قدس آنلاین: یکی از حوزه های مطالعات میان رشته ای قرآن کریم، حوزه مهدویت و انتظار است. در این حوزه باید روی موضوع قرآن، کارهای پژوهشی صورت گیرد به عنوان مثال بحث تطبیقی بین آنچه که در قرآن مطرح است و حوادثی که امروز اتفاق می افتد به عنوان یک مطالعه میان رشته ای محسوب شود.

برنامه جدی جهاد دانشگاهی برای تولید پایان نامه های مهدوی

به گزارش قدس آنلاین، مهدی فیض، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی کشور در تشریح برنامه ها و فعالیت های این سازمان در حوزه مباحث مهدوی تصریح کرد: یکی از سازمان ها و مراکز اختصاصی در حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی، «سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور» است که علیرغم این که در عنوان آن صرفا به فعالیت های قرانی اشاره شده اما کلیه فعالیت های دینی و قرآنی را ساماندهی می کند.

 

وی افزود: یکی از این فعالیت ها که در سال جاری اجرایی شد موضوع فعال سازی بخش دانشجویی همایش بین المللی دکترین مهدویت است که بهار سال 95 برگزار می شود. علاوه بر این ما در جهاد دانشگاهی، راه اندازی کانون های تخصصی مهدویت در سطح دانشگاه های کشور را نیز در دست اقدام داریم.

 

فیض با بیان این مسئله که برخی دانشگاه ها هنوز این حوزه را برای فعالیت های دانشجویی انتخاب نکرده اند، گفت: جهاد دانشگاهی یکی از کارهایی که در رابطه با کانون های تخصصی مهدویت انجام می دهد راهنمایی و کمک به دانشجویان است تا کانون های دانشجویی مهدویت، به تدریج در سطح دانشگاه ها پا بگیرد.

 

وی بیان کرد: البته سهم عمده جهاد دانشگاهی در این مسیر، آن است که زمینه را برای فعالیت این کانون ها فراهم کند چون این کانون ها باید مراکز خودجوش دانشجویی باشند و قرار نیست به صورت اداری و رسمی وابسته به جهاد دانشگاهی فعالیت کنند. بلکه کانون های دانشجویی مهدویت می بایست با پتانسیل دانشجویی و با انگیزه وع لایق دانشجویی شکل بگیرد و جهاد دانشگاهی نیز زمینه این کار را فراهم می کند.

 

 معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: ما تلاش می کنیم تا از طریق در اختیار قرار دادن منابع و ایجاد انگیزه در دانشجویان در راستای فعال سازی این کانون ها گام برداریم.

 

وی با اشاره به اهمیت تولیدات محتوایی توسط کانون های دانشجویی مهدویت ابراز کرد: کانون های دانشجویی مهدویت چون باید در ساختار دانشگاه شکل بگیرد، اصل تاسیس کانون با مجوز وزارت علوم هویت پیدا می کند و کاری که جهاد دانشگاهی انجام می دهد این است که شکل گیری این کانون ها را از طریق تعاملی که با وزارت علوم دارد، تسهیل کند و پس از شکل گیری کانون ها نقش حمایتی به خصوص از جهات محتوایی داشته باشد.

 

فیض افزود: برای اینکه شاهد تولیدات محتوایی مناسبی از کانون ها باشیم و مباحث صرفا در بحث های عاطفی و احساسی خلاصه نشود، جهاد دانشگاهی تلاش می کند تا حمایت ها و پشتوانه های علمی لازم را در این زمینه برای کانون های تخصصی مهدویت در دانشگاه ها فراهم کند.

 

تشکیل یک ساختار جدید در سازمان فعالیت های قرآنی داشگاهیان از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی است که فیض ضمن اشاره به آن گقت: زمینه دیگر فعالیت های مهدوی جهاد دانشگاهی این است که در سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان ساختار جدیدی را تحت عنوان «پژوهشکده مطالعات میان رشته ای قرآن کریم» ایجاد کرده است و یکی از حوزه های مطالعات میان رشته ای قرآن کریم، حوزه «مهدویت و انتظار» است. در این حوزه باید روی موضوع قرآن کارهای پژوهشی صورت گیرد به عنوان مثال بحث تطبیقی بین آنچه که در قرآن مطرح است و حوادثی که امروز اتفاق می افتد به عنوان یک مطالعه میان رشته ای محسوب شود. یا مباحثی که در ادیان دیگر در حوزه «مهدویت و انتظار موعود» وجود دارد و در کتب و منابع آنها مورد اشاره قرار گرفته با مباحث قرآنی تطبیق داده شود.

 

 وی در ادامه در بیان اهداف اجرای این طرح تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح علاقمند و فعال کردن دانشجویان نسبت به این مباحث است. وقتی دانشجو علاقمند و فعال شد یکی از بهترین اتفاقاتی که می افتد این است که در مقطع تحصیلات تکمیلی، پایان نامه تحصیلی خود را در این مسیر به انجام می رساند و دانشجویان متمایل می شوند که پایان نامه های فوق لیسانس و دکتری خود را در این زمینه ارایه کنند. این یکی از موضوعاتی است که اخیرا در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار گرفته است.

 

 فیض در ادامه در بیان اقدامات این سازمان در برابر تبلیغ و ترویج شبهات مهدویت در میان قشر دانشجو تاکید کرد: یکی از اقدامات جهاد دانشگاهی در این عرصه مسئله فعال کردن بخش دانشجویی همایش ها و کنفرانس های مرتبط مانند دکترین مهدویت است. ما باید مهدویت را به گونه ای معرفی کنیم که به دور از بحث های انحرافی و مباحث خرافی و کاملا شفاف باشد. همچنان که حضرت امام (ره) تعبیر «اسلام ناب» را به کار می بردند، مباحث مهدوی نیز باید به شکل «مهدویت ناب» مطرح شود.

 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: اگر مهدویت ناب عرضه و ارایه و به درستی معرفی شود جایی برای مطرح شدن شبهات باقی نمی ماند. بسیاری از شبهات ریشه در معرفی غلط یک سری از موضوعات دارد؛ وقتی معرفی غلط صورت گرفت به تبع آن شبهاتی نیز مطرح می شود و این کار را دشوارتر خواهد کرد چرا که باید به شبهات پاسخ گفت.

 

فیض در پایان یادآور شد: یکی از اهداف ما در ورود به بحث مهدویت در فضای دانشگاه این بود که مهدویت را آن گونه که حقیقت دارد وآن گونه که در متون دینی ما صراحتا به آن پرداخته شده، در چارچوب رویکرد کلان قرآنی ارایه کنیم. چون همه آنچه که در روایات آمده بایست در چارچوب قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد لذا ما باید مهدویتی را عرضه کنیم که آن بحث مهدوی نیز در قرآن مورد توجه بوده و مورد تاکید قرار گرفته باشد که نفس پالایش این موضوع و طرح آن به صورت ناب و خالص بدون اینکه حواشی و سلیقه ها و ذهنیت های شخصی در آن دخالت داده شده باشد یکی از اهدافی است که دنبال می شود و به طور طبیعی وقتی چنین مدلی عرضه شود شبهات نیز بسیار کاهش می یابد.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.