قدس آنلاین/فاطمه معتمدی: عید بخصوص برای بچه‌ها بدون آجیل و شیرینی و عیدی و لباس و کفش نو معنا و مفهومی ندارد و در این میان پدر و مادر ها هستند که با هر زحمتی که شده، می‌خواهند، شادمانی را بر فرزندان خود در شب‌های عید فراهم کنند.

 آجیل و شیرینی؛ چشم انتظار مشتری

البته به منظور حفظ آبرو پیش میهمان هم باید به گونه‌ای درآمدشان را مدیریت کنند تا با وجود دخل اندک و ثابت و هزینه های افسار گسیخته بتوانند؛ پولی برای خرید آجیل و شیرینی کنار بگذارند. هر چند خانواده‌هایی هستند که سال‌هاست در سفره عیدشان خبری از شیرینی و آجیل نیست و به جای آن بیسکویت و تخمه آفتابگردان و چیزهای دیگری که در توانشان هست بر سر سفره‌های هفت سین خود می‌گذارند.

 پولی برای خرید
آجیل و شیرینی نمی‌ماند
باقری به عنوان پدر یک خانواده 6 نفره به قیمت بالای آجیل اشاره می‌کند و به خبرنگار ما می‌گوید: با حقوق یک میلیون و 500 هزارتومانی در کنار اجاره خانه 650 هزارتومانی و دیگر هزینه‌های ضروری زندگی مانند آب و برق و گاز و خورد و خوراک واقعاً پولی برای خرید پسته 40 هزارتومانی و بادام 50 هزارتومانی ومیوه و شیرینی و دیگر اقلام شب عید باقی نمی ماند.
وی می افزاید: به دلیل درآمد اندک و
هزینه های رو به افزایش هر سال مجبور به کاهش حجم آجیل و خرید در کمترین کیفیت هستم و این مسأله موجب شرمندگی در برابر خانواده و فامیل می‌شود، اما چاره ای نیست.

  ضرورت توزیع آجیل تنظیم بازاری
حسنی شهروند دیگری نیز اضافه می‌کند: به دلیل مشکلات اقتصادی که مردم بخصوص قشر کارگر و کارمند با آن مواجهند، چه خوب بود، دولت در کنارعرضه میوه تنظیم بازار که دارای نرخ مصوب و کمتر از سطح بازار است، همین کار را هم در خصوص آجیل شب عید انجام می‌داد تا در این شرایط سخت اقتصادی مردم آجیل شب عید را با کمترین مبلغ و قیمت ثابت تهیه کنند و خجالت زده چشمان منتظر فرزندان خود نباشند.

  تاخت و تاز دلالان در بازار آجیل
وی می‌افزاید: قیمت آجیل به دلیل حضور دلالان و واسطه ها رو به افزایش است و تا به دست مصرف کننده نهایی برسد، تفاوت زیادی دارد که تأمین آن خارج از توان بسیاری از خانواده هاست.
وی ادامه می‌دهد: وضعیت اقتصادی اغلب خانواده‌ها به گونه ای است که برخی از آنان اقدام به خرید ارزان‌ترین پسته که عمدتاً در بسته و بی‌کیفیت است، می‌کنند تا ظرف آجیل شب عیدشان خالی از این قلم نباشد.
وی می‌افزاید: خیلی ها هم به دلیل نداشتن توان پرداخت از خرید پسته، انواع بادام و برخی اقلام خودداری می‌کنند و ظرف آجیل شان را با تخمه آفتابگردان، نخود و تخمه هندوانه که خودشان تفت داده‌اند پر می‌کنند تا سفره عیدشان بخصوص برای بچه ها خالی ازآجیل نباشد!
اکنون که چند هفته به نوروز و شروع سال جدید باقی مانده است، برای جویا شدن از وضعیت بازار آجیل و شیرینی به سراغ مسؤولان این دو بازار می‌رویم.

 افزایش 100 درصدی قیمت بادام هندی
میزان افزایش نرخ انواع آجیل وخشکبار اولین پرسشی است که از رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد می‌پرسیم.
وی می‌گوید: در حال حاضر برخی اقلام مانند بادام هندی آن هم به خاطر کمبود در بازار 100 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. ممقانی قیمت هر کیلو بادام هندی را در سطح تجاری 25 هزار تومان در سال گذشته اعلام می‌کند و می‌گوید: نرخ این قلم از آجیل در سطح تجاری امسال به 45 هزار تومان رسیده است. ضمن اینکه قیمت در سطح بازارمصرف در حال حاضر بین 50 تا 55 هزارتومان است که به نظر می‌رسد، با نزدیک شدن به شب عید باز هم گران‌تر شود.
وی دلیل این موضوع را یادآور می‌شود و اظهار می‌دارد: به دلایل غیر کارشناسی جلوی واردات بادام هندی گرفته شده و همین امر به گرانی آن دامن زده است.

 کمبود برخی اقلام در بازار
وی که مسؤولیت اتحادیه آجیل و خشکبار کشور را نیز بر عهده دارد، اضافه می‌کند: بازار آجیل شب عید با کمبودهایی در حوزه بادام درختی و گردو نیز مواجه است، لذا در این بخش نیز بحث افزایش قیمت وجود دارد. بویژه اینکه به دلیل ممنوعیت واردات، این اقلام به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود که این امر گرانی آن‌ها را به دنبال دارد.

  خبری از مشتری نیست
وی در عین حال بزرگ‌ترین مشکل اصلی بازارآجیل را کمبود مشتری می‌داند و می‌گوید: از ابتدای سال جاری این بازار با مشکل کمبود مشتری مواجه بوده و هست. به عبارت دیگر به دلیل شرایط بد اقتصادی و درآمد اندک مردم، خرید آجیل در اولویت هزینه خانوارها قرار ندارد. هر چند نوروز، سنتی ترین مراسم ماست و سفره این عید بدون آجیل معنا پیدا نمی کند واز ضروریات است، با این حال به نظر می‌رسد که مردم آجیل را در اولویت‌های آخر خرید خود قرار داده‌اند.

 پیش بینی افت 50 درصدی فروش
وی با بیان اینکه در مقایسه با سال گذشته بازار آجیل امسال با افت فروش مواجه شده است، می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود، نسبت به سال‌های گذشته 50 درصد میزان فروش و تقاضا کمتر باشد.

 فروش نمایشگاهی نباشد، بهتر است!
وی در باره فروش نمایشگاهی آجیل نیز یادآور می‌شود: امسال هم فروش نمایشگاهی برگزار می‌شود در حالی که برخی اعتقاد دارند که این امر به کسب و کار فروشگاه‌های سطح شهر ضربه می‌زند و بهتر است که فروش نمایشگاهی تعطیل شود. وی در تشریح دلایل این مسأله خاطر نشان می‌کند: هدف اصلی از برپایی نمایشگاه این است که تولیدکنندگان قوی در آن حضور یابند تا با عرضه مستقیم و بدور از واسطه، کالا با قیمت کمتری به دست مصرف کننده نهایی برسد که این راهکار تصمیمی درست و مورد پذیرش است، اما در عمل دیده می‌شود که کار با اصل موضوع تفاوت دارد. وی تصریح می‌کند: به عبارت دیگر دولت در برپایی نمایشگاه نسبت به غرفه فروشی اقدام می‌کند که این مسأله با هدف ارزان رسیدن جنس و کالا به دست مصرف کننده، منافات دارد .

 حضور واحدهای صنفی ضعیف
در نمایشگاه
وی با بیان اینکه معمولاً واحدهای صنفی ضعیف در نمایشگاه‌ها حضور دارند، می‌گوید: واحدهای صنفی قوی آن قدر مشتری دارند که نیاز نباشد، در نمایشگاه حضور یابند. لذا واحدهای صنفی ضعیف باید در کنار اجاره غرفه، هزینه‌های دیگری نیز بپردازند و در نتیجه مجبورند، بر روی قیمت اقلام این موضوع را جبران و تأمین کنند.

 فروش فوق العاده در واحدهای منتخب
وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد، در نمایشگاه اجناس بنجل و با کیفیت پایین عرضه می‌شود، تصریح می‌کند: بنده با فروش نمایشگاهی مخالفم و اگر قرار است، به نفع مردم کار شود، می‌توان این مهم را با انتخاب واحدهای منتخب در نقاط مختلف شهر برای فروش فوق العاده انجام داد. وی می‌افزاید: در این صورت اگر تخلفی صورت گرفت و گرانفروشی اتفاق افتاد و یا جنس بی کیفیتی عرضه شد، براحتی می‌توان موضوع را از طریق اتحادیه پیگیری کرد در حالی که در فروش نمایشگاهی که 10 روزه است،
نمی توان این مسأله را دنبال کرد.

 منافع برای افراد خاص
وی با بیان اینکه فروش فوق العاده امری است که در دنیا نیز جواب داده و موفق است، خاطر نشان می‌کند: معتقدم، فروش نمایشگاهی منافعی را فقط برای افراد خاص دارد و به نظر من خرید نمایشگاهی برای مردم چندان مقرون به صرفه نیست. رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد یادآور می‌شود: در واقع تنها مدرک مورد نیاز برای حضور در نمایشگاه داشتن پروانه کسب و کار است که واحد صنفی مربوط بعد از اخذ مجوز از اتحادیه می‌تواند، در نمایشگاه شرکت کند. در حالی که معلوم نیست، این واحد چقدر توان دارد و این در صورتی است که طبق قانون باید تولید کنندگان قوی در نمایشگاه شرکت کنند تا سود توزیع، مستقیم به جیب مردم برود.

 بازهم پای مالیات در میان است
وی در بخش دیگر به مشکل مالیات اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق قانون، مالیات باید بر درآمد باشد. اکنون این پرسش مطرح است که آیا درآمد اصناف طی دو سال گذشته افزایش داشته است که حال باید مالیات چند برابری پرداخت کنند. وی تصریح می‌کند: باید درآمدی باشد تا بتوان از آن مالیات گرفت، اما در عمل درآمد اصناف طی این چند سال کاهش یافته است، ولی در مقابل، مالیات افزایش داشته است!
وی می‌گوید: آمارهای دولت نشان دهنده رکود در بازار است و این سؤال از سوی اصناف مطرح است که چگونه و چرا باید مالیات بیشتری از آنان گرفته شود.

 تعطیلی 50 درصدی
واحدهای فروش آجیل!
وی با اشاره به اینکه در سال جاری از 700 واحد صنفی آجیل فروشی تحت پوشش اتحادیه ودارای مجوز 15 درصد صرفاً به دلیل مشکلات مالیات تعطیل شده اند، می‌گوید: اگر همین روند ادامه یابد، این آمار و وضعیت در سال آینده به دلیل فشار مالیاتی و نبود درآمد به 50 درصد نیزخواهد رسید.
وی اظهار می‌دارد: دغدغه اصلی واحدهای صنفی فروش آجیل در سال‌های گذشته، تهیه جنس در شب‌های عید بود، اما امسال دغدغه آجیل فروشان نبود مشتری است!

 فروش بدون سود
وی تصریح می‌کند: در حال حاضر اصناف برای اینکه فروش داشته باشند، با سود اندک و در حد مایه کاری فعالند و این واقعیتی است که صنعت آجیل و خشکبار کشور با آن مواجه است.
 قیمت شیرینی در شب عید تغییر نمی‌کند
نایب رئیس صنف اتحادیه شیرینی سازان مشهد نیز با بیان اینکه امسال بازارشب عید شیرینی به هیچ عنوان افزایش قیمت ندارد، به خبرنگار ما می‌گوید: در واقع از ابتدای سال جاری هیچ گونه افزایشی در بخش شیرینی تعیین و اعمال نشده است که همین روند هم تا پایان سال ادامه خواهد داشت. قربانزاده می‌افزاید: قیمت‌ها بر اساس کیفیت جنس و درجه واحد صنفی به صورت ممتاز، درجه یک و درجه دو متفاوت است.

 فعالیت 200 واحد فاقد مجوز
وی با بیان اینکه واحدهای تولید و فروش شیرینی فاقد مجوز مورد تأیید اتحادیه نیست،اضافه می‌کند: شمار واحدهای غیر مجاز 200واحد در مشهد برآورد می‌شود که تاکنون 160 موردآن شناسایی شده است.
وی تصریح می‌کند: از بین تعداد شناسایی شده، 61 واحد برای پلمب و 26 واحد نیز به دلیل تداخل صنفی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و50 واحد نیزیا باید از این گردونه خارج شوند و یا اینکه مجوز فعالیت را حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده دریافت کنند.
وی ادامه می‌دهد: در صورت بروز تخلفاتی مانند گرانفروشی و تولید و عرضه شیرینی بی کیفیت در واحدهای صنفی دارای مجوز کار، چنین مواردی از طریق اتحادیه قابل رسیدگی و پیگیری است. ضمن اینکه بازرسی های لازم بخصوص از لحاظ بهداشتی در واحدهای
مجوز دار به طور مرتبط توسط اتحادیه و دیگر ارگان های نظارتی و بازرسی از جمله بهداشت انجام می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت واحدهای بدون مجوز و اصطلاحاً زیر پله‌ای تصریح می‌کند: این واحدها با مواد بی‌کیفیت نسبت به تولید و عرضه شیرینی اقدام می‌کنند و مصرف محصولات آن‌ها سلامت افراد را تهدید می‌کند.
وی در خصوص دلایل تفاوت قیمت نرخ شیرینی در واحدهای مختلف نیز یادآور می‌شود: این اختلاف قیمت مربوط به درجه واحد صنفی است به طوری که تفاوت قیمت بین واحد صنفی با درجه ممتاز با درجه یک به لحاظ قیمتی بین 10 تا 20 درصد واز جنبه کیفیتی تا 50 درصد تفاوت دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.