وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گرایش به مد نباید موجب اسراف شود و نباید عرف را زیر پا بگذارند و یا سبب فخر فروشی گردد.

مد نباید عرف را زیر پا بگذارند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آیین اختتامیه جشنواره بین المللی مطالبات فجر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون فرهنگی هنری وزارت ارشاد، حمید قبادی مدیر کار گروه مد کشور، ابوالقاسم شیرازی و چند تن دیگر از مسئولان فرهنگی و هنری در تالار وحدت برگزار شد.

جنتی در این برنامه ضمن تبریک عید عنوان کرد: گستره مد و پوشاک معیارها و ویژگی‌های هر جامعه‌ای را به همراه زندگی مردم در بر می‌گیرد. مد باید همپای زیبایی شناسی باشد و همچنین این عنصر مهم همچون زیبایی شناسی که در خیلی از رفتارها و حوزه‌ها مثل احوال‌پرسی، ‌ادبیات سیاسی و ... وجود دارد.

وی افزود: پوشاک، سبک و شیوه آرایش شاخص‌ترین شیوه نمایش مد است. در نگاه کلی و جامع‌نگر گرایش مد ناشی از عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و روان‌شناسی است. همچنین هیچ فرهنگی یافت نمی‌شود که واژه مد را نشناسد ولی ظهور مد در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است و اگر بخواهیم ظهور مدگرایی را همراه با اسلام داشته باشیم باید به این نکته توجه کرد که اسلام تنها با پشت پا به قوانین اخلاقی و عمل برخلاف شرع در تضاد است اما مد میل فطری انسان است. همچنین نیاز به امروزی شدن و نوگرایی نیز جزو همین ویژگی‌های فی‌النفسه هستند اما اگر این امروزی شدن با فرهنگ، عرف و دین در تضاد باشد مورد نکوهش واقع می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: گرایش به مد نباید موجب اسراف شود و نباید عرف را زیر پا بگذارند و یا سبب فخر فروشی گردد. شیوه درست لباس پوشیدن و به روز بودن خود موجب آرامش می‌شود ولی اگر این مسئله به صورت نادرستی اجرا شود موجب نفی آرامش و تاثیر منفی در روح می‌شود.

وی ادامه داد: اگر مد انعکاس دهنده فرهنگ خود ما باشد آن‌گاه به منزله نماینده‌ای است که می‌توانیم آن را به کشورهای دیگر نیز معرفی و صادر کنیم. اما گاهی در برابر جریان‌های وارد شده تسلیم هستیم. به همین جهت باید برای غلبه بر این اتفاق از همه امکانات و ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم.

جنتی اضافه کرد: باید به میدان رقابت رویم و با کیفیت ذهن و فرهنگ خودمان آنچه که نماد کشور ما است را به دنیا عرضه کنیم. خوشبختانه در بخش خصوصی با همت و دانش جوانان تا اندازه‌ای پوشش مناسب کشورمان را طراحی کرده‌ایم همچنین استفاده از اجناس و الیاف ایرانی یکی دیگر از مواردی است که باید در این حوزه مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: حوزه مد و لباس با بهره‌گیری از جوانان تحصیل کرده می‌تواند به بخش‌های مختلفی چون خلاقیت در حوزه پوشش و ارزش افزوده و اقتصاد کشور کمک کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.