قدس آنلاین: سلسله همایش‌های تجلیل از بانوان فاطمی همزمان با ایام دهه فاطمیه طی سه روز برگزار شد.

 جامعه امروز به دختران مجاهد  نیاز دارد


در این همایش‌ها که با موضوعاتی از قبیل «تبیین نقش همسری و مادری»،«تربیت دختران با الگوی فاطمی» و «جهاد در راه علم و قرآن آموزی» برگزار شده بود، اساتید حوزه و دانشگاه به بیان راهکارهای ایفای نقش صحیح به عنوان یک مادر و همسر در زمینه تربیت همه جانبه فرزندان پرداختند.
در نخستین روز از این همایش، دکتر حیدرزاده مدرس حوزه و دانشگاه درخصوص تفاوت‌های زنان ومردان در ابراز محبت و نقش زنان در خانه پدری و همسر پرداخت.
وی گفت: تفاوتی که مردها با زن‌ها دارند، این است که مردان همواره به بانوان محبت می کنند، اما زبان محبت آن‌ها متفاوت است و گاهی زنان متوجه آن نمی‌شوند. پس باید این زبان را بفهمند. مردها محبت را به هر شکلی حتی گاهی به شکل غیرت و  سختگیری بر همسر، خواهر یا دخترشان نشان می دهند و این وظیفه زنان است که این محبت را دریابند و آن را در وجود خود افزایش دهند و سپس به دیگران بویژه فرزندان خود منتقل کنند.
وی تصریح کرد: برخی از زنان فکر می کنند، کمبودهایی که از نظر محبت در خانه پدری داشتند، در خانه همسر باید جبران شود، در حالی که این طرز تفکر کاملاً اشتباه است و زندگی زناشویی فضایی برای جبران کمبودها نیست، بلکه دنیایی جدید از مسؤولیت‌هاست که باید دوطرف بدان آگاه بوده و این مسأله را درک کنند.
وی بیان داشت: زن‌ها از نظر درک محبت جنس مخالف سه دسته اند؛ آن‌هایی که محبت جنس مخالف را اعم از پدر، برادر یا همسر درک نمی‌کنند و صبوری هم برای درک آن ندارند، دسته دوم کسانی که از محبت خانه پدری سرشار بوده‌اند، اما در خانه همسر ازاین محبت کمتر برخوردار می شوند و این افراد کسانی هستند که کمبود محبت خود را با حضور در مکان‌های مذهبی و توسل جبران می کنند و دسته آخر کسانی اند که در مسیری قرار گرفته اند که این محبت دریافتی را زیاد کرده و به نشر آن می پردازند.

 اول اصلاح، بعد تربیت
همچنین در روز دوم این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سوری استاد حوزه و دانشگاه گفت: توصیه من به پدرومادرها این است که دست به تربیت فرزندان خود نزنند  تا وقتی بتوانند، عیوب و نواقص رفتارخود را اصلاح کنند و پس از آن فرزندشان با دیدن رفتار صحیح از والدین، خودش اصلاح می شود و یکی از بدترین رفتارهای پدرومادر تربیت کردن فرزندان در حال عصبانیت و خشونت است.
وی افزود: مادری که سر فرزندش داد می زند، اما او را بخاطر ایجاد سروصدا توبیخ می کند، یا دروغ می گوید و اسمش را مصلحتی می گذارد، اما فرزندش را بخاطر دروغ گویی تنبیه  می کند، نمازش قضا می شود، اما  دختر یا پسرش را به زور برای نماز بیدار می کند، نمی‌تواند، الگوی خوبی برای تربیت باشد، چرا که اگر روش تربیتی وی صحیح بود، ابتدا خودش تربیت می شد.
وی افزود: انبیای الهی هیچ گاه در قدم اول به تربیت مردم نپرداختند، بلکه تمامی آن‌ها مدتی به تزکیه و تربیت نفس خود مشغول شدند و پس از آن به هدایت مردم پرداختند. پس چگونه می توانیم، انتظار داشته باشیم که با وجود ایرادهای رفتاری بسیاری که در خودمان می بینیم، بتوانیم، فرزندانمان را طبق روش تربیتی خودمان بزرگ کنیم؟
وی بیان داشت: فرزندان همان راهی را می روند که پدرومادرشان رفته باشند. به همین علت است که ما نیز همان رفتارهای اشتباهی را که احتمالاً والدینمان با ما داشته اند، با فرزندانمان انجام می دهیم و به دنبال این هستیم که هرچه در وجود خودمان نداریم، در وجود فرزندمان پیاده کنیم.

 حضرت فاطمه(س) و نقش حساس مادری
آخرین جلسه از این همایش به سخنرانی مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، مراسم مدیحه سرایی برای اهل بیت(علیهم السلام) و بویژه بانو فاطمه زهرا سلام الله علیها)، رونمایی از کتاب «قندان‌های همیشه پر» و قدردانی از بانوان فاطمی و زینبی اختصاص یافت.
در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مرویان حسینی گفت: امروز دختران ما باید بدانند که چرا حفظ حجاب ضروری است و با توانمندی هایی که در آن‌ها ایجاد می شود، بتوانند، با قدرت و صلابت از هویت خود دفاع کنند . در دوران انقلاب و دفاع مقدس پسران خوبی داشتیم و حالا نیاز به دختران مجاهد داریم و جای مراکز آموزش و تربیت اختصاصی دختران در استان ما خالی است.
وی گفت: اگر امروز جوانانی داریم که انرژی هسته ای را به دنیا تحمیل کرده اند یا کسانی که از لذت‌های دنیوی چشم پوشی کرده و به دفاع از آرمان‌های اهل بیت(علیهم السلام) می پردازند و شهید مدافع حرم می شوند، از دامن مادرهای دانا و فهیم برخاسته اند.
وی تصریح کرد: نقش مادران آن قدر پررنگ است که حضرت زهرا(سلام الله علیها) هرگز این نقش را فروگذار نکردند. حتی در زمانی که مشغول آسیاب کردن گندم بودند و فرزندشان در آغوش ایشان گریه می کرد، سلمان به ایشان پیشنهاد داد که حسین(علیه السلام) را به من بسپارید تا او را آرام کنم و حضرت پاسخ دادند که اگر می خواهی کمکم کنی، در آسیاب کردن گندم یاری ام کن. من زبان کودکم را بهتر می دانم .
در ادامه این مراسم از کتاب « قندان‌های همیشه پر» به قلم علیرضا اشرفی نسب رونمایی شد.
این کتاب درباره 40 روایت کوتاه در مورد مقاومت‌های مردمی عصر رضا خانی در راستای قانون ممنوعیت روضه خوانی است و به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پژوهش شده و به سفارش دبیرخانه طرح ملی گوهرشاد واقع در فرهنگسرای شهر بهشت و توسط انتشارات بوی شهر بهشت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد منتشر شده است.
در پایان برنامه از بانوان فعال مشهدی در عرصه‌های هنر، علم، قرآن آموزی، فرهنگ و مادر شهدا قدردانی شد.
بانوان راضیه سعیدی فعال امر به معروف ونهی ازمنکر،عذرا مرشدلو مربی قرآن، ربابه محمودی مدیر سابق مدرسه علمیه مطهری،منوره شایسته خوی مدیر حوزه علمیه مکتب نرجس- فروغ رضایی مقدم سراینده اشعار با توجه به آیات قرآنی برای کودکان، زهرا دائمی فعال مذهبی، مرجان عطاردی داور قرآنی، صدیقه نوبخت قاری قرآن، خرسند دبیر شورای علمی سپاه پاسداران، مهری هوشمند امدادگر و مبلغ، مادر شهید حکمت، خانواده شهدای مدافع حرم و سایر بانوان فرهیخته شهر ازجمله مدعوین و تجلیل شدگان این مراسم بودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.