علی‌محمد مودب در نشست افتتاحیه پنجمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی ضمن بیان اینکه نباید شاعری را با هیچ چیز دیگری اشتباه گرفت، بر لزوم دوری از نگاه ادیبانه تاکید کرد و گفت: ما نیامدیم که مچ کسی را بخوابانیم؛ ما آمده‌ایم که شعر بگوییم.

ما نیامدیم مچ کسی را بخوابانیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، نشست افتتاحیه پنجمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی با حضور علی‌محمد مودب، شاعر و مدیر موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و جمعی از شاعران در سالن همایش‌های حسین فهمیده واقع در کردان کرج برگزار شد.

در ابتدای این برنامه مودب با بیان اینکه امکاناتی که در این دوره‌ها به شاعران ارائه می‌شود محدود است اما باید بهترین بهره را از امکانات موجود برد، اظهار کرد: نباید شاعری را با هیچ چیز دیگری اشتباه گرفت، قرار نیست نه بی‌سواد و نه دانشمند باشید. پس نباید برای مثال شاعرانی که میل و جنون به آفرینش دارند، خود را ادیب بدانند. در نتیجه در انجمن‌ها نباید درگیر قضایایی این‌چنینی باشید یا وقت خود را به این شکل بگذرانید. ما نیامدیم که مچ کسی را بخوابانیم؛ ما آمده‌ایم که شعر بگوییم. شاعر باید شاعر باشد و درک خود را از معرفت و حس‌های تازه قطع نکند.

وی با اشاره به سادگی زبان حسین منزوی، بر لزوم دوری از غرق شدن در اصطلاحات ادبی تاکید کرد و گفت: من شاعرانی دیدم که چیزی از اصطلاحات ادبی نمی‌دانند اما شاعرانی بزرگی هستند، در نتیجه معتقدم که نباید سواد ادبی بشود همه‌چیز.

مدیر انتشارات شهرستان ادب با بیان اینکه شعر مسلمانی است، افزود: پذیرش حق و شکستن در برابر او شعر است، در نتیجه شاعران بزرگ دلشکستگی و تواضع خاصی دارند. حتی اگر شاعرانی چون اخوان ثالث از نمای دور به نظر آیند که به خود مغرورند اما وقتی نزدیک می‌شویم می‌بینیم که دلشکسته‌اند.

مودب ادامه داد: ما آمدیم شاعر شویم؛ جانمان را صیقلی کنیم تا تابش‌های حقیقت زندگی‌مان را دریافت کنیم، پس باید در این بحث سلوک کرد و متواضع بود.

وی همچنین  بر لزوم یادگیری درست آموختن تاکید کرد و گفت: باید روش آموختن را آموخت که البته بستگی به نوع زندگی، ادب و ... دارد. آموختن مقدماتی دارد که باید مورد توجه قرار داد. من معتقدم که همیشه باید دانش‌آموز بود حتی اگر به درجه استادی دست یابید. چراکه یکی از ویژگی‌های بزرگان معلمی است. معلمی موجب می‌شود که دانش‌آموزی در وجود انسان نهادینه شود.

این شاعر در ادامه به نقش جدی شاعران بزرگی چون مولوی و سعدی در دین‌شناسی، دنیاشناسی، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی اشاره کرد و توضیح داد: انسان‌ها و در واقع شاعران بزرگی در تاریخ تفکر ما وجود دارند که البته تاثیر آن‌ها بسیار واضح و مشهود است.

مودب با بیان اینکه شاعران جایگاهی در تفکر و عمل دارند، افزود: متاسفانه امروز در این زمینه به دلیل تغییر ساختارهای آموزشی سنتی ما و اکتفا به چند واحد معارف اسلامی در دانشگاه‌ها با کمبودهایی مواجه هستیم. این نیازی است که باید  در پی رفع آن بود.

وی معتقد است که شاعرانی که می‌خواهند جدی‌تر کار را دنبال کنند باید در بحث تفکر متمرکزتر شوند. مودب با بیان اینکه علاوه بر مطالعه کتاب‌هایی چون نهج‌البلاغه باید از آثار متفکران معاصر امروزمان نیز مطالعه داشت، توضیح داد: از نویسنده‌های امروز می‌توان به نام‌هایی چون قیصر امین‌پور، محمدکاظم کاظمی، سیدحسن حسینی، علی معلم و دیگر انسان‌های صاحب منظر و دیدگاه اشاره کرد.

این شاعر به وظایف هر فرد در قبال خود اشاره کرد و گفت: باید دید که هر فرد در قبال خود چه وظایفی بر عهده دارد و در ادامه باید چراغ روشنی که به واسطه معرفت و جستجو در عالم ادبیات در وجود شما قرار دارد، در وجود دیگران نیز روشن کنید.

پنجمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی از سه‌شنبه 11 تا جمعه 14 اسفندماه در مجموعه فرهنگی، تفریحی، آموزشی کردان کرج برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.