قدس آنلاین/ محمد رضایی: وقتی تقویم ورق می‌خورد و به نیمه دوم اسفندماه می‌رسد، همه اعضای خانواده از خرید عید و نو کردن پوشاک و لوازم منزل می‌گویند و پدر را برای تهیه لوازم، کفش و پوشاک سال نو تحت فشار می‌گذارند، اما برخی خانواده‌ها پدر ندارند و کسی به فکر آن‌ها نیست.

  بهار مهربانی در دست‌های سخاوتمند ایرانی

درست در همین روز‌ها -که صدای پای بهار می‌آید- خانواده‌ها برای خریدهای عید، سراسیمه می‌شوند و راه بازار را در پیش می‌گیرند و برای هر یک از اعضای خانواده به تناسب نیازش، خرید می‌کنند، اما عاشق‌ترین انسان‌ها با سخاوتمندی در قرار با شکوهی به نام «جشن عاطفه‌ها» ایثارگرانه برای تأمین نیازهای کودکان و خانواده‌های بدون پدر و بی‌سرپرست ایثارگری می‌کنند.

  کاروان نیکوکاری با قلب‌های سخاوتمند
از من تا تو فاصله‌ای نیست، جز برداشتن یک قدم به سوی عشق و ایثار و آنچه می‌تواند به «ما» شدنمان بینجامد و زمستان سرد تنهایی را با پیوستن به کاروان نیکوکاری گرم کند.
کمیته امداد با تلاش در محورهای معیشت، بیمه زنان سرپرست خانوار، کمک‌های درمانی و بیمه‌ای به بیماران بستری و سرپایی تحت پوشش، کمک به نیازمندان در راه مانده و اشتغال‌آفرینی برای مددجویان، توانسته است برای رفع مشکلات مالی و اقتصادی، مشکلات آموزشی و فرهنگی گام‌هایی بردارد، اما کامل کننده این حرکت مشارکت مردم نیک اندیش است.
گرچه این روز‌ها زمین سرد است، اما آتش مهر قلب‌های مؤمن در سراسر کشور اسلامی با شرکت در جشن نیکوکاری، کانون خانواده‌های نیازمند را گرم‌تر کرده و برگزاری این جشن می‌تواند بستر خوبی برای همراهی مردم با این نهاد و دستگیری آنان از نیازمندان واقعی باشد.

  زندگى با احسان و نیکوکارى
حجت الاسلام جعفرزاده، کار‌شناس مذهبی مرکز پاسخگویی حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) به خبرنگار ما می‌گوید: بنا بر احادیث، مردم بیشتر از آنکه با عمر خود زندگى کنند، با احسان و نیکوکارى خود زندگى مى کنند، یعنی به دلیل پاداش نیکوکاری‌شان طول عمر می‌یابند و طبق روایات، زیاد کار نیک انجام دادن، بر طول عمر مى‌افزاید.
وی با تأکید بر لزوم توسعه حوزه‌های کمک به نیازمندان در آستانه سال نو می‌افزاید: ترویج فرهنگ انفاق و نیکوکاری و شناسایی نیازمندان واقعی از اهداف فعالیت مراکز نیکوکاری و یک کار فرهنگی ارزشمند در ایام نزدیک به عید است که باید کمیته امداد با همکاری رسانه‌ها زمینه این نیکوکاری خیرین را فراهم کند.
 این کار‌شناس مذهبی با بیان روایاتی از اهل بیت(علیهم السلام) درباره اهمیت نیکوکاری می‌گوید:  امام صادق(علیه‌السلام) فرموده‌اند: اَلبِرُّ وَ حُسنُ الخُلقِ یَعمُرانِ الدّیارَ وَ یَزیدانِ فِى الاعمارِ؛ یعنی نیکوکارى و خوش اخلاقى، خانه‌ها را آباد و عمر‌ها را طولانى مى کند و اسلام تأکید فراوانی برای کمک به نیازمندان دارد و این امر در دین ما از ارزش والایی برخوردار است.

 سبک زندگی اهل بیت(علیهم‌السلام) وکمک به نیازمندان
حجت الاسلام جعفرزاده، یادآور می‌شود: همچنین پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده‌اند: اِنَّ اَسْرَعَ الْخَیْرِ ثَوابا البِرُّ وَ اِنَّ اَسْرَعَ الشَّرِّ عِقابا البَغْىُ؛ پاداش نیکوکارى زود‌تر از هر کار خوب دیگرى مى رسد و کیفر ستم و تجاوز زود‌تر از هر کار بد دیگرى گریبان مى‌گیرد. بنا بر این با نگاه به سیره اهل بیت(علیهم السلام) و سبک زندگی آنان در این زمینه باید در آستانه سال نو به کمک نیازمندان بویژه خانواده‌های بی‌سرپرست بشتابیم.
مهندس علیرضا نیکروش، کار‌شناس توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: کمیته امداد برای استفاده از کمک‌های مردمی و ترویج روح انفاق و نیکوکاری در جامعه و گسترش آن از ظرفیت مراکز جشن نیکوکاری در مدارس و مصلا‌های نماز جمعه در سراسر کشور بهره می‌گیرد و هسته اصلی این فعالیت‌ها کمک‌های هموطنان نیکوکار است.
وی با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ کمک به همنوع در میان ایرانیان می‌افزاید: خدمات اجتماعی، یکی از بالا‌ترین امتیازات فرهنگی و معنوی ایرانیان است و آموزه‌های دین مبین اسلام از اصلی‌ترین دلایل گرایش آنان به امور عام‌المنفعه و خیریه است و بر اساس دستورهای دین اسلام یکی از وظایف مهم افراد در جامعه اسلامی، دستگیری از نیازمندان و تهیدستان است.

 جشن نیکوکاری برای تقویت نوعدوستی
کار‌شناس توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد همچنین درباره اهداف جشن نیکوکاری تأکید می‌کند: تقویت فرآیند شناسایی نیازمندان، ارتباط و تعامل مؤثر با اشخاص نیکوکار، تمرکز بر اهدای کمک‌های هر محله به نیازمندان‌‌ همان منطقه (محله‌گرایی) افزایش کمک‌های مرتبط با امور خیریه با محوریت مشارکت مردم بویژه دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور برای حفظ حس نوعدوستی از اهداف اصلی این جشن بزرگ و مردمی است.
به گفته نیکروش، ارتقای فرهنگ انفاق و نیکوکاری و شناسایی نیازمندان راستین و کمک به رفع نیازهای ضروری آن‌ها از اهداف ایجاد مراکز جشن نیکوکاری است و این مهم فقط با بازارچه‌های خیریه و جشن‌های نوعدوستانه‌ای چون «جشن عاطفه‌ها و جشن نیکوکاری» در جامعه فراگیر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پس از این جشن‌ها باید به سمت توانمندسازی حرکت کنیم، یادآور می‌شود: در همین راستا کمیته امداد طرح‌های متنوع اشتغالزایی را به منظور کمک به نیازهای ضروری خانواده‌ها و نیز توانمندسازی آن‌ها انجام داده و دستاوردهای خوبی هم داشته است، به گونه‌ای که اکنون ده‌ها هزار خانواده با کمک مردم و طرح‌های اشتغالزا خودکفا شده و از چرخه حمایت خارج شده‌اند.

 درد نداری نیازمندان در شب عید
خانم ربابه قمصریان، عضو هیأت فعال یکی از خیریه‌ها در حاشیه کلانشهر مشهد که شماری از کودکان بی‌سرپرست را زیر پوشش دارد به خبرنگار ما می‌گوید: بچه‌های کمیته امداد ولی‌نعمت‌های ما هستند و برای تأمین معیشت، تهیه پوشاک و تحصیل این بچه‌ها باید مانند فرزندان خودمان تلاش کنیم و باید خودمان را جای آن‌ها بگذاریم تا درد نداری در آستانه شب عید را درک کنیم.
 وی با بیان اینکه در این خیریه برای خانواده‌هایی که فرزند مدرسه‌ای دارند و نیز دختران در آستانه ازدواج لوازم تحصیلی و جهیزیه تهیه شده است، می‌افزاید: با دریافت آدرس نیازمندان از کمیته امداد این کمک‌ها به خانواده‌های نیازمند تحویل می‌شود و اگر چه تا کنون اعضای این مرکز حمایتی توانسته‌اند نیاز ده‌ها خانواده را تأمین کنند، اما هنوز هم باید فعالیت کرد تا گرهی از کار جامعه باز شود.
این عضو سمن نیکوکاری فعال در حوزه کودکان بی‌بضاعت همچنین با بیان اینکه جشن عاطفه‌ها، زیبا‌ترین صحنه تقسیم مهربانی‌هاست، تأکید می‌کند: اگر مردم بتوانند در جشن نیکوکاری، با کمترین هدیه خانواده‌ای را شاد کنند بچه‌های بی‌سرپرست و نیازمندان واقعی دعاگوی آن‌ها بوده و این افراد ضمن اینکه سال نو را با آرامش و زیبایی آغاز خواهند کرد عید باستانی نوروز نیز برایشان مبارک خواهد بود.

 جشن نیکوکاری ۱۲ تا ۱۴ اسفندماه
مدیر کل کمیته امداد استان تهران، در این باره به خبرنگاران می‌گوید: «جشن نیکوکاری» از چهارشنبه ۱۲ تا ۱۴ اسفندماه مصادف با سالروز تأسیس این نهاد برگزار می‌شود و با دریافت کمک‌های مردم در مصلاهای نماز‌ جمعه سراسر کشور پایان می‌یابد.
محسن ولیئی با اشاره به آمار موجود در باره وضعیت مددجویان تهرانی تصریح می‌کند: حدود ۶۰درصد مددجویان استان تهران دارای مشکلات مالی و اقتصادی، ۱۴درصد مشکلات جسمی و فیزیکی، ۱۱درصد مشکلات آموزشی و فرهنگی و بقیه دارای مشکلات اجتماعی، قضایی، روحی روانی و... هستند.
همچنین از این ۷۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان تهران ۴۴ درصد به علت فوت سرپرست، ۲۴ درصد به علت طلاق، ۱۹درصد به سبب از کارافتادگی سرپرست، ۳ درصد بیماری سرپرست، ۳ درصد زندانی بودن سرپرست و بقیه به دلیل عواملی مانند متارکه، معلولیت، مفقودی یا سرباز بودن سرپرست یا بدسرپرستی تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.