قدس آنلاین – سبزوار : رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سبزوار گفت: امسال ۲۰۰ پرونده در خصوص تخریب و تصرف عرصه های منابع طبیعی در این شهرستان تشکیل شده است.

گستره عرصه های طبیعی سبزوار، بیش از یک میلیون هکتاراست

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین از سبزوار قاسم آخوندی در آیین کاشت نهال در محل مجموعه آموزشی شهید چمران آموزش و پرورش سبزواردر جمع خبرنگاران افزود :از این تعداد پرونده 116 مورد مربوط به تخریب و تصرف اراضی بوده است.

وی ادامه داد: با هماهنگی دستگاه قضایی، با دستور دادستان، دو شعبه ویژه برای رسیدگی هرچه سریعتر به پرونده های تخلفات حوزه منابع طبیعی در سبزوار اختصاص یافته است.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون ماده واحده منابع طبیعی، برای رسیدگی به شکایت کشاورزان و باغداران مدعی عرصه های طبیعی، تصریح کرد : از ابتدای امسال 200 پرونده در این کمیسیون بررسی و 53 پرونده مختومه شده است.

آخوندی، گستره عرصه های طبیعی سبزوار را بیش از یک میلیون هکتار دانست و یادآورشد : 600 هزار هکتار از این عرصه ها در قالب 140 سامانه مرتعی ممیزی و ساماندهی شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار خاطر نشان کرد : 4260 خانوار با جمعیتی افزون بر 21 هزار نفر به طور مستقیم از این مراتع بهره برداری می کنند.

وی با بیان اینکه تعداد 300 هزار دام سبک از مراتع شهرستان تغذیه می کنند، اضافه کرد : مراتع شهرستان تنها ظرفیت پذیرش 150 هزار دام سبک را دارد که اکنون متاسفانه چرای دام دو برابر ظرفیت مراتع است.

آخوندی با اشاره به وجود 125 هزار هکتار جنگل طبیعی در سبزوار اظهار داشت : با وجود این میزان جنگل طبیعی، سرانه فضای سبز در سبزوار 11.7 مترمربع است که به نسبت جمعیت آن عدد قابل توجهی نیست.

وی افزود: بیش از 60 هزار هکتار از جنگل های طبیعی شهرستان تاغزار است که متاسفانه در دهه های اخیر مورد تخریب قرار گرفته است.

آخوندی با اشاره شناسایی 486 هزار هکتار بیابان در معرض فرسایش بادی گفت : از این میزان 71 هزار هکتار از اراضی بیابانی در کانون بحرانی فرسایش بادی قرار دارد که برای کنترل و جلوگیری از افزایش بیابان ها و فرسایش بادی در چهارهزار 315 هکتار تاغ کاری شده است.

وی ادامه داد: بیش از پنج هزار هکتار از این اراضی نیز تحت قرق شدید و حفاظتی قرار گرفته است.

در این مراسم همچنین 100 اصله نهال توسط مسئولان و دانش آموزان کاشته شد. /  انتهای پیام 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.