رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این نکته که شناخت معانی قرآن در گرو پذیرش ولایت حضرت علی (ع) است، خاطر نشان کرد : بشریت مدیون جانبازی حضرت زهرا (ع) است.

شناخت قرآن درگرو پذیرش ولایت است/حضرت زهرا (س)حلقه اتصال با ولایت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر آیت الله سید محمد مهدی میرباقری شاهروی عصر سه شنبه در جمع مداحان، روحانیان و هیئات مذهبی شهرستان شاهرود در محل تکیه بازار این شهر ضمن بیان اینکه نجات همه دردهای بشری در قرآن است، تاکید کرد: قرآن کتابی است با عظمت که اگر پیامبر اکرم (ص) لباس بشر نمی پوشید و به این دنیا نمی آمد، در عالم ما ظهور پیدا نکرده و بر قلب انسان دیگری نازل نمی شد.

وی تصریح کرد: استفاده از قرآن مقامات و شرایطی دارد که اولین قدم  انس گرفتن، کثرت مطالعه و احترام گذاشتن به این کتاب آسمانی است، همانطور که حضرت علی (ع) در خطبه متقین می فرماید «متقین کسانی هستند که نیمه های شب قرآن را به صورت ایستاده و با حضور قلب تلاوت می کنند، قلب خود را با قرآن محزون کرده و دوای دردهای باطنی و ظاهری خود را از قرآن می یابند».

تمسک به ولایت تنها راه دسترسی به معارف قرآن است

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: بزرگان ما از رعایت ادب در حضور قرآن به مقامات عالی رسیدند، انس با قرآن موجب صیقل یافتن روحشان شده بود و به واسطه  تمسک به آن گره های بسته را می گشودند.

آیت الله میرباقری شاهرودی همچنین با بیان شأن و فضیلت قرآن گفت: برای بهره مندی از قرآن باید طهارت نفس داشت و هرکس با قرآن مانوس شود از اسرار این کتاب الهی بهره می برد.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت  (ع) به واسطه طهارت نفس گنجینه معارف قرآن را با قلب خویش دریافت می کردند، افزود: تنها کسانی بهره بیشتری از معارف قرآن خواهند برد که خود را به دریای محبت و اطاعت از ائمه (ع) سپرده باشند.

انکار ولایت علی (ع) در سقیفه نشانه درک نکردن حقیقت قرآن است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: خداوند اهل بیت (ع) را سرچشمه علم خویش و معدن اسرار غیب قرار داده و این امر به واسطه ارتباط ناگسستنی اولیاء الله با مصحف شریف است و به همین دلیل است که خداوند به روشنی در آیات خود تصریح کرده که علم الهی را تنها به کسانی خواهد بخشید که از خدا و رسولش اطاعت کنند و بر مردم ولایت داشته باشند، این امر خود نشان دهنده شان و جایگاه ائمه (ع) است.

آیت الله میرباقری شاهرودی همچنین با نقل روایتی از امیر مومنان علی (ع) درباره علم خداوند گفت: خداوند کلام خود را به سه بخش تقسیم کرده است، قسمتی از آن برای عالم و جاهل  قایل درک است ، بخش دیگری از کلام خدا برای کسانی قابل درک است که صفای ذهن و باطن یا شرح صدر داشته باشند و قسمتی دیگر نیز تنها مخصوص خداوند و خاندان عصمت و طهارت (ع) است. با توجه به این حدیث راه برای استفاده از قرآن برای حق جویان و حقیقت طلبان باز است.

وی افزود: بدون شرح صدر نمی توان از علم الهی بهره گرفت و با حقیقت اسلام آشنا شد. در واقع شرح صدر نوری است از طرف خداوند که به واسطه دلهای اهل ایمان روشن و برای کسب معارف الهی آماده می شود.

آیت الله میرباقری شاهرودی تاکید کرد: کسانی که در سقیفه  ولایت حضرت علی (ع) را  انکار کردند از درک حقیقت قرآن  و ارتباط این کتاب آسمانی با پیامبر عظیم الشأن اسلام و خاندان عصمت و طهارت عاجز ماندند، خداوند همه مردم را به پذیرش ولایت امیرالمومنین علی (ع) در غدیر فراخواند زیرا حیات معنوی انسان در گرو قبول ولایت ایشان است.

حضرت زهرا (س) حلقه اتصال ما به قرآن و ولایت است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: کسانی که نور حضرت فاطمه زهرا (س) بر قلبهایشان متجلی شده باشد قادر به فهم قرآن خواهند بود، زیرا روح شب قدر، تنزیل قرآن کریم و نور سایر ائمه وجود صدیقه طاهره (س) است.

آیت الله میرباقری شاهرودی با بیان عظمت معنوی دخت نبی مکرم اسلام (ع)، اشاره کرد: سقیفه همانطور که حجاب فهم ولایت است، حجاب فهم قرآن نیز هست، اگر کسی قلبش به نور صدیقه طاهره (س) روشن شود نه تنها به حقیقت ولایت بلکه به حقیقت قرآن نیز دست خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه حضرت زهرا (س) حلقه اتصال ما به قرآن، ولایت و اهل بیت (ع) است، خاطر نشان کرد: بانوی بزرگ اسلام برای آنکه باب فهم قرآن بسته نشده و عالم از ولایت محروم نگردد در عالم تجلی کردند و برای حفظ قرآن و ولایت از جان خویش گذشت، لذا بشریت مدیون جانبازی ایشان است.

آیت الله میرباقری شاهرودی شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) در سن ۱۸ سالگی را حجتی دانست برای اهل عالم و تصریح کرد: این امر اتمام ماموریتی است که خداوند متعال برای ایشان در نظر گرفته بود و اسرار وجودی این حضرت تنها برای اهل معنا قابل درک خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.