میشل عون که هم اکنون رهبری جریان ۸ مارس را دارد، می‌تواند بر صحنه سیاسی لبنان تاثیرگذار باشد چراکه از جایگاه قابل قبولی در لبنان برخوردار است اما نباید از تحرکات جناح مقابل غافل ماند.

جریان ۸ مارس در راستای مقابله با تضعیف حزب‌الله تشکیل شد/ افزایش شیطنت ریاض و تل‌آویو در لبنان

به گزارش قدس آنلاین، «حسن هانی‌زاده» کار‌شناس مسائل خاورمیانه با اشاره به یازدهمین سالگرد تاسیس و شکل‌گیری جریان هشت مارس در لبنان در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرد: جریان ۸ مارس مجموعه‌ای است از طیف‌های مذهبی و سیاسی لبنان که هدف آن حمایت از محور مقاومت بود که در حالت فعلی ریاست آن با «میشل عون» است. هدف اصلی از تشکیل این جریان حمایت از حزب‌الله لبنان بوده است به گونه‌ای که برخی از جریان‌ها مانند مسیحیان توطئه‌ای را در عرصه داخلی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی حس کردند و در امتداد آن به حمایت از حزب‌الله پرداختند که به نوعی می‌توان آن را ضامن امنیت بیروت دانست.
وی افزود: این جریان تقریباً پس از جنگ ۳۳ روزه که در سال ۲۰۰۶ به وقوع پیوست، شکل گرفت و جریان ۱۴ مارس که چهره‌هایی مانند «سعد الحریری» و «سمیر جعجع» در آن حضور دارند، ر مقابل آن قرار گرفت و سیاست آن‌ها مبتنی بر ایستادگی در مقابل حزب‌الله تبیین شده است. دلیل اصلی این ایستادگی به وضوح مشخص است و آن چیزی نیست جز نفوذ عربستان در جریان ۱۴ مارس که تا حدود زیادی حمایت‌های مالی آن‌ها به عهده ریاض گذاشته شده است. اما از سوی دیگر جریان ۸ مارس تاکنون توانسته در مقابل فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی تا حدود زیادی ایستادگی کند و به نظر توانسته با ایجاد و خلق یک همگرایی چند جانبه میان احزاب و تفکرات سنتی لبنان راهکارهای سیاسی مهم و مفیدی را مطرح کند که البته نباید از تخریب و ایجاد موانع طرف مقابل و هدایت‌کنندگان آن چشم پوشی کرد.
این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در پاسخ به اینکه آیا روند و محتوای عملکرد جریان ۸ مارس می‌تواند در روند انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان تاثیرگذار باشد یا خیر، گفت: در صحنه سیاسی لبنان احزاب، دسته‌جات و تشکیلات می‌توانند به صورت مستقیم روی وقایع سیاسی تاثیرگذار باشند که این یکی از خاصیت‌های ساختار سیاسی این کشور است که البته علاوه بر منافع به طور طبیعی می‌تواند معایبی هم داشته باشد. میشل عون که هم اکنون رهبری جریان ۸ مارس را دارد، می‌تواند بر صحنه سیاسی لبنان تاثیرگذار باشد چراکه از جایگاه قابل قبولی در لبنان برخوردار است اما نباید از تحرکات جناح مقابل غافل ماند.
وی در پایان تصریح کرد: جناح ۱۴ مارس تا حد بسیار زیادی به عربستان و در امتداد آن به اسرائیل وابسته است که تمامی فشار آن‌ها بر روی حزب‌الله مستقیماً از سوی این دو عنصر خط‌دهی می‌شود. از نگاهی دیگر باید به این بُعد از قضیه توجه داشت که شکست‌های عربستان و تروریست‌هایی که توسط ریاض تقویت و حمایت می‌شوند، باعث عصبانیت سعودی‌ها و تل‌آویو شده است و به همین دلیل شاهد بودیم که در هفته اخیر، شورای همکاری خلیج فارس به ناحق و با سیاست ابلاغی، حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد و شواهد نشان می‌دهد که عربستان در حال تدارک یک دخالت سیاسی و حتی امنیتی در لبنان است که البته این تحریک از سوی اسرائیل صورت گرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.