دفتر امور مالیات و گمرگ انگلیس (اچ ام آر سی) روز شنبه در گزارشی با اشاره به معضل قاچاق و تقلب سیگار و توتون در این کشور و آثار زیانبار اقتصادی آن گفت که خسارت مالیاتی ناشی از این مساله در سال گذشته میلادی بیش ۲میلیارد پوند بوده است.

در انگلیس قاچاق دخانیات  بیش از ۲ میلیارد پوند خسارت بر جا می‌گذارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، یک سخنگوی «اچ ام آر سی» گفت: قاچاق دخانیات در انگلیس تنها در سال 15/2014 میلادی 2 میلیارد و یکصد میلیون پوند به انگلیس خسارت وارد کرده است.
وی گفت: در سال گذشته این نهاد انگلیسی از 417 نفر بابت قاچاق دخانیات شکایت کرده و توانسته است با ضبط یک میلیارد و 800 میلیون سیگار و 313 تن توتون قاچاق، از خسارت 746 میلیون پوندی به این کشور جلوگیری کند.
به گفته منابع انگلیسی از 600 میلیون بسته سیگار ضبط شده در شش ماه گذشته 10.7 میلیون داخل کشور، 182.2 میلیون در مناطق مرزی و 426.6 میلیون در خارج از انگلیس کشف شده است.
این نهاد انگلیسی همچنین اعلام کرد که 137 تن توتون (برای مصرف سیگارهای دست ساز) نیز در ماه های آوریل تا سپتامبر سال گذشته ضبط شده که می توانست بیش از 30 میلیون پوند به اقتصاد انگلیس خسارت وارد سازد.
شبکه خبری اسکای نیوز در خبری عنوان کرد که در میان قاچاقچیان بازداشت شده یک کمیسر عالی اوگاندایی به چشم می خورد که به جرم حمل 28 تن دخانیات به شش سال حبس محکوم شد.
این شبکه خبری افزود: مامورین مرزی نیز سال گذشته اعلام کردند که در پنج مجسمه بودا که با پشم شیشه پر شده بود، یکصد هزار سیگار قاچاق یافته اند.
روزنامه دیلی تلگراف نیز پیشتر با اشاره به روند فزاینده بازار فروش سیگار های قاچاق در انگلیس در گزارشی نوشته بود که از هر پنج سیگار در انگلیس، یک سیگار قاچاقی است.
این روزنامه، افزایش قاچاق سیگار در انگلیس را ناشی از افزایش دوبرابری قیمت سیگار طی ده سال گذشته دانسته و افزود: مالیات زیاد بر دخانیات نیز سبب شده تا انگلیسی ها به قاچاق سیگار روی بیاورند.
با این حال انجمن دولتهای محلی انگلیس ( ال جی ای ) پیشتر نسبت به ترکیبات خطرناک این گونه سیگارها هشدار داده بود.
این انجمن در اطلاعیه ای گفت که شمار زیادی از سیگارهای قاچاق کشف شده در بازار سیاه توسط انجمن دولتهای محلی انگلیس، حاوی میزان غیرعادی از مواد سمی و سرطان زا، پنبه نسوز ( آزبست) بوده است.
به گفته انجمن مذکور، داشتن درصد بالا و غیراستاندارد مواد سمی و سرطان زا چون قطران، نیکوتین، مونواکسید کربن، سرب، کادمیوم و آرسنیک و استفاده از پنبه نسوز یا آزبست ( به عنوان فیلتر) از جمله ویژگی های سیگارهای قاچاق است که بدون نظارت دستگاه های ذیربط در انگلیس به فروش می رسد.
این انجمن افزود: قاچاق سیگار علاوه بر خسارت 3 میلیارد پوندی، به تلاش های صورت گرفته برای کاهش مصرف سیگار و ارتقای سطح بهداشت در بریتانیا آسیب زده است.
انجمن دولتهای محلی انگلیس خاطرنشان کرد: مردم تصور می کنند با خرید سیگارهای قاچاق معامله خوبی را انجام داده اند اما بدلیل ترکیبات این گونه سیگارها، با سلامتی خودشان بازی کرده اند .
این انجمن تخمین زد در برخی مناطق انگلیس از جمله جنوب لندن سالانه بیش از 114 میلیون نخ سیگار معادل 22 میلیون پوند به فروش می رسد.
واردات غیر قانونی سیگار به انگلیس که گفته می شود منشاء بخش عمده ای از آن، کشورهای اروپای شرقی است، علاوه بر کاهش شدید درآمدهای مالیاتی دولت ، موجب زیان شدید شرکتهای دخانیات این کشور شده است.
کارشناسان بر این باورند که قاچاق سیگار به عنوان یکی از اشکال جرائم سازمان یافته در سطح کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، یکی از تجارت های غیرقانونی پر درآمد برای گروههای مافیایی به شمار می رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.