وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افزایش نرخ جرایم رانندگی کمک به سلامت مردم است همان گونه که افراد سیگاری هزینه سیگار را خودشان باید بپردازند چرا که ۹۰ درصد سرطان های ریه ناشی از مصرف سیگار است.

افزایش جرایم رانندگی به نفع سلامت مردم است/چرا باید بعد از ۳۷ سال خودروی ملی ما این باشد؟

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا - سید حسن هاشمی روز یکشنبه طی سخنانی در همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهور ناجا افزود: عوارض خرده فروشی سیگار را هم افزایش دهند، به ما هم ندهند چرا که در این راستا 11 هزار میلیارد تومان گیر دولت می آید.
** 10 برابر کشته های تصادفات مجروح و معلول داریم
هاشمی در سخنانش افزود: 10 برابر کشته های تصادفات مجروحیت و معلولیت داریم که دو یا سه هزار میلیارد هزینه می کنیم. از سوی دیگر 6 برابر ظرفیت زندان ها زندانی داریم که بخشی از آنها به دلیل تصادف و نداشتن بیمه در زندان ها بسر می برند.
وی با مثال آوردن این که در سراوان یک نفر نان آور 11 نفر است، گفت: چنانچه برای این یک نفر اتفاقی رخ دهد، مجروح شود و یا کشته شود، بقیه اعضای خانواده چه کاری باید انجام دهند؟
** آمبولانس هوایی ما مشکل دارد
وزیر بهداشت گفت: در حوزه بهداشت و درمان تلاش کرده ایم تا حضور در صحنه بهتر از گذشته باشد. به عنوان مثال، در بخش اورژانس بیمارستانی هزار و 500 میلیارد تومان بابت توسعه و تجهیز هزینه کردیم این در حالی است که امداد هوایی یا آمبولانس هوایی نیز مهم است.
هاشمی گفت: وقتی بالگرد را آماده می کنیم، می گویند جایگاه سوخت نیست. جایگاه سوخت را درست می کنیم می گویند آشیانه نیست. چنانچه عزم و همتی باشد، بسیاری از این مسیرها را سریع تر طی می کنیم.
** کاهش آسیب های اجتماعی به کم شدن تصادفات کمک می کند
وی خطاب به مدیران راهور گفت: تصادفات دست شما نیست. دست ما هم اصلا نیست. این که مردم آسیب نبیند یا فوت نشوند در بعد از تصادف به عهده ماست اما این که تصادفی اتفاق نیفتد دست ما نیست. کار ما بعد از حادثه شروع می شود، به همین منظور صنعت خودرو، راه و شهرسازی و از همه اینها مهم تر اشتغال، کاهش آسیب های اجتماعی و روح و روان مردم از همه مهم تر است چرا که بخشی از تصادفات ناشی از خستگی است. از سوی دیگر باید به خودروهایی که بیشتر آسیب می زنند نمره ندهید.
** فرهنگ چند هزار ساله داریم اما نمی توانیم مشکل تصادفات و آلودگی هوا را حل کنیم
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که آمار تلفات ما در تصادفات از کشورهای آفریقایی بالاتر است، گفت: این در حالی است که فرهنگ چند هزار ساله داریم. در عرصه های مختلف علمی مقام اول و در منطقه مقام شانزدهم را داشته و در حوزه های دفاعی قدرت اول منطقه هستیم اما نمی توانیم این مشکل را حل کنیم. نمی توانیم آلودگی هوا را حل کنیم.
هاشمی با اشاره به ناکارآمدی برخی از بخش ها گفت: از حرف های تکراری و تعارف بگذریم و بیاییم مشکلات را حل کنیم. کشوری که جزو قدرت های هسته ای جهان است. در علوم مختلف پزشکی سرآمد است. در نانو فناوری رتبه هفتم یا هشتم جهان را دارد، نمی تواند مردم را توانمند کند.
هاشمی به نقش تعلیمی و دانشگا هی صداوسیما و رسانه ها اشاره کرد و گفت: رسانه ها به جای این که دروغ بگویند، تهمت بزنند، آن را به جان این و این را به جان آن بیندازند؛ بیایند مردم را توانمند کنند.
** چرا باید بعد از 37 سال خودروی ملی ما این باشد؟
وی با بیان این که کمترین رشد در زمینه اعتبارات در دو سال گذشته به حوزه بهداشت و درمان مربوط بوده، گفت: این در حالی است که بیشترین اخبار و تریبون را وزارت بهداشت در اختیار دارد. این که چقدر پول داده شده، واقعیت نیست. هرچه پول از جیب ما کم می کنند بگذارند برای کاهش تصادفات. چرا باید بعد از 37 سال خودروی ملی ما این باشد؟ یکی از اشکالات این است که کسی نمی خواهد در نظام جمهوری اسلامی بده شود. برای همین تصمیم نمی گیرند و موضوع را رها می کنند.
هاشمی ادامه داد: در مورد یارانه ها، تصادفات و کشته ها صحبت ها می شود اما تصمیم نمی گیرند. در صورتی که اگر صنعت ریلی را در شهرهای بزرگ توسعه دهیم، به کاهش آلودگی و کشته ها می رسیم. این در حالی است که آمار موتورسیکلت ها و کشته ها وحشتناک است تا جایی که شایع ترین علت آلودگی هوا نیز موتورها هستند. چرا نمی توانیم موضوع موتورسیکلت ها را حل کنیم؟ ادعا داریم دنیا را می توانیم اداره کنیم و هزار و یک ادعای دیگر هم داریم. در حالی که برای رفع مشکل موتورسیکلت ها حداقل بیاییم به تجربه و دانش دنیا مراجعه کنیم. یا موتورهای ایمن تری بسازیم.
وی ادامه داد: می گویند اگه صنعت را گیر بدهیم یک عده دارند نان می خورند این در حالی است که در برخی از بخش ها از جمله غذا و کشاورزی نیز مشکل داریم و برخی از امور را معطل نگه داشته ایم، در حالی که در کل دنیا در زمینه تصادفات، جریمه سنگین و برخورد شدید را بازدارنده می دانند. بر این اساس می توان گفت افزایش جرایم رانندگی کمک به سلامت مردم است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.