قدس آنلاین/ طیبه مروت : نمایندگان ملت در بهارستان دیروز در دومین جلسه علنی این هفته روزپرکاری را پشت سرگذاشتند. اعتراض‌های پیاپی وکلای ملت در زمینه فساد اقتصادی، مخالفت با طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس و بیانیه مهمی که بیانگر دفاع تمام قد نمایندگان مردم از حزب‌الله لبنان است، به همراه چند مصوبه، اقدامات نمایندگان بود.

 باید از بازتولید «بابک زنجانی‏»ها جلوگیری شود

  زاکانی: فساد این دولت و آن دولت نمی‌شناسد
مبارزه با مفاسد اقتصادی یکی از حاشیه‌های پررنـــگ صحن علنی روز گذشته بود. نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه امروز در پس رفت‌وآمدهای مکرر و پروپاگاندای رسانه‌ای زیرساخت‌های یک غارت ملی و یک فاجعه بزرگ برای ملت ایران اسلامی در حال شکل‌گیری است، گفت: راه بازی با الفاظ و فرار از پاسخگویی در اوج هنرمندی توسط برخی از مسؤولان کشور به جای خدمت انتخاب شده است. علیرضا زاکانی با تأکید براینکه بی‌دقتی در شرایط امروز آینده سختی را فراروی ما خواهد نهاد افزود: به بهانه عبور از تحریم و ضرورت سرمایه‌گذاری خارجی غوغایی در کشور به پاست. وی تصریح کرد: نامحرم شمردن دستگاه‌های نظارتی و مسؤولان مربوطه توسط برخی افراد مؤثر دولت پیرامون قراردادهای در نظر گرفته شده یا تنظیم شده و اخبار رسیده پیرامون آنها حکایت از وقایع خطرناک و خانمان‌سوزی دارد. زاکانی افزود: اگر تا دیروز دغدغه ما راجع به فساد در قراردادهای نفتی و گازی از جمله کرسنت بود، امروز ساختار و محتوای تنظیم شده در قراردادهای جدید نفتی ده‌ها و صدها قرارداد آلوده نفتی را رقم خواهد زد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در کنار این بستر آلوده به فساد که با مشورت افراد و گروه‌های وابسته به دستگاه‌های جاسوسی غربی فراهم شده است، ساختارسازی‌های مکملی هم مثل باشگاه نفت و نیرو توسط وزیر نفت شکل گرفته است. نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت:‌ چرا رئیس‌جمهور دستور برخورد با سودجویان و مفسدان اقتصادی افراد خویش را نمی‌دهد؟ فساد خوب و بد ندارد.
فساد این دولت و آن دولت نمی‌شناسد، ما خواستار برخورد قاطع با همه مفسدان در همه جریانات و جناح‌های سیاسی و در همه دولت‌های گذشته هستیم.
اعتراض های زاکانی، آخرین تذکر نمایندگان نبود و مهدی داوتگری هم با اشاره به صدور حکم بدوی برای بابک زنجانی از وجود فساد اقتصادی در کشور گله مند بود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بابک زنجانی معلول بود؛ به سراغ علت‌ها بروید. غفلت از علت‌ها باعث بازتولید بابک زنجانی‌ها در آینده می‌شود.

 نمایندگان محترم! آسیاب به نوبت!
وکلای ملت با درخواست دو فوریت طرح اصلاح موادی از آیین‌نامــه داخلی مجلـــس مخالفــت کردند، در حالی که هفــته گذشته نیز   طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس به صحن مجلس ارائه شده بود که به تصویب نرسید. همین مسأله امروز انتقادات برخی نمایندگان را در پی داشت، آنها معتقد بودند طبق آیین‌نامه داخلی مجلس این طرح نباید در دستور کار خانه ملت قرار می‌گرفت.
نماینده مردم تهران با انتقاد از پیشنهاد مجدد طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس تنها چند روز پس از عدم تصویب گفت: نگرانی گروهی از نمایندگان از گروکشی‌ها هنگام بررسی اعتبارنامه‌شان در مجلس آتی چه ربطی به مجلس فعلی دارد؟
الیاس نادران با بیان اینکه با استناد به آئین‌نامه داخلی مجلس که اگر طرحی در مجلس تصویب نشد بدون تغییرات اساسی باید آن را تا 6ماه دیگر مجدداً به مجلس پیشنهاد کرد، اظهار داشت: رعایت اولویت را در مطرح شدن طرح‌ها و لوایح در نظر بگیرید. الان طرح‌ها و لوایح اساسی ناظر بر گرفتاری‌های مردم در نوبت مانده است، اما ما می‌خواهیم دغدغه جمعی از نمایندگان را در مورد گروکشی‌ها در مجلس آینده در دستور بگذاریم.  نماینده مردم تهران درمجلس با گله از عدم رعایت نوبت در دستور کار قرار دادن آئین نامه داخلی مجلس بیان کرد: طراحان گفته‌اند طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس را عوض کرده و مجدداً پیشنهاد داده‌اند، این در حالی است که صرفاً دو ماده آن را تغییر دادند و هیچ تفاوت اساسی و مبنایی با طرح تصویب‌نشده قبلی ندارد. وی افزود: چرا وقت مجلس نهم را برای دغدغه عده‌ای جهت مجلس دهم می‌گیریم؟
نماینده مردم شاهین شهر نیز با بیان اینکه هیأت‌رئیسه حق ندارد طرح‌های فوریت‌دار در نوبت دستور را حذف کند، گفت: چرا روز گذشته تمام طرح‌های یک فوریتی و دو فوریتی از فهرست دستور جلسه علنی مجلس حذف شده است؟ شما اعضای هیأت رئیسه بر خلاف سوگندی که یاد کردید عمل کردید؛ چرا فهرستی که بالغ بر 30طرح فوریت‌دار در پیوست آن بود حذف کردید؟ چرا بقیه اعضای هیأت رئیسه سکوت کرده‌اند؟ چه زمانی این موضوع در هیأت رئیسه مطرح شده است؟  
 حسینعلی حاجی‌دلیگانی افزود: هیأت رئیسه مجلس موظف است طرح‌های دوفوریتی را حداقل یک ساعت پیش از طرح آن در جلسه، تکثیر و در اختیار نمایندگان بگذارد.
حاجی‌دلیگانی با تأکید بر اینکه از هیأت رئیسه شکایت می‌کند از تبعیض این هیأت میان طرح‌ها و لوایح یک فوریتی و دو فوریتی انتقاد کرد.  

 هیأت رئیسه حق دارد تقدم را تعیین کند
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که در غیاب لاریجانی، ساعتی اداره جلسه علنی را برعهده گرفته بود، در پاسخ به تذکر نادران و حاجی دلیگانی، گفت: مجالی برای هیأت رئیسه گذاشته شده که در میان طرح‌های فوریت‌دار تقدم را تعیین کند.  نائب ‌رئیس مجلس افزود: درباره این دسته از طرح‌ها و لوایح طبق ماده104 آئین‌نامه عمل می‌شود. ابوترابی فرد با اشاره به اینکه ممکن است طرح‌هایی به عنوان فوریت‌دار مطرح شود که در حقیقت فوریت نداشته باشد، تصریح کرد: این مجال برای هیأت رئیسه گذاشته شده است که بدون اعمال نظر شخصی و با مبنا قرار دادن اولویت این‌گونه طرح‌ها تقدم را میان آنها تعیین کند. وی درباره آن بخش از تذکر نادران که از ارتباط دادن تقدم دادن به برخی طرح‌ها به دغدغه‌های مجلس آینده سخن گفته بود، تصریح کرد: مگر هر چیزی که مربوط به مجلس فعلی است، اولویت دارد؟

 حساب خود را از عربستان جدا کنید
بیانیه نمایندگان مجلس درمحکومیت تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان توسط شورای همکاری خلیج فارس، روز گذشته در صحن علنی توسط محمد دهقان، نماینده مردم چناران در مجلس قرائت شد.
اکثریت 222 نفری نمایندگان مردم در خانه ملت، با بیان اینکه حزب‌الله لبنان نماد مقاومت در برابر رژیم غاصب صهیونیستی است، در بیانیه خود آورده‌اند: اگر حزب‌الله نبود، رژیم صهیونیستی همچنان جنوب لبنان را در اشغال خود نگه می‌داشت و تکفیری‌های هم‌پیمان این رژیم، تمامیت ارضی لبنان را همانند سوریه مورد تعرض قرار می‌دادند. حزب‌الله لبنان و در کنار آن جهاد اسلامی و حماس امروز به عنوان آبروی امت اسلامی در برابر تهاجم گسترده و بی‌رحمانه استکبار جهانی بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی همچون نگینی می‌درخشند.
در ادامه بیانیه نمایندگان مردم آمده است: در این میان رژیم آلوده آل‌سعود با فشار بر دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس طی بیانیه‌ای حزب‌الله را یک سازمان تروریستی خوانده و آن را تحریم کرده است، البته از عربستان که نه غیرت عربی دارد و نه غیرت اسلامی و در یکسال گذشته با بمباران وحشیانه مردم مظلوم یمن، هزاران زن و کودک و پیر و جوان را به خاک و خون کشیده و نوکری آمریکا و رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشته است، انتظاری بیش از این نیست ولی کشورهایی همانند عمان و کویت و حتی قطر که گاه به مقاومت کمک کرده‌اند نباید خود را در کشتی شکسته و در حال غرق شدن عربستان قرار دهند و در مقابل امت اسلامی و دیگر کشورهای اسلامی بایستند.
وکلای ملت تأکید کردند: انتظار از آنها این است که حساب خود را از عربستان جدا کنند و همانند گذشته از حزب‌الله لبنان به عنوان نماد مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی حمایت نمایند. ما نمایندگان ملت بزرگ ایران این اهانت وقیحانه به حزب‌الله لبنان توسط شورای همکاری خلیج فارس را به شدت محکوم می‌نماییم و آن را اهانت به دولت و ملت لبنان می‌دانیم و حمایت همه‌جانبه خود را یک بار دیگر از حزب‌الله لبنان و رهبر شجاع آن جناب آقای سیدحسن نصرالله اعلام می‌کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.