قدس آنلاین/ نیشابور: به مناسبت سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» و در راستای توسعه فرهنگی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، نيشابور نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران شد.

نیشابور نامزد نهایی «پایتخت کتاب ایران» شد

این انتخاب بهانه ای شد برای گپ وگفتی با عباس كرخي، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور و مسؤول پیگیری نامزدی نیشابور در بحث پایتختی کتاب ایران که مدت هاست به اتفاق تیمی از همکاران ،نخبگان وفرهیختگان ابر شهر ایران« نیشابور» پیگیر آن هستند.

 برای شروع بفرمایید بحث پایتختی کتاب ایران چگونه شکل گرفت؟
پایتخت جهانی کتاب، عنوانی است که هر ساله از سوی یونسکو به شهری که برای تقویت جایگاه کتاب و ترویج کتابخوانی کوشش چشمگیری کرده باشد اعطا می‌شود و ما به مناسبت سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» و به منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی و با هدف حمایت از اقدام‌های انجام شده، پیشنهادهای نو و ابتکاری و برنامه‌های جذاب و مردمی در موضوع کتاب و کتابخوانی را در طرح «پایتخت کتاب ایران» براي معرفی نيشابور جهت کسب عنوان پایتخت کتاب ايران آماده كردیم.

 نیشابور چگونه متقاضی پایتختی کتاب کشور شد؟
 نیشابور درسال 1393 به عنوان نامزد نهایی پایتختی کتاب ایران مطرح شد و در رقابتی بسیار نزدیک، از کسب عنوان پایتختی کتاب بازماند واهوازی ها توانستند نخستین پایتخت کتاب ایران لقب بگیرند. در تماسی که آبان 1394، از دبیرخانه طرح پایتختی کتاب با بنده گرفتند، خواستند نقطه نظرات نیشابور را درباره طرح انتخاب پایتختی کتاب ایران بدانند، بنابراین کارگروهی دراداره تشکیل شد و نقاط قوت و ضعفی که به ذهنمان رسید ارسال کردیم و در نهایت همان کارگروه تصمیم گرفتند امسال نیز با جدّیت در این مسابقه فرهنگی شرکت کنیم.

 توانمندی‌های نیشابور در بحث پایتختی کتاب چیست؟
همان طور که می‌دانید، در طرح‌های پایتختی کتاب، هر شهر باید برنامه هایی پیشنهاد دهد که بتواند در گسترش و ترویج فرهنگ کتابخوانی درمیان عموم مردم اجرایی شود.
نیشابوردربحث کارگروه‌های مردم نهاد، انجمن مؤلّفان، شمار مؤلّف، پیشنهاد برنامه هایی براساس توانمندی‌های بومی، برنامه‌هایی براساس روزهای ملّی و... همچنین برنامه هایی درسطح منطقه ای، استانی، ملّی و بین المللی ارایه کرده است که امیدواریم بتوانیم آن‌ها را اجرا کنیم. جالب است بدانید، ما جزو معدود شهرهایی بوده ایم که درسال 1394 بیشترین برنامه را در راستای کتاب و کتابخوانی اجرایی کرده‌ایم، که جا دارد درهمین جا از فرمانداری، شهرداری، آموزش وپرورش، میراث فرهنگی و دستگاه‌های اداری وبخش خصوصی و تشکل‌های مردم نهاد تشکر کنیم و سپاس ویژه نیز ازهمکاران سختکوشمان در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم.
شورای فرهنگ عمومی وشورای اسلامی شهر نیز نگاهی ویژه به موضوع ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته اند که جا دارد دست مریزادی تقدیم شان کنیم.

 توانمندی‌های نیشابور هم برای این برنامه مورد ارزیابی قرار گرفته است؟
ما پیوسته با اداره کل و دبیرخانه پایتختی کتاب در تماس بوده ایم وگزارشی مصوّر از برنامه‌های خود را برایشان ارسال کرده ایم. به عبارتی برای هیأت داوران، به استناد موارد ارسالی مسجّل شده است که برنامه‌های پیشنهادی ما ،ضمانت اجرایی نیز دارد و هیأتی از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از توانمندی‌های نیشابور بازدید داشتند.

  وضعیت نیشابور در بین شهرهای متقاضی پایتختی کتاب چگونه است ؟
اکنون وضعیّت خیلی خوبی داریم. روز 26 بهمن ماه در خانه کتاب تهران با 14 شهر دیگر از برنامه‌های خود، دفاع کردیم... طوری که فضا را دیدم به نظرم جایگاه خیلی خوبی خواهیم داشت.

  اگر نیشابور پایتخت کتاب شود چه نتایجی برای شهر دارد؟
 به شهر منتخب افزون بر لوح تقدیر از سوی مقام‌های عالی‌رتبه کشوری، اعتبارات و منابع فرهنگی تخصیص خواهد یافت که دراین راستا نيشابور با توجه به غناي فرهنگي شایستگی انتخاب پایتخت کتاب ایران را دارد و با تشکیل ستادي منسجم اعم از افراد حقيقي وحقوقي کارگروه ویژه ای برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران با قوت شكل گرفته است و آن گونه که در جلسه تهران عنوان شد، بانک ملّت به عنوان حامی بخش کتاب، وارد میدان شده است و امیدواریم بتوانیم جزو سه شهر نهایی شویم تا از فرصت به دست آمده برای تجهیز زیرساخت‌های کتاب درنیشابور استفاده کنیم.

  چرا در بحث «روستای نمونه» نیشابور نامزد ندارد؟
 در برنامه‌های پیشنهادی سال 1395، روستاها نیز کانون توجّه قرار گرفته اند زیرا اگر از روستاها غافل شویم زیان جبران ناپذیری خواهیم دید. من اطمینان دارم در سال آینده در بخش روستاهای دوستدار کتاب نماینده ای ویژه ازنیشابورخواهیم داشت.

  به طور دقیق از دنبال کردن پایتختی کتاب ایران چه هدفی پیگیری می‌شود؟
از هر کاری که بتواند سرانه مطالعه را بالا ببرد، دفاع و حمایت می‌کنیم. در واقع تلاش برای این موضوع امری ضروری و راهبردی برای نظام جمهوری اسلامی است تا به هر شکل ممکن ارتباط مردم با کتاب افزایش یابد و گستره اجرای برنامه می‌تواند در سطح شهر، یا در سطح ملی و حتی بین‌المللی باشد

  چنانچه مطلب خاصی دارید بفرمایید؟
 بی شک نیشابور باید قدراین فرصت را بداند وهمه درکنار هم بتوانیم در راستای ترویج کتاب گام برداریم.  درست است که امروز نیشابور در وضع برنامه‌های ترویج کتاب خوب ظاهر شده است، ولی با آنچه باید باشیم بسیار فاصله داریم وامیدوارم بتوانیم در سایه همدلی وهمزبانی به یاری «یارمهربان » بشتابیم و به فرموده شاعر:
حُسنت به اتّفاق ملاحت جهان گرفت
آری به اتّفاق جهان می‌توان گرفت

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.