مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال شتاب افزایش موارد طلاق و کاهش موارد ازدواج در کشور نسبت به سالهای گذشته کم شده است.

شتاب افزایش طلاق و کاهش موارد ازدواج کم شده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا دکتر محمداسماعیل مطلق در 'همایش سیاستهای جمعیتی و ارتقا نرخ باروری خراسان رضوی' در مشهد افزود: در طول سالهای 1385 تا 1393 تعداد موارد طلاق و تعداد ازدواجها در ایران رشد شتابنده ای داشت و این دو پدیده از چالشهای ارتقا نرخ باروری در کشور به شمار می روند.
وی ادامه داد: هم اینک 80 درصد طلاقها در کشور در میان زوجهای دارای سن زیر 30 سال رخ و بررسیها نشان می دهد افزون بر 14 درصد طلاقها در سال نخست و 42 درصد در پنج سال نخست زندگی اتفاق می افتد.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: طی امسال نیز ظرف هر ساعت 18 مورد طلاق و در هر روز 443 مورد طلاق در سطح کشور ثبت شده است.
وی همچنین با اشاره به روند افزایش طلاق عاطفی افزود: طلاقهای عاطفی کی از چالشها و موانع فرزندآوری در بین زوجین و در حال رشد است.
دکتر مطلق میزان کلی باروری در ایران را 1.8 اعلام و بیان کرد: طبق شاخصهای جهانی حد جایگزینی میزان باروری کلی یا میانگین تعداد فرزندانی که یک زن در طول باروری بدنیا می آورد باید 2.1 باشد لذا کاهش این شاخص تهدیدی برای کشور محسوب می شود.
وی ادامه داد: اگر کاهش نرخ باروری کلی در کشورمان به همین منوال ادامه یابد ظرف 20 سال آینده میزان باروری کلی در ایران به حدود صفر می رسد که مشکلاتی عدیده ای را پدید خواهد آورد.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به دیگر چالشهای پیش روی افزایش باروری در کشور بر طبق سیاستهای جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: افزایش میانگین سن ازدواج، افزایش ناباروری، افزایش تک فرزندی، افزایش فاصله بین ازدواج و تولد فرزند نخست و فرزندهای بعدی از این جمله هستند.
وی افزود: افزایش آسیبهای اجتماعی و مرگ جوانان حاصل از اعتیاد، افزایش اعتیاد در زنان، افزایش سقط جنین، بیماری هپاتیت و ابتلا به ویروس عامل بیماری ایدز از دیگر موانع افزایش میزان باروری به شمار می روند.
دکتر مطلق ادامه داد: میانگین سن ازدواج در ایران طی سالهای 1385 تا 1393 بین چهار تا شش سال افزایش یافه و در برخی از شهرها این میزان تا 10 سال نیز رسیده است.
وی گفت: از سوی دیگر شتاب سن ازدواج در دختران بیشتر از پسران و این در حالی است که بررسیها نشان می دهد افرادی که ازدواج کرده اند از سلامت جسمی و روحی بهتری برخوردار بوده، طول عمر بیشتری داشته و ارتباطات مناسبتری با دیگران دارند.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به برنامه های این وزارتخانه برای ارتقا نرخ باروری نیز اشاره و بیان کرد: فرهنگ سازی و آموزش 12 هزار نفر از مدیران کشور پیرامون این موضوع، اطلاع رسانی و برگزاری نمایشگاههای مختلف، تهیه و تدوین فیلمهای آموزشی در این خصوص دنبال می شود.
وی افزود: بخشی از سیاستهای جمعیتی به حوزه وزارت بهداشت و درمان مربوط می شود اما نقش سایر نهادها و دستگاههای اجرایی در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است لذا استانداران و فرمانداران باید با برنامه ریزی جامع نسبت به این موضوع چاره اندیشی کنند.
دکتر مطلق همچنین گفت: هم اینک انجام عمل وازکتومی در وزارت بهداشت و درمان متوقف شده و مواردی هم که قابل برگشت است با هزینه وزارتخانه انجام می شود، همچنین انجام عمل توبکتومی در زنان نیز با محدودیتهایی قابل انجام است.
همایش سیاستهای جمعیتی و ارتقا نرخ باروری کلی با حضور فرمانداران، روسای سازمانها ، مدیران کل و روسای دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.