قدس آنلاین/ آرش ‏خلیل‏ خانه: اقدام شورای همکاری خلیج فارس در قراردادن نام «حزب الله» لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی با واکنش‌های گسترده‌ای در منطقه رو به رو شده است. شورای همکاری خلیج فارس روز پنج شنبه با فشار عربستان‌سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که حزب‌الله لبنان را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده و این جنبش را در همه سطوح سیاسی و نظامی‌اش تروریست می‌داند.

فشار عربستان بر حزب الله برای نفوذ در لبنان

عربستان سال 2014 حزب‌الله را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده بود که در آن زمان، بحرین و امارات از این کار تبعیت کرده و همین اقدام مشابه را انجام داده بودند.
به گزارش وبگاه «رأی الیوم»
«عبد اللطیف الزیانی» دبیر کل شورای همکاری مدعی شد که پس از «تداوم اقدامات خصمانه» نیروهای حزب الله برای «جذب جوانان کشورهای شورای همکاری به منظور اقدامات تروریستی، قاچاق سلاح، مواد مخدر، فتنه‌افروزی و تحریک برای هرج و مرج و خشونت» این تصمیم اتخاذ شده است. وی همچنین ادعا کرد که «این اقدامات حزب الله در سوریه، یمن و عراق با ارزش‌ها، اصول، اخلاق و قوانین بین‌الملل منافات دارد و تهدیدی برای امنیت ملی کشورهای عربی است».
فراکسیون حزب الله «وفا به مقاومت» در پارلمان لبنان تصمیم شورای همکاری خلیج فارس و بیانیه شورای وزرای کشورهای اتحادیه عرب علیه
حزب‏الله را محکوم کرده و آن را
«غیر منطقی» و «خصمانه» توصیف کرد. این فراکسیون اعلام کرد: «این تصمیم هرگز نمی‌تواند مانع ما در محکومیت ارتکاب جنایات عربستان سعودی علیه یمن و حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان از تروریست‌های عراق و سوریه شود.» عراق و الجزایر، مجلس اعلای اسلامی عراق، شخصیت‌ها و عمده جریان‌های سیاسی لبنانی، شورای امور خارجه اردن که یک نهاد مردمی است، حزب جنبش مردمی، حزب جمهوریخواه  و اتحادیه اصناف تونس که برنده صلح نوبل سال 2015 شده است هم این اقدام شورای همکاری خلیج فارس را محکوم کرده و خواستار لغو آن شدند. با این حال آمریکا از این اقدام قدردانی کرده است.

 هدف‌گیری محور مقاومت
تروریستی نامیدن حزب‌الله از سوی شورای همکاری خلیج فارس در ادامه فشارهای عربستان سعودی بر لبنان برای محدود کردن حزب‌الله در ساختار حکومت و قدرت در این کشور و اعمال نفوذ در تشکیل دولت لبنان صورت می‌گیرد. از سوی دیگر عربستان سعودی به دلیل نقش تعیین‌کننده و مؤثر حزب‌الله در سوریه تلاش دارد تا با اعمال فشار و ایجاد محدودیت برای آن اوضاع میدانی در سوریه را بویژه در اعمال آتش‌بس و در آستانه آغاز احتمالی فرآیند سیاسی مذاکرات صلح در سوریه به نفع گروه‌های مورد حمایت خود مدیریت کند. ریاض می‌داند در شرایط کنونی و با شکست گسترده گروه‌های مسلح تروریستی مورد حمایت خود  جبهه دوستان سوریه دست بالا را در مذاکرات صلح دارند و به همین دلیل می‌کوشد با محدود کردن اعضای این جبهه کفه ترازوی این معادله را به نفع معارضه سنگین‌تر کند.
از سوی دیگر، ریاض به دلیل اقدامات یکسویه و خودسرانه خود در منطقه به شدت مورد انتقاد مجامع جهانی است و با توسل به این حربه می‌خواهد پیکان انتقادها از رفتار خود را با فرافکنی متوجه حزب‌الله کند.

  فرافکنی ریاض
رأی‌الیوم با اشاره به این موضوع می‌نویسد:«عربستان در این برهه در جنگ علیه یمن شکست‌های بسیاری را متحمل شده؛ زیرا طی این مدت نتوانسته است اهداف خود را محقق کند. مجامع بین‌الملل نیز این کشور را به جنایت جنگی متهم می‌کنند و پارلمان اروپا نیز قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن دیگر این کشور به سلاح مجهز نمی‌شود.»
یک کارشناس و تحلیلگر مسایل منطقه در این باره می‌گوید:«اقدام عربستان
در وهله اول نشان‌دهنده نقش مؤثر حزب‌الله در معادلات منطقه است و از سوی دیگر با توجه به نقش حزب‌الله در مهندسی سیاسی لبنان، فشاری است در جهت محدود کردن این حزب در جهت تنظیم معادلات داخلی لبنان.»
جواد غلامزاده می‌افزاید:«با توجه به تصمیم پیشین عربستان در لغو کمک‌های وعده داده شده به ارتش لبنان و اقداماتی که در جهت اعمال محدودیت سیاسی و اقتصادی لبنان صورت داده است، این رفتار در جهت اهداف رژیم صهیونیستی تعریف می‌شود تا بتوانند بخشی از محور مقاومت را از درون اتحادیه عرب دچار چالش و محدودیت کنند.» وی تأکید می‌کند: «این اتفاق در حالی است که در جامعه بین‌الملل شاهد یک نگاه فراگیر ضدسعودی و ضدصهیونیستی هستیم و با توجه به جنایت‌های رژیم سعودی در یمن و رفتار صهیونیست‌ها در فلسطین یک نفرت فراگیر در جامعه جهانی در مورد این 2رژیم شکل گرفته است.»
غلامزاده این اقدام را در ارتباط با پیروزی‌های محور مقاومت در سوریه
علیه گروه‌های تکفیری نیز قابل تفسیر می‌داند و می‌گوید:«این رفتار قطعاً در آینده تشدید خواهد شد زیرا امروز همه جهان و حتی گروه‌های منتقد حزب‌الله در داخل لبنان به نقش این حزب در مبارزه با گروه‌های تکفیری اذعان دارند و اگر حزب‌الله در غرب سوریه با این گروه‌ها مبارزه نمی‌کرد چه بسا امروز تکفیری‌ها در لبنان حضور داشتند.»
غلامزاده اعمال نفوذ در انتخاب رئیس‌جمهور لبنان را دیگر هدف عربستان از ایجاد این فشارها عنوان کرده و می‌گوید:«در روزهای اخیر برای سی و ششمین بار پارلمان لبنان موفق به انتخاب رئیس‌جمهور نشد و عربستان با وارد کردن سعد حریری به معادلات داخلی لبنان در صدد است تا گزینه خود را به لبنانی‌ها تحمیل کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    همه چیز را به نفع خودتان تفسیر کرده اید