به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و بسیاری از فعالان بازار خودرو با اشاره به رکود حاکم بر این بازار نسبت به آینده قیمت خودرو در سال آینده نیز ابراز نگرانی می‌کنند، زیرا تولیدکنندگان بر گران شدن محصولاتشان تاکید دارند.

موتور بازار خودرو گرم نشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام جم، با این وضعیت، انتظار مردم از ارزان شدن خودرو با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها نیز تحقق نخواهد یافت.

کارشناسان صنعت خودرو در این زمینه می‌گویند: گرچه ارائه تسهیلات خرید خودرو از سوی دولت قرار بود باعث ایجاد رونق در صنعت خودرو شود، اما توفیقی در این زمینه ایجاد نشده و تسهیلات خرید خودرو تنها به عنوان مُسکنی موقت توانست بخشی از مشکلات را به آینده منتقل کند.

این گروه معتقدند انتظار ایجاد شده در ذهن خریداران باعث شده تا بسیاری از آنها برای خرید به بازار مراجعه نکرده و منتظر رویدادی در آینده باشند.

درحالی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر هم قرار بر بروز اتفاقی در بازار خودرویی کشور باشد باید در یک سال آینده منتظر آن باشیم چون هنوز بسیاری از توافق‌ها و قراردادهای امضا شده تنها به صورت ظاهری بوده و هنوز حالت اجرایی به خود نگرفتند.

این درحالی است که امیرحسین قناتی، مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت با بیان این‌که خودروهای مازاد ثبت‌نام با تسهیلات 25 میلیون تومان تحویل مشتریان شده است، گفت: صنعت خودرو هنوز هم نیازمند حمایت تعرفه‌ای است.

قناتی در مورد دلیل عدم کاهش تعرفه واردات خودرو برای سال آینده در گفت‌وگو با فارس افزود: تعرفه، ابزار کنترل بازار است و از طریق آن، بازار را براحتی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهیم. بنابراین اگر تعرفه خودرو برداشته شود، صنعت خودرو هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور نخواهد داشت.

مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت ادامه داد: برخی از ایجاد رقابت با برداشته شدن تعرفه‌ها خبر می‌دهند، اما نباید فراموش کنیم صحبت در مورد رقابت با کشورهایی است که از شرایط اقتصادی بهتری برخوردار هستند، مثلا به بخش تولید سود بانکی با تسهیلات 2 درصدی می‌پردازند. بنابراین حمایت باید با برنامه‌ همراه باشد، حمایت به تنهایی سودی ندارد، بلکه باید برنامه تولید، کیفیت، ارتقا و توسعه محصول نیز وجود داشته باشد.

حال سوال این است که با وجود اظهارنظر همه مسئولان نسبت به وجود نیروی کار متخصص ارزان و انرژی ارزان‌قیمت در کشور چطور خودروسازان ایران هنوز نتوانسته‌اند مزیت رقابتی مناسبی با محصولات خارجی ایجاد کرده و همواره خودروسازی کشورمان باید مورد حمایت (عنایت) دولت قرار گیرد؟

آیا واقعا سال آینده خودرو ارزان خواهد شد یا این‌که باز هم همانند داستان تکراری هر ساله خودروسازان به بهانه افزایش دستمزد یا مالیات بدون درنظر گرفتن تغییر شرایط اقتصادی کشور با لغو تحریم‌ها، قیمت‌ها را افزایش خواهند دارد؟ رویه‌ای که می‌تواند به رکود فعلی دامن زده و باعث بروز مشکلاتی در این صنعت تحت حمایت دولت شود.

تعطیلی یک به یک نمایشگاه‌ها

غلامحسین قاسمیان، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌‌داران اتومبیل با اشاره به رکود حاکم بر بازار خودرو به خبرنگار جام‌جم گفت: با وجود فرارسیدن ایام پایانی سال که هرساله رونقی قابل توجه در بازار خودرو ایجاد می‌کرد، امسال نه تنها خبری از رونق در این صنف نیست بلکه نمایشگاه‌داران به دلیل ناتوانی در تأمین هزینه‌هایشان به فکر تغییر شغل افتاده یا واحد صنفی خود را تعطیل کرده‌اند.

قاسمیان افزود: گرچه تسهیلات خرید خودرو قرار بود رونق بازار را به ارمغان آورد، اما هیچ تغییری در این زمینه ایجاد نشد و بحث فروش وکالتی این خودروها در بازار بیشتر شد که بیانگر نقص موجود در این طرح است.

وی درباره آینده قیمت خودرو اضافه کرد: به روشنی نمی‌توان درباره قیمت خودروها در سال آینده اظهار نظر کرد اما آنچه مسلم است دربخش خودروهای وارداتی، قیمت ارز و تعرفه نقش تعیین‌کننده داشته و در بخش خودروهای داخلی، تولیدکنندگان تعیین‌کننده قیمت هستند اما با توجه به روند سال‌های گذشته نباید انتظار کاهش قیمت را داشته باشیم چون خودروسازان با اشاره به افزایش برخی هزینه‌هایشان مثل دستمزد اقدام به افزایش قیمت خواهند کرد درحالی که واقعا بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.

به‌طور طبیعی افزایش خواهیم داشت

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درباره آینده قیمت خودرو به خبرنگار ما گفت: انتظار کاهش قیمتی که در ذهن خریداران ایجاد شده، تصوری اشتباه است که فقط به افزایش رکود در صنعت دامن خواهد زد. درحالی که واقعیت امروز چیز دیگری است و متقاضیان خرید خودرو باید کاملا به شرایط واقف باشند که قیمت خودرو صرفا به رفع تحریم‌ها بستگی نداشته بلکه عوامل متعددی در تعیین قیمت خودرو دخیل است که باید تک تک آنها را برای تعیین قیمت خودرو مورد بررسی قرار داد.

نجفی‌منش افزود: به‌طور کلی قیمت خودرو با توجه به برخی نهاده‌ها به عنوان مواد اولیه تعیین می‌شود. بنابراین عوامل بسیاری در آن دخیل خواهد بود که عمده آنها نرخ تورم، قیمت ارز و همچنین مالیات و نرخ دستمزد است. لذا با وجود نرخ تورم و افزایش قیمت ارز از زیر 2000 تومان به بالاتر از 3000 تومان باید منتظر افزایش قیمت‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: بنابراین به طور طبیعی افزایش قیمت خودرو را برای سال آینده خواهیم داشت زیرا چند اتفاق در حال رخ دادن است؛ یک تورم 10 درصدی را در بازار داریم ضمن این‌که نرخ دلار رسمی و غیررسمی نیز در حال افزایش است. این در حالی است که تا این لحظه افزایش چندانی در قیمت‌ها نداشته‌ایم که هزینه‌ها را پوشش دهد.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: البته این افزایش قیمت که از سوی تولیدکنندگان درنظر گرفته خواهد شد بدون تردید متناسب با توان و کشش بازار خواهد بود و در محدوده‌ای است که متقاضیان توان خرید داشته باشند و مشکلی در زمینه فروش خودروسازان ایجاد نشود.

کیفیت، هزینه دارد

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ضمن دفاع از افزایش قیمت خودرو به خبرنگار ما گفت: مدت‌هاست اکثر کارشناسان و مسئولان درباره ارتقای کیفیت خودرو در کشورمان سخن گفته‌اند و امروز خودروسازان در این زمینه گام برداشته‌اند، چون شرایط در دوران پساتحریم مساعد شده است. اما سوال اینجاست که آیا واقعا این تغییر کیفیت نباید هزینه داشته باشد؟

نعمت‌بخش افزود: همه می‌دانیم برای تولید خودروی باکیفیت نیازمند استفاده از قطعات باکیفیت‌تر هستیم که همین امر به افزایش قیمت تمام شده دامن خواهد زد. به عنوان مثال وقتی سایپا خودروی تیبا را به عنوان خودرویی باکیفیت‌تر و به‌روزتر از پراید به بازار ارائه کرد با وجود افزایش قیمت متقاضیان براحتی آن را پذیرفتند بنابراین متقاضیان خرید خودرو برای ارتقای کیفیت هزینه‌ خواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.