قدس آنلاین: مدیرکل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی معاونت فناوری ریاست جمهوری گفت :کارآفرین باید از مد پرهیز و به زیست بوم توجه کند.

خراسان شمالی در برنامه جامعه کار آفرینی در کشور پیشرو است

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد،زند حسامی در کارگروه اشتغال خراسان شمالی اظهار داشت: در بحث کارآفرینی باید مواظب مدهای جدید بود زیرا که هر مدلی در مکان مناسب خود پاسخ می دهد.

وی افزود : طبق آمار طول عمر بیشتر شرکت ها زیر چهار سال است و 70 درصد شرکت ها زیر سه سال از بین خواهند رفت.
وی افزود: بسترهای لازم برای ایجاد شرکت ها باید فراهم شود زیرا که در ایده های اجتماعی سودآوری در کوتاه مدت به دست نمی آید، باید نوآوران مورد حمایت قرار گیرند.
وی خاطر نشان کرد : 25 درصد شرکت ها نیز به علت دلایل خصوصی و 5 درصد به علت ناتوانی در فروش غیرفعال خواهند شد.
وی تصریح کرد : هر چه منطقه محروم تر باشد فرصت های ایجاد طرح های نو و خلاق و درنهایت پول در آوردن بیشتر خواهد شد باید کارآفرینان در این مناطق تلاش کنند.
وی با بیان اینکه کارآفرینان نباید رها شوند، افزود: طرح های کار آفرینی زود بازده نیستند باید این جوانان مورد حمایت قرار گیرند تا ایده آنان به تجاری سازی تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه در موضوع کارآفرینی به نهادها توجه شده است و در آمارها به جای توجه به کارآفرین به کارگروه ها و ساختارها اشاره شده است ،گفت: باید به سراغ کارآفرین هایی برویم که از دردهای کشیده در پشت درهای این نشست ها صحبت می کنند.
حسامی با تاکید بر اینکه در نگاه های کارآفرینی باید ظرفیت های بومی هر منطقه مورد توجه قرار گیرد اظهار داشت: خراسان شمالی یکی از استان های محروم کشور است و البته به کارگیری راه کارهای کارآفرینی در مناطق محروم موفق تر عمل می کند از این رو جای خوشحالی است که این استان به موضوع کارآفرینی توجه کرده است.
مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: خراسان شمالی در برنامه جامعه کار آفرینی در کشور پیشرو است و این طرح به صورت پایلوت در این استان اجرا می شود.
پریسا ریاحی افزود: راه حل های موضوع کسب و کار در هر منطقه ای متفاوت در هر مکانی از یک نظام خاص برخوردار است و هیچ اکوسیستمی در دنیا شبیه به هم نیستند.
وی بر آموزش کارآفرینی نیز تاکید و خاطرنشان کرد: این موضوع باید از دوران کودکی آموزش داده شود و فرزندان باید به کسب و کار اهمیت بدهند و خود بتوانند کار ایجاد کنند و درآمدی داشته باشند
وی با بیان اینکه از شیوه های بومی باید برای رونق کسب و کار استفاده شود، گفت: در زمان های گذشته بیشتر افراد برای خود اشتغال ایجاد می کردند
وی یادآور شد : در سال 1404 از نظر کارآفرینی باید در منطقه اول باشیم اما متاسفانه در ردیف آخر قرار داریم.
وی گلوگاه های بی رونقی کارآفرینی را در کشور تحریم و عوامل فرهنگی عنوان کرد و گفت: به علت تحریم ها ارتباط کم بود اما در پساتحریم این ارتباط ها بیشتر خواهد شد اما عدم توازن نیز ایجاد خواهد شد و شرکت های بزرگ روز به روز بزرگ تر خواهند شد و شرکت های کوچک نیز ضعیف تر می شوند.
وی بابیان اینکه در سال های گذشته مردم تنها به کار دولتی وابسته شده بودند و این فرهنگ نیز در جامعه شکل گرفته و حتی نسبت به ایجاد شرکت ها نگاه منفی نیز وجود دارد، اظهار داشت : در حال حاضر رسانه ها باید در این زمینه فرهنگ سازی کنند تا فرهنگ کسب و کار، کارآفرینی در جامعه رونق گیرد.

وی از راه اندازی صندوق خصوصی توسط کارآفرینان نیز خبر داد و گفت: کارآفرینان در این راستا برنامه خوبی دارند و اگر بورس آن را بپذیرد در دنیا نمونه خواهد شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری خراسان شمالی نیزگفت:اجرای طرح جامع کارآفرینی در خراسان شمالی به عنوان الگو و مبنا،مستلزم حمایت تمام دستگاه های اجرایی است.

محمود دلپسند اظهار داشت:ارایه کار و ایده جدیدی همچون طرح جامع کارآفرینی در وهله نخست باید موجب اتفاق نظر، فرهنگ سازی و ارایه آموزش های لازم شود.
وی افزود:در گام بعدی باید برای این طرح زیرساخت های لازم را فراهم کنیم که البته حمایت بیشتر تمام دستگاه های اجرایی استان را نیز می طلبد.
وی خاطرنشان کرد:همیشه باید به دنبال فرصت های بکر و ناشناخته و ثبت آنها به نام خود بود تا بتوانیم گام های محکم تری را برای رسیدن به اهداف و مقاصد خود برداریم.
وی در ادامه تصریح کرد:پس از در نظر گرفتن تمام ظرفیت ها و پتاسیل های استان باید به تجربیات سایر استانها نیز توجه کنیم زیرا موجب دقت و سرعت عملکرد و کاهش هزینه ها می شود.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.