومبیل دارند تنها منزل مسکونی من سه سال دیگر اقساطش به اتمام میرسد اگر زنده باشم آیا به نظر شما مسئولین دراین خصوص عدالت رعایت شده است .
  • بی پدر یتیم IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    حیف سلامتیم که تباه شدهدر راه امنیت همه والان نمیدانید به خاطر مشکلاتم چه کارهایی که نمیکنم محکومید در این وضع باشید زور نزنید ناراحت نباشید خداوند اجرش را دران دنیا میدهد و شماهم میروید در تجریش بهشت ویلا میخرین خخخخخ قانون طبیعت سیر بشوید میپرین به دولت این مملکت نیاز به همبال هم دارد
  • عبدالله IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 1
    خداخیرتان دهدکه هرچندگاهی گوشه ای ازتبعیضات مطرح می شود چیز دیگری که ازهرجنبه انسان رامی سوزد عدم توجه به علم دردستگاه دولت است متاسفانه روح بیشتربخشنامه ها وتفکرات روسابه مدرک تحصیلی درپاداش وحقوق توجهی نشده ونمی شود بالاخص بازنشتگان وبالاخص فرهنگیان بازنشسته .سروکاراین مسئولین ارجمندبه دستگاه عدل الهی .
  • محمدی IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    3 0
    من یک کارگر هستم آیا با یک میلون می شود زندگی کرد چقدرتبعیض کی می خواهد این چیزها از بین برود خداها خودت کمک کن
  • اسماعیل اشرفی IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    4 0
    با سلام خدمت مسئولان محترم تورابه خدا فکری به حال تفاوت وتبعیض در حقوق کارکنان دولت بکنید تفاوت افزایش حقوق ها از 12 تا40 درصد حداقل بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری زا علاوه بر کارکنان اداری برای سایر فرهنگیان هم اجرانمایید. با تشکر فراوان
  • تالش IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    1 0
    ضمن سلام خدمت بزرگواران محترم چرا به فکر حقوق شهرستانها نیستیدچرا حقوق بگیران پایتخت با ما فرق دارد چرا سازمانهای خدماتی چون اداره راه که همواره جان خود را در این راهها گذاشته اند ودر برف و باران در گردنهها دور از خانواده خدمت می کنند حقوقش 800 تومان باشد که در تمام فصول سال در رهها و گردنه ها مشغول می باشند خواهشمندیم به فکر ما باشید
  • حسنی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    سلام کارمندان صف مانند کسانی هستندکه درخط اول جنگ قرار دارند وستادیها مانند کسانی که فقط دستور می دهند کار از صف وعیش ان مال ستاد هر دولت ومجلسی می اید فقط برای نزدیکان
  • مجتبی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 1
    همیشه درمورد حقوق کارمندان بی عدالتی بوده است اگر قانون مدیریت خدمات کشوری بطور کامل اجرا میشد شاید اکنون وضع کارمندان بهتر بود