مجلس و دولت بستر توسعه سیاسی و اقتصادی را فراهم کنند

 سیاست خارجی و اقتصادی چونان حلقه‌های یک زنجیر متصل به هم هستند. شکوه انتخابات ایران در هفتم اسفند نشان داد که مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران همچنان علاقه‌مند به بودن در کنار نظام اسلامی هستند و علی‌رغم تحریم‌ها و فشارهای موجود  با ایستادگی و مقاومت چشم به فردایی دوخته‌اند که توسعه سیاسی و اقتصادی ارمغان انتخاب امروز آن‌هاست. یکی از مهمترین مسائلی که دربردارنده توسعه در ابعاد سیاسی و اقتصادی است، همسویی و همراهی دولت و مجلس در مشارکت برای خدمت رسانی به مردم است. همراهی و همیاری دولت و مجلس می‌تواند منجر به تدوین و تنظیم برنامه ششم توسعه به نحو مطلوبی شود تا در راستای برنامه ششم توسعه آنچه که دربرنامه پنجم مغفول مانده عملیاتی شده و برنامه ششم نیز با قدرت و قوت بیشتر و با اتکا به ظرفیت‌های موجود دولت و مجلس به مرحله اجرا درآید.
یکی از اصلی‌ترین مسائل راهبردی که مجلس دهم باید با پیگیری و کوشش فراوان درصدد تحقق آن باشد، جهت‌گیری مسائل سیاسی به سمت مسائل اقتصادی است تا برای تدوین سیاست‌های معقول و منطقی بتوانیم اقتصاد ایران را که آسیب بسیاری بر آن وارد شده مجدداً احیا کنیم و این مهم جز با توجه به تولید ملی و بکارگیری همه سیاست‌ها و ظرفیت‌ها در خدمت تحقق تولید داخلی میسر نخواهد شد.
امروز تعداد کثیری از جوانان و فارغ‌التحصیلان متخصص کشور از مشکل بیکاری رنج می‌برند، به نحوی که با جرأت می‌توان گفت مشکل اشتغال جوانان و بحران بیکاری بزرگترین چالشی است که امروز جامعه را به خصوص جامعه جوان را درگیر کرده است.
تولید که با بی‌مهری و بی‌تدبیری برخی مواجه شد این روزها چشم مساعدت به دولت و مجلسی دارد که گره‌های کور این مسیر را یک به یک باز کنند تا در پرتو پیوستگی مسائل سیاسی و اقتصادی بتوانیم چاره‌ای برای درمان پیکر ناتوان تولید بیابیم. یقیناً مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی همانند حلقه‌های یک زنجیر به هم پیوسته هستند، بنابراین هنگامی که از اشتغال حرفی زده می‌شود یعنی کشور بزرگ ایران باید آماده تولید شود.
تولید در چنین دیدگاه کلانی که اتفاقاً باید مورد توجه خاص دولت و مجلس قرار بگیرد، تنها به تولید در حد داخلی و استانداردهای معمولی کفایت نمی‌کند بلکه این تولید چشم‌انداز وسیعی چون جهان پیرامون ما دارد.
هدف از تولید در کشور بزرگ ایران ارزآوری و صادرات حداکثری به کشورهای منطقه و فرا منطقه‌ای است و این مسأله زمانی محقق می‌شود که در عرصه سیاسی به ثبات قابل توجهی دست یافته باشیم. با تنش و تقابل با کشورها نمی‌توان انتظار اقتصادی توسعه یافته و ورود به دنیای اقتصادی حال حاضر جهان را داشت، از این رو با قاطعیت می‌توان گفت پیوندهای خوب با دنیای بیرون نیازمند تقویت رابطه سیاسی و ارتقای کیفیت تولید ملی است تا در سایه این پیوندها بازاریابی‌های بین‌المللی در سایه امنیتی که مورد توجه همه سرمایه‌گذاران است، فراهم شود.
طرفین در بستر امن سیاسی بتوانند با گسترش همکاری‌های اقتصادی خود راه را برای ورود ایران به عرصه‌های مهم سیاسی و به تبع اقتصادی بین‌المللی باز کنند. تقویت ارتباطات سیاسی در دنیای امروز به معنای راهیابی به دنیای اقتصاد است.  در سایه تعامل مطلوب با دنیای بیرون و با وارد کردن تکنولوژی و فناوری می‌توانیم با تدوین برنامه‌های جامع اقتصادی موجب رونق تولید و افزایش اشتغال و کارآفرینی در کشور شویم.
ناهماهنگی مجلس و دولت آفت‌زاست و سرمنشأ مشکلاتی است که اقتصاد از آن در امان نیست. مسلم است که مجلس و دولت در امور سیاسی و اقتصادی باید همسو با هم حرکت کنند تا بزودی در آینده‌ای نه چندان دور شاهد موفقیت‌های چشمگیر در عرصه سیاسی و اقتصادی باشیم، بنابراین در یک جمله باید گفت سیاست خارجی و اقتصاد در هم تنیدگی بسیاری دارند و در کنار هم توسعه می‌یابند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.