قدس آنلاین: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: اعتبارات استانی و ملی انجام طرح‌های منابع طبیعی حدود ۲۴ میلیارد تومان برای سال ۹۵ – ۹۴ به تصویب قانونی رسیده، اما تاکنون فقط حدود ۵۰ درصد این رقم جذب شده است .

تاکنون ۵۰ درصد اعتبارات طرح‌های منابع طبیعی اصفهان جذب شده است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، محمد حسین شاملی در نشست خبری خود باخبرنگاران  که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهارداشت: امسال هفته ی منابع طبیعی با شعار"مدیریت جامع منابع طبیعی با مشارکت مردم" برگزار می شود .

وی اضافه کرد: پوشش گیاهی در همه عرصه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، اهمیت درختان به اندازه‌ای است که ریشه و ته مانده‌ای از آنها می‌تواند در تثبیت خاک و جلوگیری از توسعه بیابان‌ها تاثیر به سزایی داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در ادامه با تاکید بر اینکه برخی ناهنجاری‌های زیست محیطی در دوران کنونی تعادل طبیعت را مختل کرده است، افزود: از این رو می‌توان از افزایش مصرف انرژی و آب، افزایش تولید دی اکسید کربن اشاره کرد که این امر موجب گرم شدن هوای کره زمین، خشکسالی و افزایش بیابان و به دنبال توسعه کانون‌های گرد و غبار شده است.

وی یادآور شد: روز هفدهم اسفندماه سال گذشته مقام معظم رهبری بر حفظ منابع طبیعی ، کنترل پدیده زمین خواری و کوه خواری و توجه ویژه به مسائل زیست محیطی خاصی داشتند ، بر این اساس اولویت فعالیت های  این اداره کل را در جهت حفاظت از عرصه های موجود منابع طبیعی  قرار دادیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه یک میلیارد نفر از جمعیت کره زمین در نواحی بیابانی زندگی می‌کنند، تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی بسیار اهمیت دارد زیرا کاهش اراضی کشاورزی، منابع آب و ... امنیت غذایی و زیست محیطی را به خطر می‌اندازد. البته فقط گیاهانی که در عرصه محصولات کشاورزی تولید می‌شود، دارای ارزش نیستند بلکه وجود بسیاری از گیاهان بخصوص گونه‌هایی که در کویرها وجود دارد برای جذب دی اکسید کربن، جلوگیری از فرسایش خاک و ... مؤثر است.

وی درباره اقدامات انجام شده در زمینه حفاظت از منابع طبیعی در سال جاری، افزود: تعداد 45 قرارداد گشت و مراقبت به ارزش مالی یک و نیم میلیارد تومان برای به کارگیری 62 نیرو و 50 دستگاه موتور و خودروی برای محافظت  را در دستور کار قرار دادیم، همچنین  در طول یکسال گذشته تعداد 1200 گزارش مردمی از طریق شماره تلفن 1504 دریافت کرده‌ایم.

شاملی از تشکیل 1499 پرونده در این زمینه خبر داد و گفت: 527 فقره از این موارد مربوط به تصرف اراضی در مساحت یک هزار و 220 هکتار از اراضی استان است و 172 حکم قضایی نیز در خصوص خلع ید اراضی زمین خواران صادر شده است و 40 پرونده قطع درختان توسط متجاوزان به جنگل‌ها تشکیل شده که این افراد حدود چهار هزار و 500 اصله درخت دست کاشت و درختان طبیعی را قطع کرده‌اند.

وی با اشاره به تشکیل پرونده تخلف 883 مورد چرای بی رویه دام در مراتع به تعداد 134 هزار و 928 واحد دامی مازاد بر ظرفیت مراتع ، اضافه کرد: تعداد پنج مورد درگیری بین محیط بانان و متخلفان انجام شده است که دو نفر از محیط بانان در آران و بیدگل به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفتند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان  تاکید کرد: این اقدامات در راستای بازدارندگی بود و اگر این اقدامات انجام نمی شد، تخلفات بیشتری صورت می گرفت.

وی با اشاره به اینکه اهمیت حفاظت از جنگلهای زاگرس در غرب استان اصفهان، ادامه داد: دلیل اصلی این امر استفاده از چوب درختان برای سوخت و سایر مصارف در روستاهاست که در این راستا الگوی سوخت برای 700 خانوار در فریدونشهر تغییر یافت و منابع طبیعی استان اصفهان با خرید و اعطای 110 آبگرمکن‌خورشیدی برای روستاییان، 800 سیلندرگاز ، ارسال کپسول گاز مایع و ... در بین روستاییان، حدود 80 درصد میزان  قطع درختان برای تامین سوخت کاهش یافت.

شاملی از فعالیت 200 کوره ذغالی در شهرستانهای نجف آباد، خمینی شهر و فلاورجان خبر داد و گفت: سالانه 2500 تن ذغال در این مراکز تولید می‌شود که بخشی از آن از چوب باغات خشک شده است و قسمت دیگری از آن از قاچاق چوب‌های جنگلهای زاگرس از استانهای دیگر تأمین می‌شود.

وی یادآور شد: مشکلی که وجود دارد این است که این کوره‌ها در داخل باغات و زمین‌های شخصی افراد واقع شده پس اداره کل منابع طبیعی به صورت مستقیم نمی‌تواند مانع فعالیتهای آنان شود اما در این راستا اداره محیط زیست و سایر نهادهای دولتی هماهنگی‌های لازم را برای برخورد و توقف کوره‌های ذغال پزی انجام داده‌اند.

 وی گفت: اعتبارات استانی و ملی انجام طرح‌های منابع طبیعی حدود 24 میلیارد تومان برای سال 1394 – 95 به تصویب قانونی رسیده است اما تاکنون حدود 50 درصد این رقم جذب شده است ولی خوشبخانه ستاد بحران استان و استانداری به دلیل حساسیت موضوع کمک‌های خوبی کردند.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در پاسخ به سؤال یکی ازخبرنگاران مبنی براعطای مجوزهای معادن در عرصه‌های منابع طبیعی، گفت: تعداد 512 درخواست مجوز معدن به این اداره ارسال شد اما تنها با 182 فقره آن موافقت کردیم. البته برای مثال قبلاً سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز 200 هکتار فعالیت معدنی می‌داد در حالی که اداره کل منابع طبیعی با دو هکتار این عدد موافقت می‌کرد ولی خوشبختانه در این زمینه هم بین دو اداره به تعامل خوب و هماهنگی رسیده‌ایم.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه در نظر داریم میزان سطح کشت گیاهان دارویی استان اصفهان را به میزان ۵۴ هکتار افزایش دهیم که در این راستا گیاه کتیرا، موسیر، آنغوزه و کرفس مورد توجه است.

وی همچنین با اشاره به اینکه با مشارکت ۳۰ شرکت تعاونی صندوق تسهیلات بهره برداران منابع طبیعی استان اصفهان تشکیل شده است، ادامه داد: ۱۵ هزار بهره بردار از ۴۳ هزار بهره بردار استان اصفهان در این صندوق سهام دار هستند و تاکنون ۹.۲ میلیارد تومان وام به بهره برداران پرداخت شده است.

30 درصد مساحت استان اصفهان بیابانی است

در ادامه ی این نشست خبری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نیز در سخنانی عنوان کرد: 20 درصد مساحت کشور و 30 درصد مساحت استان اصفهان را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند که این آمار نشان‌دهنده این است که خطراتی اصفهان را تهدید می‌کند، و در همین راستا اقداماتی در جهت تثبیت خاک و نهال کاری انجام شده است.

عبدالرضا مهاجر اظهارداشت: مجموع اعتبارات اداره کل منابع طبیعی در سال جاری 24 میلیارد و 372 میلیون تومان است که تا امروز 48 درصد اعتبارت ملی و استانی تخصیص داشته است.

وی ارزش علوفه‌ای مراتع استان را حدود 220 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود:یکی از مزیت‌های مراتع تامین علوفه است و این در حالی است که مراتع حدود 170 مزیت دارند و تنها 25 درصد ارزش مراتع مربوط به تولید علوفه است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: اعتبارت سال جاری اداره مرتع 640 میلیون تومان است که از اعتبارات ملی و استانی تامین می‌شود، پروژه‌هایی که از این محل انجام می‌شود شامل بذرکاری در مراتع، ذخیره نزولات آسمانی، قرق مراتع و پروژه‌های تامین آب است.

وی با بیان اینکه بیش از 2 هزار گونه گیاهی در سطح استان وجود دارد ، گفت: از این تعداد حدود 300  گونه دارویی هستند و دارای ارزش اقتصادی بالایی بوده و می‌توانند ارزآوری خوبی برای استان و کشور داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.