داریوش ارجمند بازیگر نقش‌هایی همچون مالک اشتر و حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) در ساخته‌های داوود میرباقری، انتقادات تندی نسبت به سریال «مختارنامه» وارد کرد.

انتقاد بی‌سابقه داریوش ارجمند از «مختار»
به گزارش قدس آنلاین کانال تلگرامی روزنامه ایران در ادامه آورده است: از نظر داریوش ارجمند، رفتار «مختار» رفتار شیعه نیست و زمان 12 ساله و بودجه 66 میلیاردی این سریال به صرفه نبوده است. ارجمند همچنین نحوه کشته‌شدن مختار در این سریال را دروغ خواند.
 
سریال «مختارنامه»، آخرین همکاری داوود میرباقری با صداوسیماست و پس از آن ساخته‌های این کارگردان، مثل «شاهگوش» و «دندون طلا» به شبکه نمایش خانگی آمده‌اند. البته آخرین همکاری داریوش ارجمند بازیگر محبوب میرباقری پیش از دهه هشتاد، به سال 1379 و «مسافر ری» بازمی‌گردد و پس از آن و ساخت «معصومیت از دست رفته» در سال 1382، ارجمند دیگر در کارهای این کارگردان حضور نداشته است.
 
ارجمند در بخشی از صحبت‌های تازه‌اش در دیدار با آیت‌الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفته است علاقه‌ای به بازی در سریال «مختارنامه» نداشته: «اصلاً دوست نداشتم در سریال مختارنامه بازی کنم، با دلیل و منطق به شما می‌گویم که سریال مختارنامه ایراد بسیار زیادی داشت و ساخت چنین سریالی به صرفه نبود.»
 
البته نظر او، درباره نقش‌های دیگرش در ساخته‌های میرباقری کاملا متفاوت است و معتقد است برای نقش مالک اشتر مبعوث شده: «من برای بازی نقش مالک اشتر یکبار استخاره گرفتم که خوب در نیامد و منجر به انصرافم شد اما پس از گذشت چندماه در یک جلسه مجاب شدم بار دیگر استخاره کنم که این بار خوب در آمد و در نهایت این نقش را بازی کردم.»
 
او با اشاره به بازی در نقش‌های تاریخی چون مالک اشتر و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، از علاقه به بازی در نقش حضرت ابوالفضل (ع) نیز صحبت کرده که البته سنش دیگری اجازه بازی در این نقش را نمی‌دهد، با این حال معتقد است هر فردی نمی‌تواند نقش او را بازی کند.
 
بخش مهم‌ صحبت‌های داریوش ارجمند که از نقش حشمت فردوس دفاع کرده و آن را مردی شریف دانسته است، به انتقاد به شخصیت مختار و ساخت سریالی درباره او بر می‌گردد: «من رفتار مختار را رفتار شیعه نمی‌دانم زیرا او که خود را مدعی رهروی از امام علی (ع) می‌دانست، نباید قاتلان امام حسین (ع) و یارانش را به آن شکل مجازات می‌کرد، زیرا شما می‌دانید که رفتار امام علی (ع) با ضاربش چقدر منصفانه بود.»
 
به عقیده بازیگر نقش مالک اشتر، مختار باید مسببان واقعه عاشورا را محاکمه می‌کرد تا عاملان اصلی مشخص شوند اما بدون آن‌که با امام زمان خود مشورت کند، تصمیم به مجازات و اعدام قاتلان امام حسین و یارانش گرفت.
 
ارجمند انتقادات خود را با لحن‌ تندتری نیز ادامه‌ داده است: «این مختار برای نظام و کشور ما به این اندازه ارزشمند نبود که برای ساخت سریالش 12 سال وقت گذاشته و 66 میلیارد تومان هزینه صرف شود و در آخر سریال نیز به دروغ نحوه کشته شدن مختار را گونه دیگر نشان دادند.»
 
او با اشاره به این‌که در تاریخ اسلام شخصیت‌های والامقامی نظیر «ابوذر» زندگی می‌کردند، گفت: «من نخستین فردی بودم که در سال 49 تئاتر ابوذر را روی صحنه بردم، اما متاسفانه سریال این شخصیت ساخته نشده است. به قول بزرگان ما باید یک‌بار دیگر منابع فرهنگی خود را بازنگری کنیم تا مورد استعمار و سوء استفاده قرار نگیرد.»
 
از نظر او، وقایع تاریخی در گذر زمان خود را اثبات می‌کنند و اگر در واقعه عاشورا خللی ایجاد شده بود کسی آن را باور نمی‌کرد اما در واقعه مختار، چه کسی آن را باور می‌کند؟
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.