قدس آنلاین/ محمد هرمزی : به رغم تداوم سایه سنگین رکود برمعاملات طلا در یک ماه گذشته، قیمت این فلز گرانبها به همراه سکه از افزایش معناداری برخوردار بوده است. قیمت طلا پس از یک وقفه طولانی سرانجام از مرز ۱۰۰ هزار تومان در هر گرم گذشت و سکه هم برای مدتی دوباره یاد دوران درخشان خود را با رقم‌های میلیونی زنده کرد.

  گرمای بازار طلا در روزهای پایانی سال

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در یک ماه اخیر قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار روندی صعودی داشته و از ۹۶ هزار و ۵۶۰ تومان به ۱۰۱ هزار و ۹۲۰ تومان رشد داشته است. این نوسان قیمتی در بهمن ماه تا نزدیک به ۶ هزار تومان گزارش شده است.
قیمت سکه تمام طرح جدید نیز با افزایش حدود ۳۳ هزار تومانی در یک هفته به یک میلیون و ۱۰ هزار تومان افزایش یافت.
نوسان در قیمت سکه و طلا در حالی طی چند ماه گذشته معنادار شده که این بازار به دلیل ثبات قیمت ارز و اونس جهانی در خواب زمستانی فرو رفته بود.
با این حال قیمت طلا و سکه در ایران متأثر از دو شاخص ارز و اونس جهانی به همراه امنیت روانی حفظ دارایی‌ها در یک بازار امن است؛ از همین رو به دلیل ثبات در بازار ارز و دامنه کوتاه نوسان قیمت ارز، بازار طلا دست کم در دو سال گذشته از ثبات برخوردار بوده است، اونس جهانی هم برای مدت‌های طولانی بدون خیز بوده و تنها طی چند ماه گذشته به دلیل وجود برخی نگرانی‌ها از ثبات مالی جهانی، بازار تقاضای طلای جهانی هم کمی افزایش داشته است.
در این میان خرید قابل توجه طلا از سوی برخی کشور‌ها زمینه افزایش قیمت طلا را در بازارهای جهانی فراهم کرده است.  بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت‌های جهانی طلا از ابتدای سال ۲۰۱۶ تاکنون حدود ۱۸درصد افزایش یافته، اما این فلز ارزشمند در چهار سال گذشته ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.
درهمین فاصله روسیه به جمع متقاضیان پر و پا قرص طلا به همراه هند در بازارهای جهانی تبدیل شده است، دراین ارتباط روزنامه آلمانی دیوالت با اشاره به افزایش اخیر حجم ذخایر طلای روسیه می‌نویسد: «این حمله‌ای بی‌سر و صدا به برتری دلار است». روسیه تنها دریک ماه ۲۰ تن طلا خریده است.
البته گفته می‌شود، هیچ دلیل اقتصادی مشخصی برای چنین افزایش خریدی وجود ندارد، بنابراین احتمالاً این اقدام با هدف حمله به برتری ارزهای آمریکا و اروپا انجام می‌شود.
از سال ۲۰۰۵ میلادی تا کنون، حجم ذخایر طلای روسیه حدود چهار برابر شده است و این در حالی است که طی ۱۲ ماه گذشته حجم این ذخایر بیش از ۲۰۰ تن افزایش داشته است.

 ارزیابی بانک جهانی
دراین باره واکنش بانک جهانی و یکی از معتبر‌ترین بانک‌های اروپایی نشان از نوسان‌های قیمت طلا و مقاومت این فلز در کوتاه‌مدت دارد؛ اما هردو نهاد پیش‌بینی کرده‌اند که این مقاومت در هم شکسته و روند قیمتی این فلز نزولی خواهد شد. به‌ دلیل تأثیر متقابل نرخ بهره فدرال رزرو و بورس آمریکا در بازار طلا، پیش‌بینی‌های میان ‌مدتی در مورد این دو بازار نیز ارایه شده است.  اما شاید مهم‌ترین دلیل نوسان قیمت ارز دربازارهای جهانی افت پی درپی بازارهای سهام بوده که سرمایه گذاران را به سمت سرمایه گذاری دارایی‌های امن نظیر طلا سوق داده است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، ضعف بازارهای سهام جهان به همراه دورنمای تأخیر در افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، سرمایه‌گذاران را به سوی طلا جذب کرده است. طلا که در دسامبر سال گذشته به پایین‌ترین قیمت در پنج سال گذشته نزول کرده بود، امسال از آشفتگی بازارهای مالی جهان و سیاست نرخ‌های بهره پایین سود برده و با ۱۶ درصد رشد قیمت تا به این لحظه بهترین عملکرد را در میان کالاهای دیگر داشته است.
بارناباس گان، اقتصاددان بانک «OCBD» که یکی از صحیح‌ترین پیش بینی‌ها را برای قیمت طلا داشته است، در بلومبرگ می‌نویسد: طلا در صورت تشدید ریسک‌گریزی سرمایه گذاران ممکن است به ۱۴۰۰ دلار در هر اونس صعود کند.

 بازار پیچیده ایران
به هرحال اونس جهانی و قیمت ارز در داخل به همراه واکنش بازارهای رقبایی از بازار پول و سرمایه سهم عمده‌ای در رکود یا رونق این بازار داشته و دارد.
در این باره یک کار‌شناس بازار طلا و سکه به خبرنگار ما می‌گوید: با کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر باید قیمت طلا هم کاهش پیدا می‌کرد، اما با روند افزایش اونس جهانی این مهم اتفاق نیفتاد.
یوسف تقی زادگان با بیان اینکه به رغم آنکه قیمت طلا و سکه از نوسان برخوردار بوده، اما معاملات در رکود کامل به سرمی‌برد، ادامه می‌دهد: دراین بازار مثل سایر بازار‌ها خبری از معاملات نیست. درحالی که حدود ۲۰ روز تا سال نو زمان باقی است، اما نقدینگی برای خرید طلا وجود ندارد.  این عضو کمیسیون اتاق اصناف کشور ادامه می‌دهد: به دلیل کمبود نقدینگی خانوار‌ها امسال نیز بازار معاملات طلا کساد است و سرمایه خانوار‌ها هم عموماً صرف خرید مایحتاج و خرید‌های نوروزی می‌شود و پس اندازی برای خرید طلا نخواهد ماند.
وی تصریح می‌کند: به احتمال زیاد بازار طلا در۱۰ روز پایانی سال گرم خواهد شد، درغیر این صورت بسیاری از واحدهای طلافروشی ورشکست خواهند شد.
وی با بیان اینکه بازار طلا پس ازعید هم کساد خواهد بود، تأکید می‌کند: امسال رکود معاملات طلا بی‌سابقه بوده، اما این بازار در چهار سال گذشته همچنان در رکود بوده است.
وی با بیان اینکه قیمت طلا و سکه متأثر از دو شاخص ارز و اونس جهانی است، می‌گوید: طلا به وفور در بازار وجود دارد، با این حال قیمت طلا با رشد ۱۳ دلاری اونس افزایش یافته و هر گرم نیز ۳۰۰تومان گران شده است.
وی با بیان اینکه با افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی به نوعی قیمت ارز در بازار مدیریت می‌شود تا گرانی طلا از ناحیه اونس را خنثی کند، تأکید می‌کند: قیمت طلا و سکه در سال آینده متأثر از یکسان سازی قیمت ارز تغییر خواهد کرد، چنانچه قیمت ارز در محدوده ۳۰۰۰ تومان تک نرخی شود، قیمت طلا و سکه کاهش خواهد یافت اما اگر درمحدوده ۳۲۰۰ تومان تعیین شود، حدود ۱۰ درصد قیمت طلا افزایش خواهد یافت. البته این قیمت‌ها با این پیش فرض است که قیمت اونس جهانی ثابت باشد.
به گفته عضو کمیسیون کار‌شناسی طلا و جواهر اتاق اصناف کشور، در سال آینده پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت اونس جهانی هم افزایش خواهد یافت.
هم اکنون هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۲۶ دلار معامله می‌شود و هر گرم طلا نیز در بازار ایران از یکصد هزار و 200 تومان قیمت گذاری شده و سکه تمام بهار آزادی هم جایگاه یک میلیونی خود را حفظ کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.