مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی گفت: امسال ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مسافر از طریق ایستگاه راه‌آهن مشهد جابه‌جا شده‌اند.

بیش از ۱۳ میلیون مسافر از طریق ایستگاه راه‌آهن مشهد جابه‌جا شده‌اند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، محمدهادی ضیایی‌مهر ظهر امروز در نشستی خبری با موضوع تمهیدات در نظرگرفته شده برای ایام نوزور و ارائه گزارش فعالیت‌های یک‌ساله راه‌آهن خراسان‌رضوی در حوزه جابه‌جایی مسافر و بار که در محل سالن جلسات مرکز آموزش راه آهن برگزار شد، اظهار داشت: 14 درصد از شبکه ریلی کشور در خراسان رضوی وجود دارد.
ضیایی مهر بیان کرد: 50 درصد قطارهای مسافربری کشور ‌در مسیر ریلی مشهد و خراسان‌رضوی از 25 مرکز استان و شهر در حال تردد هستند.
وی رتبه راه‌آهن خراسان‌رضوی در حوزه جابه‌جایی مسافر در سال‌های 93 و 94 را رتبه نخست اعلام کرد و گفت: امسال حدود 13 میلیون و 700 هزار نفر مسافر از طریق ناوگان ریلی به صورت ورودی و خروجی جابه‌جا از ایستگاه راه آهن مشهد شده‌اند.
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با بیان اینکه راه‌آهن خراسان‌رضوی ظرفیت بسیاری در حوزه جابه‌جایی مسافر دارد، گفت: در همین راستا توسعه زیرساخت‌ها از جمله هوشمند‌سازی ترافیک قطارها در مسیر مشهد - تهران، افزایش تعداد سکوها از چهار به هفت برای و افزایش خطوط از هفت خط به 13 ایستگاه در راه‌آهن مشهد برای افزایش ظرفیت چند برابری مسافری انجام شده است.
ضیایی مهر با بیان اینکه طرح نورزی از 25 اسفند آغاز و تا 17 فروردین ماه ادامه دارد، بیان کرد:برای ایام نوروز روزانه 95 رام قطار به صورت ورودی و خروجی از 25 شهر و مرکز استان  مسافر جابه‌جا می‌کنند.
وی تصریح کرد: روزانه 50 هزار نفر در ایام نوروز از طریق راه‌آهن مشهد جابه‌جا می‌شود و پیش‌بینی می‌شود این تعداد نسبت به نوروز 94 رشد 10 درصدی داشته همچنین قطارهای نوروزی از ایستگاه مشهد بدون تاخیر حرکت می‌کند.
مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: با توسعه زیرساخت‌های راه‌آهن خراسان‌رضوی تاخیرات مسیر مشهد- تهران از 30 دقیقه به 10 دقیقه کاهش پیدا کرده ‌و تاخیر از ایستگاه راه‌آهن مشهد به صفر رسیده است.
ضیایی مهر با بیان اینکه امسال در پنج ایستگاه نقاب، سبزوار، نیشابور، خیام و ابومسلم با اعتبار 30 میلیارد تومان بازسازی شده همچنین نمازخانه‌های ایستگاه‌های سلام، تربت، کاشمر، عطار و بیهق با هزینه 20 میلیار‌د تومان مورد بازسازی قرار میگیرد که تا کنون این ایستگاه‌ها پیشرفت 70 درصدی داشته است.
وی عمر متوسط  ناوگان ریلی را 27 تا 28 سال دانست و گفت: از سوی راه آهن ایران 100 واگن بالای 55 سال عمر از چرخه مسیر ریلی خارج شده است.
مدیرکل راه اهن خراسان رضوی با اشاره به‌ اینکه عملیات اجرایی  قطار برقی مشهد- تهران  همزمان با دهه فجر آغاز شده است، تصریح کرد: مطالعات تکمیلی و پیشرفته این مسیر به پایان رسیده و اعتبارات مالی قطار برقی این مسیر از طریق شرکت فایناس چینی تامین می‌شود.
ضیایی مهر افزود: امسال در مسیر ریلی مشهد- تهران قطارهای زندگی، فدک و در مسیر مشهد- اصفهان قطار غدیر راه‌اندازی شده که این اقدامات در راستای نوسازی ناوگان بوده است.
وی خاطر‌نشان کرد: سالانه 6 میلیون تن بار از طریق محل اتصال راه‌آهن ایران و از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسایه میانه کالا ترانزیت می‌شود.
ضیایی مهر با بیان اینکه 95‌درصد سهم کالاهای ترانزیتی داخلی از مسیر ریلی سرخس به مقصدهای بندرعباس، بندرامام، ترکیه، جلفا آذربایجان نیز از خط ریلی سرخس انجام می‌شود، گفت: با توجه به اینکه مسیر ریلی سرخس یکی از کریدورهای فعالی در حوزه جابجایی بار است درهمین راستا تعداد واگن‌های این مسیر از 100 واگن به 400 واگن در شبانه روز رسیده است.
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با بیان اینکه گلوگاه‌های مسیر سرخس مرتفع شده است، بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مسیرقطارهای کالا ترانزیتی از سرخس به بندعباس از یک هفته به 53 ساعت کاهش یافته است.
ضیایی مهر از اعمال تخفیفات تعرفه‌ای 30 تا 50‌درصدی برای عبور کالاهای صادراتی از مرز سرخس به بندرعباس، زاهدان، ترکیه و پاکستان خبر داد و گفت: امسال 2 میلیون و 100 هزار تن کالا در یازده ماه امسال  از طریق مسیر ریلی خراسان رضوی جابجا شده که از این میزان یک میلیون و 100 هزار تن فقط از مسیر ریلی سرخس حمل شده است.
وی با بیان اینکه 50‌درصد حجم صادرات ریلی کشور از مرزهای ریلی خراسان‌رضوی بارگیری می‌شود، تصریح کرد: با حمایت راه‌آهن ایران از بخش خصوصی در رابطه با واگن‌های امدادی در حوزه صادرات این حمایت سبب کاهش 12 میلیون دلاری هزینه‌های صادراتی از طریق ناوگان ریلی شده است.
مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی در بخش حمل و نقل داخلی یک‌میلیون تن مواد اولیه فولاد خراسان از طریق مسیر ریلی حمل می‌شود، بیان کرد: همچنین 100 درصد از نفت کوره استان و سالانه یک‌میلیون تن گوگرد برای صادرات به بندرعباس از طریق ناوگان ریلی استان حمل می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.