قدس آنلاین/ صبا کریمی: با این که کمتر از دو هفته به پایان سال باقی مانده است اما هنوز نمایش فیلم‌های نوروزی قطعی و خبر پخش فیلم‌ها رسانه‌ای نشده است. اکران نوروزی، فصلی حساس برای اکران فیلم‌هاست که می‌تواند نقش مؤثری در سال پیش روی سینما داشته باشد.

رقابت برای حضور در بهترین فصل نمایش فیلم

با نزدیک شدن به انتهای سال، بحث‌های پیرامون اکران نوروزی سینماها داغ شده است. امسال برخلاف سال‌های گذشته پخش‌کنندگان می‌گویند تا قطعی شدن آیین‌نامه جدید نمی‌توانند درباره ترکیب اکران نوروزی سینماها صحبت کنند، اما با این حال گزینه‌هایی برای اکران نوروزی مطرح شده و یکی از این فیلم‌ها «من سالوادور نیستم» است که رسماً اکران خود را از پنجم اسفندماه آغاز کرده است.
این فیلم تا نوروز 95 در گروه ماندانا به نمایش خود ادامه خواهد داد. بر این اساس 14 فیلم متقاضی شرکت در اکران نوروزی 95 هستند که در میان این فیلم‌ها «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به سرگروهی سینما آزادی، «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی در گروه سینمایی استقلال،  «پنجاه کیلو آلبالو» ساخته مانی حقیقی با موضوع کمدی درگروه سینمایی کوروش، «کفش‌هایم کو؟» ساخته کیومرث پوراحمد در گروه زندگی، «خشم و هیاهو» هومن سیدی در گروه اریکه ایرانیان موفق به توافق اولیه با صاحبان سینما شدند و احتمال حضور آن‌ها در نوروز بیش  از دیگر فیلم‌ها خواهد بود. در این میان فیلم «کوچه بی نام» بعد از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و از 23 بهمن ماه در سینماها اکران شد اما فیلم برای نوروز سرگروه نخواهد داشت اما اگر کف فروش را تامین کند اکران آن در پردیس‌های آزادی و کوروش ادامه خواهد داشت. این در حالی است که در این مدت اکران، فروشی بالای یک میلیارد را رقم زده است.
از سویی دیگر به نظر می‌رسید یکی از گزینه‌های قطعی اکران نوروزی فیلم سینمایی «بارکد» آخرین ساخته مصطفی کیایی باشد که به دلیل ژانرش مناسب این زمان اکران بود و قطعاً مورد استقبال واقع می‌شد اما علیرغم این که تهیه‌کننده مدتی قبل برای اکران نوروزی این فیلم به شورای صنفی نمایش درخواست داده بود، نام این فیلم در لیست نامزدهای اکران نوروزی قرار نگرفت. در چنین شرایطی احتمال دارد «بارکد» برای اکران دوم نوروز و یا عید فطر به نمایش درآید. همچنین فیلم‌های «چهارشنبه» و «نیمرخ‌ها» در گروه هنر و تجربه اکران خواهند شد.

 فروش خیره کننده اولین فیلم اکران نوروزی
نکته جالب در مورد فیلم «من سالوادور نیستم» استقبال خوب و قابل توجه مخاطبان از این فیلم است، درحالی که هنوز تعطیلات نوروزی آغاز نشده و به نظر می‌آید در آن زمان مردم نسبت به روزهای شلوغ آخر سال، زمان بیشتری برای سینما رفتن داشته باشند. جالب است که این فیلم توانسته در 32 سینمای تهران طی 9 روز و 45 سینما در شهرهای دیگر بیش از 700 میلیون تومان بفروشد و قطعاً این میزان فروش طی ایام نوروز چندین برابر خواهد شد و به احتمال بسیار یکی از گزینه‌های پرفروش‌ترین فیلم سال، همین فیلم خواهد بود.

 اکران نوروزی مناسب چه فیلم‌هایی است؟
بحث اکران نوروزی و فیلم‌هایی که شانس نمایش در این بازه زمانی را دارند همواره میان سینماگران مطرح بوده و هست. اکران نوروزی و اکران تابستان دو فصل بسیار خوب سینماروهاست که فیلم‌هایی که در این زمان اکران می‌شوند به سبب زمان مساعد و شرایط مطلوب نمایش فروش قابل توجهی دارند و عموماً مالکان فیلم‌ها هم مایلند در این زمان فیلم‌هایشان را روی پرده ببرند. علاوه بر این، از آنجایی که جشنواره فیلم فجر هم در بهمن ماه به پایان می‌رسد فیلم‌هایی که جوایزی را در جشنواره کسب کردند و یا برگزیده ویژه از نگاه مخاطبان بوده‌اند، شانس بیشتری دارند که در این جدول قرار بگیرند.
اما نکته مهمی‌که نباید از آن غافل شد بحث تنوع ژانر و انتخاب فیلم‌هایی است که با حال و هوای عید همخوانی بیشتری داشته باشد.
واقعیت این است که در ایام نوروز بیش از هر زمان دیگری حتی فصل تابستان، خانواده‌ها امکان تماشای فیلم‌ها را در کنار یکدیگر دارند و باید این مسأله را در نظر گرفت که این زمان فصل خانوادگی سینماست. به همین دلیل توجه به مضمون و محتوای فیلم‌ها باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار بگیرد تا والدین بتوانند کنار فرزندانشان فیلم‌ها را تماشا کنند.
نوروز 95 با اکران «من سالوادور نیستم» و با فرض اکران «پنجاه کیلو آلبالو» که از فضایی کمدی و طنز برخوردار است، می‌تواند از این حیث اتفاق خوبی باشد، هرچند جای «بارکد» در این میان خالی خواهد بود.
اما اکران «خشم و هیاهو» با مضمون خشونت‌باری که دارد و یا
«کفشهایم کو» ساخته پوراحمد چندان مناسب اکران در این زمان نیستند.
با این حال باید منتظر ماند و دید که قرعه به نام کدامیک از این فیلم‌ها می‌افتد و سال آینده، سینمای ایران چه اکرانی را در نوروز تجربه خواهد کرد.
 
 «چهارشنبه» سه‏ شنبه اکران می شود
در همین حال کارگردان فیلم «چهارشنبه» به مهر گفت: این فیلم سینمایی در آخرین روزهای اسفندماه ۹۴ در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران می شود.  سروش محمدزاده با اشاره به قطعی شدن اکران این فیلم در گروه سینمایی «هنر و تجربه»  گفت: «چهارشنبه» از روز ۲۵ اسفند ماه سال جاری در سینماهای گروه «هنر و تجربه» روی پرده
می رود و امیدوارم بتواند مورد اسقبال قرار گیرد.
گروه «هنر و تجربه» در پنجشنبه شب ۲۷ اسفندماه مراسم اکران خصوصی این فیلم را برای اصحاب رسانه و هنرمندان در سینما فرهنگ برگزار
می کند. این مراسم ساعت ۲۰:۳۰ برگزار می شود. این فیلم سینمایی در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، توانست تندیس ویژه بخش «هنر و تجربه» را دریافت کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.