رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: ۶ هزار و ۲۳۲ پروانه در سال ۹۴ در بخش‌های توزیعی، خدماتی، تولیدی و فنی صادر شده و ۶ هزار و ۱۲۲ واحد هم پروانه‌های‌شان ابطال شده است.

بازار مشهد با "رکود" مواجه است/ پروانه ۶۱۲۲ واحد صنفی در مشهد ابطال شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، محمود بنانژاد ظهر امروز در نشستی‌خبری که به‌منظور تشریح فعالیت‌های اتاق اصناف  مشهد در ایام نوروز و نحوه بازرسی بازار برگزار شد، اظهار داشت: حضور زائران فرصتی است برای خدمت‌رسانی  تمامی دستگاه‌ها از جمله اتاق اصناف و واحدهای صنفی و اتحادیه‌های صنفی سطح شهر، به همین منظور 106 اتحادیه صنفی و 120 هزار واحد صنفی در این ایام فعال هستند.
وی با اشاره به اجرای طرح پایش نوروزی که از 23 اسفند94 تا 15 فروردین‌ماه 95 برگزار می‌شود افزود: خدمات در حوزه اصناف متنوع است از خدمات موتوری و تعمیر ماشین تا سوغات و اغذیه را شامل می‌شود و 25 اتحادیه هستند که در طرح ویژه نوروز در آماده‌باش هستند و نظارت بازرسان اتاق اصناف و صنعت و معدن، تجارت در ایام نوروز صورت می‌گیرد.
بنانژاد تصریح کرد: بخش‌های اقامتی، اغذیه، رستوران‌ها و فست فودها، نانوایی‌ها، خدمات اتومبیل و تعمیرات، صافکاری‌ها همه فعال هستند و آماده خدمت رسانی به زائران و مجاوان هستند، در اتاق اصناف 30 اکیپ بازرسی را آماده کار کرده‌ایم و در 5 پایگاه بازرسی اتاق اصناف در سطح شهر مشهد در حال گردش هستند.
وی بیان کرد: یکی از اهداف بازرسی‌ها کوتاه شدن زمان بررسی شکایات است به‌همین منظور پایگاه‌های سطح شهر و بازرسان به محض اعلام شکایات از سوی زائران و مجاوران به‌بررسی موضوع می‌پردازند و یکی از اهداف اتاق اصناف است که مردم ناراضی از شهر مشهد نباشند.
رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه در مشهد 60 درصد واحدهای اقامتی فعال هستند عنوان کرد: به لحاظ جایگاه ویژه شهر مشهد 35 هزار تخت در هتل‌های سه ستاره و پنج ستاره داریم و 230 هزار تخت در هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذیرها هستند، در مدارس و خانه‌مسافرها نیز مسافران نوروزی اسکان داده می‌شوند بنابراین از نظر اقامتی مشکلی نداریم ضمن اینکه کمپ غدیر نیز برای حضور زائران آماده شده است.
بنانژاد با اشاره به اینکه سال گذشته در واحدهای اقامتی تا 20درصد به زائران و مسافران تخفیف داده شده بود اظهار داشت: امیدواریم امسال نیز با توجه به حضور زائران و مسافران نیز این تخفیف را در نظر بگیریم در بحث کیفیت غذا نیز از نظر کیفیت، کمیت و قیمت نظارت به خوبی صورت گرفته است و 25 چلوکبابی و رستوران و 400 آشپزخانه فعال داریم و 15 رستوران در اطراف حرم و محورهای منتهی به حرم اعلام آمادگی کرده‌اند که در نوروز تا 16 بعدازظهر ناهار و 2 نیمه شب شام داشته باشند.
وی به زائران و مسافران توصیه کرد که در ایام نوروز از واحدهای صنفی که پروانه کسب دارند خریداری کنند ضمن اینکه تمامی واحدهای صنفی ملزم به نصب پروانه کسب، پروانه بهداشت و نرخنامه واحد صنفی خود هستند. رستوران‌ها باید ملبس به لباس سفید و نو باشند و از نظر ظاهری نیز در مکان و محیط رستوران نظافت را رعایت کنند.
رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: 65نانوایی در محدوده حرم رضوی فعال داریم و با توجه به تقاضای نانوایان مبنی بر شبانه‌روزی کار کردن سهمیه آرد بیشتری برای آن‌ها در نظر می‌گیریم البته تمامی نانوایی‌ها بسته به موقعیت مکانی و تقاضای مصرف 2 تا 4 ساعت بیشتر فعالیت دارند و تعطیلی آن‌ها نیز کنسل شده، مواد خوراکی، گوشت و مرغ و تخم مرغ در اتحادیه‌ها تامین کافی شده است.
بنانژاد خاطرنشان کرد: در حوزه بازرسی، 30اکیپ ویژه در پایگاه‌های ثابت و سیار گشت دارند و در نقاط مختلف شهر مانند میدان بیت المقدس، فلکه آب، خیابان طبرسی، الماس شرق (سپاد)، پایگاه‌های مرکزی، بلوار معلم البته پایگاه‌های بازرسی سطح شهر، گاهی با بی مهری دستگاه‌ها مواجه می‌شوند و بارها به لحاظ کاربری پلمپ شده‌اند در صورتی که وظیفه ما ارائه خدمات به زائران و مجاوران است.
وی با بیان اینکه زائران و مجاوران با برقراری تماس با تلفن 37283344 و 31730 و 124 می‌توانند شکایات خود را از ساعت 8:30 تا 20 به بازرسان اعلام کنند. اصناف و واحدهای صنفی ملزم به نصب برچسب هستند  تا مشتری راحت تر بتواند کالای خود را خریداری کند
رئیس اتاق اصناف مشهد در رابطه با وضعیت بازار اذعان کرد: در حال حاضر با رکود بازار روبه رو هستیم و مردم اقلام بزرگ مانند خودرو و ملک وغیره را برای آینده نگاه داشته‌اند اما در مقاطعی رونق به وجود می‌آید و درخواست مردم افزایش پیدا می‌کند. در سال 94 با توجه به رکود و بخش‌ واحدهای توزیعی با ریزش روبه‌رو بودیم به طوری که 30هزار و 570بازرسی، 2هزار و 772 شکایت، یک میلیارد و 817 میلیون و 491هزار ریال جریمه و بیش از 3 هزار پرونده تشکیل شده است.
بنانژاد عنوان کرد: 6 هزار و 232 پروانه در سال 94 در بخش‌های توزیعی، خدماتی، تولیدی و فنی صادر شده و 6 هزار و 122 واحد نیز پروانه‌هایشان ابطال شده است.
وی افزود: بحث واحدهای تولیدی به جهت ایجاد اشتغال پایدار از اهمیت بالایی برخوردار است و از این رو سرمایه را به این سمت سوق داده ایم تا خروج سرمایه از کشور نداشته باشیم و کارگاه‌های خرد و متوسط را توسعه داده‌ایم.
رئیس اتاق اصناف مشهد در رابطه با برگزاری نمایشگاه بهاره مشهد گفت: با توجه به وضعیت کنونی بازار و بحث مجوزهای حراج  در سطح شهر رغبتی برای برگزاری نمایشگاه پاییزه و بهاره نداریم اما به منظور تنظیم بازار نمایشگاه برگزار شد.
بنانژاد خاطرنشان کرد: 250کارشناس در طول برگزاری نمایشگاه از 20 روز قبل برگزاری کالاها را از نظر کیفیت، کمیت و قیمت بررسی کردند و اجناس برچسب قیمت گذاری بر روی کالاها نصب شد و 8 هزار و 800 بازرسی و 15کلیپ در طول نمایشگاه صورت گرفته که در این مدت 170 پرونده، 69 شکایت و 38 میلیون و 300 هزار ریال عودت مبلغ به شاکی داشته‌ایم.
وی در رابطه با بحث عرضه و تقاضا نیز افزود: تقاضای مردم در نرخ‌گذاری تعیین کننده است اما در سال 94 در بحث خدمات فنی افزایش قیمت نداشتیم در سال 95 بحث رسیدگی به شکایات و بررسی پرونده‎‌ها را در اولویت قرار داده‌ایم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد و زائران با سامانه 124 و پایگاه‌های سطح شهر شکایات خود را اعلام کنند ضمن اینکه در اطراف حرم مطهر رضوی به دلیل حضور بیشتر زائران دو پایگاه در خیابان امام رضا(ع) و طبرسی در نظر گرفته‌ایم.
رئیس اتاق اصناف مشهد درباره اطلاع رسانی در حوزه شکایات مردم اظهار داشت: نرم افزار کاربردی موبایل برای تمام واحدهای صنفی، اتحادیه‌ها و زائران از طریق بلوتوث روی گوشی نصب می‌شود و از طریق این نرم‌افزار واحدهای صنفی تخلفات و شکایات را می‌توانند اعلام کنند همچنین لیست قیمت‌ها را می‌توان قبل از خرید مشاهده کنند.
وی درباره کمبود نانوایی‌ در بعضی از نقاط شهر گفت: در بعضی از مناطق با کمبود نانوایی روبه‌رو هستیم اما در بعضی مناطق نیز قدم به قدم نانوایی داریم بنابراین در حال حاضر مجوز نانوایی به مکان‌هایی داده می‌شود که شهرک‌های تازه تاسیس مانند الهیه، اقدسیه و مجیدیه و یا اطراف حرم مانند بلوار وحدت، بولوار راه‌آهن و یا تقی آباد، سناباد، احمداباد که نانوایی کم است مجاز به صدور پروانه کسب هستند.
بنانژاد عنوان کرد: تا پایان سال 93، 20 درصد از آرد نانوایی‌ها آزاد بود و 45 هزار تن ماهیانه مصرف آرد داشتیم؛ مشهد در زمینه استفاده از آرد آزاد جزو استان‌های پیشتاز بود که در مشهد 19 درصد آرد آزاد عرضه شد و در استان 14 و نیم درصد از آرد یارانه‌ای استفاده شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.