قدس آنلاین/ مهدیه قمری: مراسم بزرگداشت فرج الله سلحشور در مسجد الزهرای مشهد با حضور جمعی از هنرمندان،مسؤولان، هیأت‌های مذهبی، مداحان و شاعران آیینی همراه با استقبال شهروندان مشهدی سه شنبه شب گذشته برگزار شد. در این مراسم که با قرائت قرآن و مداحی همراه بود، تعدادی از مسؤولان و هنرمندان به بیان نظرات خود در خصوص زنده یاد فرج الله سلحشور پرداختند که در ادامه می‌خوانید.

 فرج الله سلحشور معلمی برای همه

  دیدگاه دینی در آثار مرحوم سلحشور
در ابتدای این مراسم، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه دیدگاه دینی در آثار مرحوم سلحشور آشکار بود، اظهار داشت: وی هنرمندی انقلابی، دینی و مردمی بود. زیرا افزون بر اینکه فیلم‌های دینی انقلابی می‌ساخت، به نیازهای مردم در سینما نیز توجه داشت.
وحید جلیلی در خصوص سریال یوسف پیامبر و پرمخاطب بودن آن تصریح کرد: این مجموعه تلویزیونی افزون بر اینکه توانست، داستانی دینی را با زبانی ساده و زیبا به مردم بیان کند، تعداد مخاطبان میلیونی غیر ایرانی در همه نقاط جهان داشت که این امر را می‌توان در 100 سال اخیر صنعت سینما و تلویزیون ایران کم نظیر عنوان کرد.
او مکتب فیلمسازی مرحوم سلحشور را مذهبی دینی دانست و بیان کرد: با وجود اینکه مخالفان بسیاری در خصوص آثار مرحوم سلحشور نظر می‌دادند، اما سریال ها و فیلم‌های سینمایی ساخته شده، توسط این هنرمند سبب بیداری اسلامی در همه کشورها بویژه شمال آفریقا شده بود.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گریزی به کامنت‌های قرار گرفته در نظرسنجی مردم در صدا و سیما زد و افزود: برخی از مخاطبان در خصوص تماشای این مجموعه تلویزیونی توسط مخاطبان ایرانی و غیرایرانی نظر مثبت خود را اعلام کردند و بسیاری نیز خلوت شدن خیابان‌های شهر خود را همزمان با پخش آن از شبکه‌های بین المللی و مرزی صدا و سیما خوب توصیف کردند.

  سلحشور هنرمندی جهانی
جلیلی همچنین این هنرمند را جهانی دانست و علت این عنوان را این طور بیان کرد: مرحوم سلحشور داستان‌های قرآنی را با زبانی ساده و از طریق هنر به مخاطب میلیونی خود که عمدتاً غیرایرانی بودند، بدون آنکه تمایلی به خودنمایی داشته باشد، ارایه کرد و این موضوع نشان دهنده جهانی بودن اوست.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با ابراز تأسف از برخی هنرمندان ایرانی که به دستور غرب اقدام به ساخت فیلم‌های سینمایی با دیدگاه سیاه نمایی می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگرچه به گفته برخی به اصطلاح روشنفکران سینما، این گروه هنرمندان جهانی هستند، اما باید به این نکته اشاره کرد که در صد سال اخیر صنعت سینما در کشور، هنرمندان معدودی همچون مرحوم سلحشور توانسته‌اند، نظر میلیونی مخاطبان خود را به هنر ایرانی جلب کنند.
او به الگوبرداری نسل جدید سینما از ویژگی‌های مرحوم سلحشور تأکید و بیان کرد:  در مراسم اختتامیه یکی از دوره‌های جشنواره عمار در تهران تجلیل از این هنرمند فقید توسط آیت الله جنتی مهر تأییدی بر قدردانی از فعالیت‌های خادمان اهل بیت (ع) در سینمای ایران بود.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد استفاده از رویکرد دینی در سریال یوسف پیامبر را نمونه‌ای شاخص در تلویزیون و سینمای ایران دانست و اظهار داشت: متأسفانه در هالیوود فیلم‌های سینمایی از پیامبران با نگاهی غیراخلاقی ساخته می‌شود و البته مرحوم سلحشور با ساخت این مجموعه تلویزیونی به همگان آموخت که زندگی پیامبران باید با دیدگاه دینی ارایه شود.

  سلحشور قاری قرآن بود
در ادامه این مراسم، مشاور سریال یوسف پیامبر(ص) با اشاره به اینکه مرحوم سلحشور قاری قرآن بود، افزود: بسیاری از ویژگی‌های این مرحوم از جمله تلاوت قرآن، آموزش قرآن به مردم جنوب تهران و آغاز فعالیت روزانه با وضو برای مردم شناخته شده، نیست.
جمال شورجه اظهار داشت: آثار این هنرمند فقید، مردم را به یاد خدا می‌انداخت که به نظرم نعمتی بالاتر از این برای هنرمند نیست.

  اولویت نخست زنده یاد سلحشور
بازیگر نقش اول سریال اصحاب کهف نیز با ابراز خرسندی از همکاری‌های خود با زنده یاد سلحشور اضافه کرد: این هنرمند فقید تنها یک فیلمساز نبود، بلکه معلمی برای همه اقشار جامعه بود.
جعفر دهقان ساخت داستان‌های قرآنی در سینما را اولویت نخست سلحشور دانست و گفت: به نظرم چنین هنرمندانی هیچ گاه نمی میرند و در دل مردم زنده هستند.
گفتنی است، در این مراسم جمعی از مسؤولان فرهنگی هنری خراسان رضوی از جمله مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان همراه با خانواده مرحوم سلحشور حضور داشتند و در ادامه برخی از قاریان و مداحان به تلاوت قرآن و مداحی پرداختند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.