جانشین فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: مشکل خودرو در کشور ما ساختاری است در حالی که از نظر دانش انسانی قوی هستیم و در بسیاری از موارد جزء ۱۰ کشور اول دنیا به حساب می آییم.

مشکل خودرو در کشور ساختاری است/ بسیج ۵۰۰ هزار تن در طرح نوروزی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، سردار اسکندر مومنی در دومین روز از یازدهمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: در تلفات جاده ای امسال با وجود کاهش سه درصدی (450 انسان کمتر کشته شدند) که البته این رقم به نسبت عدد مطلق است در خودرو و سایر متغیرها تحول زیادی ایجاد نشده است و به نظر می رسد در سال 95 نیز اتفاق جدیدی رخ ندهد.
وی این کاهش را ناشی از مجاهدت پلیس، مردم، رسانه و سایر دستگاه ها دانست و گفت: بعید است در حوزه راه، وسیله نقلیه، امداد و نجات اتفاقی رخ دهد و ایمنی در زمینه خودروسازی نیز افزایش نمی یابد؛ مگر اینکه در سایه رقابت، نظارت و حمایت باشد؛ در حالی که در این سه حوزه ضعیف هستیم.
مومنی تاکید کرد: از سوی دیگر قوانین توسط خودروسازان تغییر می کند بر این اساس افق روشنی در صنعت خودروسازی وجود ندارد چرا که مشکل اصلی کیفیت و ایمنی خودروها ناشی از نبود نظارت و رقابت در این عرصه است.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: تا زمانی که دنبال افزایش ارتقای کیفیت و ایمنی خودرو نرویم وارد بازار نشویم و آن را صادر نکنیم به گونه ای که در انحصار باشد امیدی به این صنعت نخواهد بود؛ چرا که رقابت وجود ندارد در حالی که باید از آن به عنوان یک فرصت طلایی استفاده کنیم ، کیفیت و ایمنی را ارتقا دهیم تا علاوه بر بازارهای داخلی، بازارهای جهانی را نیز در اختیار می گرفتیم که این اتفاق رخ نداد.
وی دلیل این موضوع را ساختاری عنوان کرد و گفت: تا زمانی رقابت و نظارت نباشد وضع همین است؛ این در حالی است که عمده ترین عامل کاهش تصادفات عامل انسانی بوده است.
این مقام انتظامی گفت: در حوزه قوانین و مقررات نیز بعید است تغییری با وجود ابطالی که در زمینه افزایش جریمه ها صورت گرفته است رخ دهد؛بر این اساس از مجلس شورای اسلامی می خواهیم تا اقدامات شایسته در تصویب قوانین راهور انجام دهد.
مومنی با اشاره به تغییر قوانین بعد از چهار دهه گفت: از سال 1351 قوانین راهنمایی و رانندگی تغییری نکرده بود تا این که در سال 1390 این قوانین تغییر کرد. از آنجایی که نگاه های متفاوتی در حوزه قوانین راهنمایی و رانندگی وجود دارد از مجلس می خواهیم قانونی را در قالب آیین نامه و بخشنامه واگذار نکند و آن را در متن قانون تصویب کند تا برداشت و تفسیر های مختلف از آن صورت نگیرد.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی افزود: سخت ترین کار پلیس جریمه کردن است در حالی که این موضوع ، هدف پلیس نیست اما از آن جایی که این اقدام ممکن است جان فردی را نجات دهد اعمال جریمه می کند. جریمه برای درآمد سازی برای خزانه نیست و خوشحال می شویم که یک ریال به حساب خزانه واریز نشود اما اعمال این جریمه ها برای بازدارندگی و عدم تکرار تخلفات است.
** بسیج 500 هزار تن در طرح نوروزی امسال
جانشین فرمانده نیروی انتظامی از بسیج 500 هزار تن از همه دستگاه ها در برقراری نظم و امنیت در اجرای طرح نوروزی خبر داد.
سردار مومنی افزود: تعطیلات نوروز پر حجم ترین و بزرگ ترین ترافیک سال است به همین منظور 500 هزار تن در این طرح بسیج شدند
جانشین فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: سه مولفه اصلی حضور گسترده و پیشگیرانه پلیس در سراسر کشور به صورت گشت های محسوس و نامحسوس، سیستم های هوشمند و تجهیزات گسترده در جاده ها، برخورد جدی با تخلفات حادثه ساز تعداد اندکی از رانندگان و برخورد مناسب با مردم در طرخ نوروزی به عنوان دستور سازمانی اعلام شده است.
مومنی اظهار کرد: رضایت مندی مردم از برخورد پلیس رو به بهبود بوده و افزایش یافته است چرا که اعمال قانون منافاتی با برخورد خوب با مردم ندارد؛ در حالی که اگر توام با رفتار خوب باشد، اثربخش تر، کارامدتر و بازدهی بیشتر خواهد داشت.
وی به ورود 30 بالگرد و پرنده های فوق سبک، خودروهای کمکی و دوربین های مجهز در سطح جاده ها، اشاره کرد و افزود: همیاران پلیس باید باز ساماندهی شوندو از ظرفیت رسانه ها در طول سال و ایام نوروز برای اطلاع رسانی گسترده و هوشیاری مردم، استفاده شود.
مومنی همچنین با اشاره به 28 هزار کشته و با کمتر از هفت میلیون خودرو در سال 84، یاد آور شد: اکنون با 17 میلیون خودرو، میزان کشته ها به 16 هزار تن رسیده است که البته یک تن، کشته نیز زیاد است.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد که در سال 95 تغییراتی در امکانات منابع و معیشت کارکنان نیروی انتظامی انجام می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.