قدس آنلاین / رقیه توسلی : توی فامیلِ مادری و پدری می گردم. الی ماشاءالله از لیسانس داریم تا دکترا. البته از نوع بیکارش. جز چند مورد که رفته اند شغل پدرجان هایشان را پیشه کرده اند بقیه ، هم شرایط بنده اند. یعنی یا در دربه درِ یافتن کارند یا دست از پا درازتر گوشه ای در اوقات فراغت اجباری.

بیکارها از همه آدم های دنیا خسته ترند

بعد از پایان تحصیلات ، بیکاری یکطرف ، گزینه های گاه روانشناسانه و بِجِزان اطرافیان به ظاهر دلسوز یکطرف. بیچاره من و امثال منی که مانده اند وسط یک خروار پیشنهاد حسابی و ناحسابی.

یکی می گوید : پسرجان ! چه کاریه خُب. پیدا نمی شود که نمی شود ، بچسب به ادامه تحصیل ات.

دوستی می گوید : همه راه حل ها را بذار پشت سر و فقط به حرف عاقلانه من گوش بده. برو همسر پولدار بستان. تک دختری با پدری محترم و ثروتمند. دیگر آنوقت یکجا به کار و خانه و آینده ، بله گفته ای.

همسایه می گوید : یک کم خودت را جمع و جور کن ، به پدر و مادرت هم بگو دستت را بگیرند ، که بروی آن ور. آنجا کار ریخته است پسر.

برادر می گوید : صدبار نگفتم رشته ای بخوان که فردا دودستی توی سرِ خودت نکوبی. گوشت بدهکار نبود عزیز.

استاد می گوید : بجنب تا دیر نشده برای PHD آماده شو. حالِ خراب بازار کار که ماتم ندارد. اگر بیشتر می خواهی ، بیشتر بِکار. امروز بِکار. شاید فردا نه زمینی درکار باشد نه بذری.

راننده تاکسی می گوید : شما جوان ها میز می خواهید. میز نداریم بدهیم. برو اختراع کن. اکتشاف کن. مرد مومن ! از پهلوی درس که نان در نمی آید. اینها را هم یاد شما نمی دهند توی دانشگاه.

خاله می گوید : کاش از خواهرم حیا نمی کردم و مثل فرید گوش تو را می پیچاندم و می فرستادمت پیِ زندگی. تا الان دیگر بارِ خودت را بسته بودی نه که با این سن !؟ راه بیفتی اینجا و آنجا گردن کج کنی برای من کار هست... خُب معلومه که نیست عزیز ساده خاله. کار مالِ نورچشمی هاست. به من بگو تو نورچشمی کی هستی ؟

پدر می گوید : پسر بزرگ کن تحصیلات بکند بعد یکروز بروی داروخانه ، خودت برایش قرص افسردگی بخری که بخورد. ( پدر را فرستاده بودم برایم قرص استامینوفن بخرد).

و اما مثل همیشه مادر دست می کشد به سر و صورتم و می گوید : صبر و توکل داشته باش. خدا بزرگ است... به قول خانجان ؛ به بیکارها یک صندلی بدهیم بنشینند ، آنها از همه ی آدم های دنیا خسته ترند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.