ابزار شناخت فرهنگ ،باستان شناسی است . باستان شناسی همانا فرهنگ شناسی است.

 باستان شناسی ابزار شناخت فرهنگ است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میراث آریا، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم گشایش چهاردهمین گردهمایی باستان شناسی ایران که صبح امروز 16 اسفند ماه در موزه دوران اسلامی برگزار شد، گفت: بسیار خوشنودم که در ایین گشایش یک گردهمایی دیگر باستان شناسی ایران حضوردارم،گردهمایی چهاردهمی که تداوم و پیام آن آرزوی همه اهالی خانواده بزرگ میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: فرهنگ امروز ایران در دوران نوسازی و در دوره تدبیر وامید که فرهنگ را هم در کنار بسیاری دیگر از واجبات معنوی مردم بزرگ ایران مهم می شمارد، عرصه بیداری از رخوت چندین و چند ساله است، فرهنگ بیدار، برترین و والاترین سرمایه هرملتی و در هر کجای جهان امروزی است و ملت ایران دراین ساحت هرگزکمبودی احساسی نمی کرده ونمی کنند، چراکه دارای فرهنگ زنده و پویایی که با بیداری و هشیاری ،هیجانات روزمره ناپایدار ولی گاه سهمگین را پشت سرگذرانده و می گذراند، مابافرهنگ زنده ایم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: جهان درآغازهزاره سوم میلادی در معرض آزمونهای بزرگ و ایران امروز نیز در آستانه تحولاتی بزرگ است .جهان کوچک شده ای که دهکده جهانی اش گویند،جهان دیگر و دگرگون شده و آماج آن دگرگونی چه بدانیم ،چه نه ،چه بخواهیم یا نخواهیم ،چه بپذیریم و چه نه ،ما راهم دربرگرفته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: امواج دگرگونی مغروق مان کرده است. برماست برساختن آن کشتی نجاتی که از این همه آماج و امواج ایمن مان بدارد و کدام پناه و جان پناهی برای ما وجود دارد جز فرهنگ مان، آیین مان ما وجود دارد و اما باید فرهنگ را شناخت تا درپناه آن بتوان آسود و آرمید.

سلطانی فر اضافه کرد: ابزار شناخت فرهنگ ،باستان شناسی است . باستان شناسی همانا فرهنگ شناسی است . فرهنگ به ما می آموزد که چیستیم و کیستیم و کجاهستیم .ما مگر در این جهان پرآشوب پرسشی جز این داریم. چیستی مان، کیستی مان وکجا بودنمان، مانند هرکدام از دیگر شعب و فروع دانش بشر ی، باستان شناسی هم هردم ،هر آن و هرلحظه ،در حال تغییر و تبدیل و پیشرفت است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: تغییر و تبدیل و پیشرفت در ذات دانش است. دانش ایستایی نمی پذیرد . پویاست، باستان شناسی ایران هم سرشت  و سرگذشت وسرنوشتی جدای از باستانشناسی جهانی ندارد. باستان شناسی با مقتضیات ایرانی و هنرمندی باستان شناس ایرانی است. همین می تواند باشد و هست که بیافریند باستان  شناسی ایرانی را ،هم باستان شناسی باشد و هم ایرانی ،هم درعرصه های جهانی بدرخشد و هم به شناخت فرهنگ ملی و میهنی و پدری یاری مان رساند.

وی افزود: پاره پاره سفالینه های باستانی ،خشت خشت کوخ وکاخ تاریخی ،تکه تکه سنگ بناهای دیرین ،کاشیها ،سنگفرشها ،آجرها ،گچبریها ،مانده ها و برجای مانده های مواریث تاریخی و فرهنگی ما ،گوهرشب چراغ فرهنگ ماست . این داشته های خاک خورده و گرد روزگارگرفته شاید در ظاهر بی ارزش به واقع گرانمایه ترین دارایی همه ما وحتی عالمیان است. برماست گردوخاک زدودن از پیکر شریفشان برماست بازآراستن و باز پیراستن ،برماست روحی تازه درکالبد فرتوتشان دمیدن تا از پس سالها بی مهری یاران بیابند تا تکیه زنیم برجسم وجانشان تا سایه سار برسرمان ازتابش بی ترحم زمانه سازند.

سلطانی فر در پایان گفت: آینده برنامه ریزی های کلان و جامع نگردولت تدبیروامید درقلمروفرهنگ ومیراث فرهنگی درراه است.ما به چشم انداز نویدبخش روزهای آتی دلخوش و دل قوی می داریم .فرهنگ ایرانی ومیراث فرهنگی از پس دست وپنجه نرم کردن با ناملایمات روزگار تحریم های خارجی،نامهربانی های داخلی ،امروزنفس تازه کرده است.تا برخیزد وبرگیرد وبرسازد .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.