قدس آنلاین - ایلام: با حضور معاون اول رئیس جمهور، سد و نیروگاه سیمره بعنوان چهارمین سد بزرگ کشور در ایلام افتتاح شد.

سد و نیروگاه سیمره در ایلام افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، سد سیمره و نیروگاه آن، بزرگترین سد در غرب کشور است که امروز (پنج شنبه) با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزیر نیرو، استاندار ایلام و جمعی از مسئولان استانی افتتاح شد.

مجری طرح سد و نیروگاه سیمره در حاشیه این افتتاحیه گفت: سد سیمره چهارمین سد بزرگ کشور از لحاظ حجم مخزن و ارتفاع است که امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو افتتاح گردید.

مهندس ابوالقاسم اقبال منش با بیان اینکه طرح سد و نیروگاه سیمره با هزینه یک هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان و پس از ۱۸ سال، افتتاح می شود، اظهارداشت: تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه این سد دارای ۱۸۰ متر ارتفاع و از نوع بتونی دو قوسی است که ۴۸۰ مگاوات برق تولید می‌کند، افزود: مهم‌ترین هدف از اجرای این سد،  تولید برق، کنترل سیلاب‌ها و روان آب ها، توسعه کشاورزی در منطقه، ایجاد اشتغال‌ و اقتصاد پایدار بوده است.

مجری طرح سد و نیروگاه سیمره به طول 65 کیلومتری دریاچه سد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ۲۶۳ کیلومتر ساحل بر اثر آبگیری سد ایجاد شده که فرصت بزرگی برای توسعه آبزی ‌پروری، ورزش‌های آبی، جذب توریسم و گردشگر را فراهم ساخته است و سرمایه گذاران می توانند به این مهم ورود پیدا کنند.

مهندس ابوالقاسم اقبال منش با اشاره به اینکه از کل مبلغ هزینه شده برای اجرای این سد تاکنون تنها یک هزار و 100 میلیارد تومان وصول شده است، بیان داشت: علت طولانی شدن پروژه، عدم تخصیص به موقع اعتبارات، تحریم ها و تورم های اقتصادی بوده است.

وی با بیان اینکه ایران جزو پنج کشور برتر جهان در زمینه سد سازی است، تصریح کرد: سد سیمره از لحاظ حجم و ارتفاع، چهارمین سد بزرگ کشور است.

مجری طرح سد و نیروگاه سیمره با بیان اینکه این سد توانایی مشروب ساختن 6 هزار و 700 هکتار از اراضی مسیر پایین دستی و بالادستی منطقه را دارد، ادامه داد: تاکنون 59 درصد اراضی برای اجرای سد، تملک شده و 770 میلیارد ريال به مالکین پرداخت شده است.

* ۵۹ درصد اراضی حوزه سد تملک شده است

معاون اجرایی سد و نیروگاه سیمره نیز در مصاحبه با رسانه ها، با بیان اینکه ایجاد سد بزرگ سیمره مصداق و نمونه بارز شعار « ما می توانیم » است، افزود: عملیات انحراف آب این سد از سال 76 آغاز و عملیات بتن ریزی آن نیز عملاً از سال 85 شروع شده است.

مهندس رحمت اله مهران پور با بیان این مطلب که تشدید و اعمال تحریم ها بر روند اجرایی این سد تأثیرات چندانی نداشته است، تأکید کرد: علی رغم همه فشار تحریم ها، متخصصان ایرانی تمام توان و تبحر خود را بکار بستند و به تجهیزات جایگزین روی آوردند و به درستی درخشیدند و با خلق امکانات و تجهیزات مورد نیاز، نگذاشتند که عملیات اجرایی سد بطور کامل تعطیل گردد.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد تجهیزات و امکانات به کار گرفته شده در این سد، ساخت داخلی و مایه فخر و مباهات برای کشور است، بیان داشت: با بهره برداری از این سد، سالانه 684 گیگا وات برق وارد شبکه سراسری توزیع برق می شود.

معاون اجرایی سد و نیروگاه سیمره با اشاره به اینکه در سال 90 آبگیری این سد انجام شد اما در سال 91 به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی و کم آبی، 500 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در این سد به منظور استفاده در حوزه خوزستان و دشت عباس، رهاسازی شد، خاطرنشان ساخت: حجم این سد 2 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب است که با توجه به بارش های سال جاری تاکنون یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب پشت تاج این سد ذخیره شده است.

مهندس رحمت اله مهران پور یادآور شد: در مهرماه سال 93 عملاً تولید برق در این نیروگاه تولید و به پست برق سیمره متصل و نهایتاً به شبکه سراسری توزیع وصل گردید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.