با وجود ثبت رکورد ۷۰میلیارد تومانی فروش سینماها در ۱۱ ماه تعداد مخاطبان سینما نسبت به دوره گذشته تغییر چندانی نداشته است و این نشان از تاثیر افزایش قیمت بلیت بر مخاطب سینما است.

گران شد، خلوت شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، بعد از اعلام 6 فیلم اکران نوروزی توسط شورای صنفی نمایش، این بار مسئولیت سخت تری برعهده این شورا است آن هم تعیین قیمت بلیت سینماها است. در آخرین جلسه شورای صنفی (24 اسفندماه) در سال 94 برای قیمت بلیت سینماها تصمیم گیری خواهد شد. تصمیمی که تاثیر آن هم متوجه صاحبان آثار و پخش کنندگان خواهد بود و هم بر مخاطبین و علاقمندان به سینما. اما نکته حایز اهمیت این است که سالهاست رکورد بیشترین جذب مخاطب به فیلم سینمایی «عقاب ها» ساخته ساموئل خاچیکیان (1363) اختصاص یافته است و هنوز فیلم های میلیاردی که تعداد آن ها در این روزها کم هم نیست نتوانستند رکورد مخاطب این فیلم را از آن خود کنند. این در شرایطی است که با افزایش قیمت بلیت احتمال رکود و قهر مخاطبان سینما وجود دارد.

سال گذشته با تصمیم شورای صنفی نمایش قیمت بلیت با 20 درصد افزایش مواجه شد و اگر امسال هم شورا تصمیم به افزایش قیمت بلیت بگیرد  دومین سالی است که افزایش قیمت بلیت سالن‌های سینما مواجه هستیم. این افزایش قیمت چه به صورت  شناور یا به صورت ثابت تاثیرات خود را بر کاهش مخاطب خواهد گذاشت.

در سال‌های اخیر افزایش هزینه‌ نگهداری سالن‌های سینما، افزایش قیمت حاملان انرژی همچنین بالا رفتن هزینه‌های تولید باعث شده است که قیمت بلیت افزایش یابد.

براساس آماری که سینماشهر اعلام کرده است ؛ در سال 91 سینمای ایران 26 میلیارد تومان فروش داشته و تعداد مخاطبان سینما 7 میلیون و 900 هزار مخاطب بوده است. همچنین در سال 92 فروش سینما 30 میلیارد تومان اما تعداد تماشاگران 7 میلیون و 800 هزار نفر بوده که این امر به دلیل افزایش قیمت بلیت سینما است. در سال 93 سینمای ایران 53 میلیارد تومان فروخت و تعداد مخاطبان سینما به 12 میلیون و 500 هزار نفر رسید که این رقم رشد 76 درصدی مخاطبان سینما را نشان می دهد.

تا پایان ماه یازدهم سال 94 (بهمن) فیلم ها ظرف 11 ماه 70 میلیارد تومان  فروش داشتند که 12 میلیون و 600 هزار نفر تماشاچی به سالنهای سینما  مراجعه کردند .آن هم در سالی که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران «محمد رسول الله » به نمایش درآمد. در نتیجه افزایش قیمت بلیت سینما در ابتدای سال است که با وجود رکورد 70میلیارد تومانی فروش سینماها تعداد مخاطبان تغییر آنچنانی نداشته است دلیل این مهم افزایش قیمت بلیت است همان اتفاقی که در سال 92 با آن مواجه بودیم  و شورای صنفی نمایش باید به این نکته توجه کند که تجربه سال 92 و 94 را در اکران 95 تکرار نکند .

اگر شورای صنفی قصد دارد که سال 95 میزان حضور مخاطب در سالن های سینما را افزایش دهد باید به این مهم توجه کند که بسیاری از مخاطبان مشتریان پردیس های سینمایی هستند و اگر قیمت بلیت پردیس ها افزایش یابد معلوم نیست با شرایط اقتصادی که هر سال  سخت تر می شود در سبد خانوارها جایی برای سینما باقی بماند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.