قدس آنلاین/ فرشته باغچقی: همگان به نقش مفید ورزش در سلامت جسم و روان اعتقاد دارند و اگر فردی به بیماری‌هایی اعم از دیابت، سرطان، ام اس و سایر بیماریهای خاص مبتلا باشد، با انجام یک برنامه درست ورزشی می‌تواند با افزایش حساسیت به انسولین و کاهش نیاز به دارو و کنترل قند، افزایش سوخت و ساز چربی بدن، افزایش آمادگی جسمانی و ظرفیت هوازی، کاهش وزن، کاهش توده چربی، افزایش توده عضلانی و بهبود نیم رخ چربی خون و افزایش چربی مفید در بهبود بیماری‌های خاص کمک شایانی به انجام رساند.

۳ هزار بیمار خاص ورزشکار خراسان شمالی نیازمند حمایت مدیران

آیا بیماران خاص به این مهم توجه می‌کنند و آیا جامعه ورزشی ما توانسته ورزش را الگوی مناسبی برای بیماران قرار دهد؟
دبیر هیأت ورزشی بیماران خاص خراسان شمالی می‌گوید: از ابتدای سال جاری انجمن ورزشی حمایت از بیماران خاص به منظور شناسایی افراد علاقه‌مند به ورزش و بالا بردن سطح روحیه آن‌ها در مقابله با بیماری در مرکز استان راه اندازی شده است.
امان الله مقنیان، بیماران خاص تحت حمایت در خراسان شمالی را بیش از سه هزار نفر عنوان می‌کند و می‌گوید: این افراد در ورزش‌های شنا، تیراندازی، تنیس روی میز، شطرنج و دو و میدانی فعالیت می‌کنند.
وی می‌افزاید: هر کدام از افراد به دستور پزشک معالج خود به ورزشی که برای کنترل بیماری آن‌ها مفید است، به باشگاه ها معرفی می‌شوند.
وی همچنین نبود اعتبارات برای برگزاری مسابقات و راه اندازی باشگاه اختصاصی بیماران خاص را یکی از معضلات و مشکلات اساسی جامعه ورزشی بیماران خاص می‌داند و می‌افزاید: متأسفانه دولت حمایت‌های مالی به ورزشکاران را به بخش‌های خصوصی واگذار کرده و بخش‌های خصوصی نیز هیچ گونه حمایتی ندارند.
وی تنها حمایت مالی را از سوی عامه مردم و ادارات می‌داند و عنوان می‌کند: مجموعه حمایتی ما از ورزشکاران بیمار تنها با حمایت‌های مردم انجام می‌شود.
مقنیان می‌افزاید: قرار است در سال جاری دو تیم آقایان و خانم‌های تالاسمی به مسابقات تیراندازی تفنگ بادی به شهر رشت و اهواز اعزام شوند و این در حالی است که متأسفانه هیچ گونه اعتباری برای آن‌ها نداریم.
وی هزینه اعزام بیماران تالاسمی برای مسابقات تیراندازی را بیش از پنج میلیون تومان برآورد کرد.
رئیس هیأت ورزشی بیماران خاص با ابراز گلایه از اقدام مسؤول استخر ورزشی استان می‌گوید: بیماران ورزشکار شنا در هیچ زمانی حق شناکردن در استخر را ندارند و این سبب شده تا ورزشکاران شنا نتوانند برای مسابقات آمادگی داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیماران سرطانی و دیابتی می‌افزاید: انجام حرکت‌های ورزشی می‌تواند شاخصه‌های سلامت را در بیماران دو برابر افزایش دهد.
وی همچنین با اشاره به بیماران دیابتی استان خاطرنشان می‌کند: دو هزار بیمار دیابتی در استان داریم که تنها راه کاهش وزن و کنترل قند خون آن‌ها از راه ورزش کردن به نتیجه مطلوب می‌رسد.
وی می‌افزاید: افراد مبتلا به دیابت برای جلوگیری از آسیب‌های عضلانی و پرهیز از عوارضی مانند افت قندخون باید با پزشک مشورت کنند و آگاهی خود را در زمینه ورزش و اصول درست تمرینات ورزشی رعایت کنند و بتدریج بر مدت و شدت تمرینات خود بیفزایند .
وی همچنین می‌گوید: افراد ورزشکار دیابتی برای رسیدن به آثار مفید ورزش باید سه تا پنج بار در هفته به تمرین‌های ورزشی بپردازند.
معاون توسعه ورزش استان خراسان شمالی نیز در این باره می‌گوید: هیأت‌های ورزشی موظفند در ابتدای شروع فعالیت های ورزشی، برنامه کاری و تقویم ورزشی سال خود را تدوین و سرانجام ریز هزینه‌های مورد نیاز را به فدراسیون ورزشی ارایه دهند.
عباس شاهی می‌افزاید: با ارایه برنامه کاری از سوی هیأت‌ها و بر اساس نوع فعالیت آن‌ها اعتباراتی تخصیص می‌یابد .
وی اعتبارات تخصیص یافته برای هر هیأت را 15 درصد عنوان می‌کند و خاطرنشان می‌کند: این اعتبارات از سوی وزارت کشور و همچنین از محل درآمدهای اماکن ورزشی پرداخت می‌شود.
وی در پاسخ به خبرنگار ما که چرا بیماران خاص اجازه ورود به استخر شنا را ندارند، می‌گوید: استخرشنا جزو اختیارات بخش خصوصی است و مسؤول استخر برای حفظ سلامت سایر افراد موظف است اجازه ندهد تا افراد بیمار در آن به شنا بپردازند.
وی همچنین با اشاره به صدور بیمه سلامت برای بیماران خاص ورزشکار عنوان می‌کند: از ابتدای سال جاری تا پایان سال، مطابق با بخشنامه‌های فدراسیون ورزشی، کارت بیمه برای آن‌ها صادر می‌شود و در صورت آسیب دیدگی می‌توانند با همراه داشتن مدارک پزشکی و کارت بیمه برای پرداخت هزینه درمانی به فدراسیون ورزشی مراجعه کنند.
وی می‌گوید: در حال حاضر بیماران خاص ورزشکار برای تمرین مسابقات تیراندازی در یکی از سالن‌های ورزشی مشغول تمرین هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.