قدس آنلاین/ هنگامه طاهری: در هشتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهرستان مشهد که روز گذشته برگزار شد، خدمات کمیته امداد به دلیل کیفیت بالا زیر سؤال رفت!

زنگ خطر فقر در گلبهار به صدا در آمده است

در این جلسه عنوان شد، خدمات خوب کمیته امداد به افزایش مهاجرت از روستاها و گسترش حاشیه نشینی منجر شده است.
در این جلسه، علیپور عضو شورا در همین خصوص اظهار داشت: با اینکه کمیته امداد در رضویه گام‌های مثبتی برداشته، اما ارایه خدمات خوب کمیته امداد به افزایش مهاجرت به رضویه منجر شده و مددجویان را به مصرف کننده‌هایی تبدیل کرده که صرفا انتظار دریافت کمک‌های نقدی دارند، در حالی که رفع مشکلات مربوط به اشتغال این افراد اگر مورد توجه قرار بگیرد از روند مهاجرت و گسترش حاشیه نشینی می‌کاهد.
او همچنین بیان داشت: هم اکنون مددجویانی هستند که اگر چه تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفته‌اند، اما سال به سال نیازمندتر شده‌اند، بنابراین آنچه در خصوص افراد تحت پوشش باید مورد توجه واقع شود، توانمند ساختن آن‌هاست.
جهانبخش دیگر عضو شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز در این زمینه گفت: با توجه به اینکه ایجاد اشتغال در کمیته امداد تابع عدد سازی نیست، اما این پرسش وجود دارد که چرا پیوسته بر آمار نیازمندان این کمیته اضافه می‌شود و ورودی به این کمیته به مراتب بیشتر از خروجی آن‌هاست؟ در حالی که این انتظار وجود دارد افراد تحت پوشش بتدریج توانمند شده و از پوشش این نهاد خارج شوند.
پرورش، یکی دیگر از اعضای شورا با حمایت از بحث ایجاد اشتغال توسط کمیته امداد یادآور شد: در احمدآباد، کمیته امداد با همکاری فنی حرفه‌ای زمینه‌های آموزش مددجویان را جهت ایجاد اشتغال و تبدیل کردن آن‌ها به افرادی مولد انجام داده که نتایج مثبتی داشته است.
اما بادیانی، سخنگوی شورا عنوان کرد: آنچه اکنون در خصوص مددجویان کمیته امداد به مشکل تبدیل شده اشتغال نیست، بلکه بزرگ‌ترین مشکل نداشتن بازار فروش محصولات تولید شده توسط مددجویان است.
او در این مورد گفت: ما در سال‌های گذشته بخصوص سال‌های 91 و 92 شاهد سرمایه گذاری کمیته امداد برای ایجاد اشتغال بودیم، اما اینک لازم است شهرداری‌های شهرستان و روستاهای محوری در فضایی مناسب برای فروش محصولات کمیته امداد قرار گیرند.
وی در این خصوص حتی به نصب پنل‌های خورشیدی بر بام خانواده‌های تحت پوشش و آموزش آن‌ها برای نگهداری و کنترل پنل‌ها به عنوان شغلی جدید در راستای جلوگیری از مهاجرت روستاییان نیز اشاره نمود.
او خاطرنشان کرد: زنان سرپرست خانوار بیمه شده حتی پس از 10 سال به مستمری بگیر تبدیل می‌شوند و جزو خروجی‌های کمیته محسوب می‌گردند.
 ایجاد 85 هزار فرصت شغلی
این در حالی است که مدیرکل کمیته امداد در این نشست با تأکید بر توانمند سازی افراد تحت پوشش گفت: رویکرد کمیته امداد همواره شناخت استعدادها و حرفه آموزی و پرورش آن‌ها بوده تا جایی که کمیته امداد موفق شده تاکنون 85 هزار فرصت شغلی را به اجرا در بیاورد که هم اکنون 37 هزار از آن فرصت‌ها فعال است.
مسعودیان راد حتی در این زمینه به اجرای پنج هزارو 800 طرح اشتغال در سال جاری با اعتباری بیش از 67 میلیارد ریال با شرایط خاص اشاره کرد.
او افزون بر این از سه هزار و 360 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری خبر داد که 20 درصد آن‌ها کمک‌های مردمی بوده است.
وی تصریح کرد: امروز رویکرد کمیته امداد تکیه بر ظرفیت‌های مردمی در ارتباط با خیریه ها تا مرز واگذاری خدمات به این خیریه هاست.
 زنگ خطر فقر در گلبهار
اما در این جلسه موردی که مطرح و بر آن تأکید شد، موضوع جابه‌جایی فقر بود. مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی اظهار داشت: اکنون طرحی در خصوص شهر بدون فقر از جغتای توسط کمیته امداد آغاز شده و این زنگ خطر وجود دارد که منطقه فقیر نشین بعدی گلبهار باشد . از این رو شهر بعدی برای اجرای طرح شهر بدون فقر گلبهار در نظر گرفته شده است.
وی از مسؤولان خواست حلقه مفقوده بازار فروش را دریابند و در این راستا برای مشارکت روستاییان در استفاده از شب بازارها مجوز کار بدهند.صندوق‌های جمع آوری کمک ها در مکان‌های مناسب نصب کنند و اعتماد سازی مردم را نسبت به این صندوق ها که در مشهد مورد خدشه واقع شده است با اطلاع رسانی و تبلیغ بازسازی کنند.
مسعودیان راد تصریح کرد : کمیته امداد در سطح استان در 28 شهرستان تابعه شامل 70 بخش و 73 شهراست که اگر خوب سازماندهی شوند از ظرفیت بالایی برخوردار خواهند بود.
او یادآور شد، افراد تحت پوشش کمیته امداد استان 391 هزار و 559 نفر در قالب 171 هزارو 308 خانوار هستند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.